تعداد بازدید: ۴۰۸۰
کد خبر: ۷۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷ - 2020 24 February
آشنایی با طراح آرامگاه میرزا احمد نی‌ریزی
محمدعلی پیشاهنگ

بنای آرامگاه استاد مسلم خط نسخ میرزا احمد نی‌ریزی،  را «مرد بناهای ماندگار» هوشنگ سیحون طراحی و اجرا کرده است.


این بنا نمادی از رحل قرآن است که با معماری ساسانی در هم آمیخته و شمایل زیبایی را ایجاد کرده است. (*)


هوشنگ سیحون (زاده ۳۱ مرداد ۱۲۹۹ در تهران - درگذشته ۵ خرداد ۱۳۹۳ در ونکوور کانادا) معمار، طراح، نقاش و تندیس‌ساز سرشناس و نامدار اهل ایران بود. وی استاد معماری و رئیس پیشین دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود.


او پس از پایان تحصیل معماری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۲۳، به دعوت آندره گدار (رئیس اداره باستان‌شناسی وقت ایران) برای ادامه تحصیل راهی پاریس شد و در دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس (بوزار) طی حدود ۳ سال زیر آموزش اوتلو زاوارونی به تکمیل دانش معماری خود پرداخت و در سال ۱۹۴۹ به درجه دکترای هنر رسید. او پس از بازگشت به ایران تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران به عنوان دانشیار دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول به کار شد و بین سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۷ ریاست دوره‌ای این دانشکده را برعهده گرفت. از فعالیت‌های او در این دوره تأسیس سه رشته شهرسازی، هنرهای نمایشی (مانند تئاتر) و موسیقی بود. او همچنین سعی در تربیت دانشجویان به فرهنگ و تاریخ ایران با تشویق و بردن آن‌ها به نقاط مختلف ایران می‌کرد.


سیحون در طول سالهای فعالیت خود عضو شورای ملی باستان‌شناسی، شورای عالی شهرسازی، شورای مرکزی تمام دانشگاه‌های ایران و کمیته بین‌المللی ایکوموس (Icomos، وابسته به یونسکو پیش از انقلاب ۱۳۵۷) بوده و به مدت ۱۵ سال مسئولیت بازسازی بناهای تاریخی ایران را برعهده داشته‌است.


او به «مرد بناهای ماندگار» شناخته می‌شود و برنده جایزه بیتا در سال ۲۰۱۲ بوده‌است.


از آثار معروف او می‌توان طراحی آرامگاه خیام، حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر نامی، بوعلی‌سینا، کمال الملک، نادرشاه افشار، کلنل محمدتقی پسیان، بنای موزه تونس و ساختمان بانک سپه در میدان تهران، و آرامگاه میرزا احمد نی‌ریزی، سینما آسیا، کارخانه کانادرای (زمزم کنونی) در تهران و اهواز و حدود ۱۵۰ پروژه مسکونی خصوصی را نام برد.


او در سبک معماری خود بیش از هر چیز منطق را در نظر می‌گرفت. زیرا عقیده داشت هیچ‌گاه هیچ چیز نباید بی منطق در معماری به کار برود. حتی کوچکترین خط و کم‌ترین نقطه باید دلیل و معنی مخصوص به خود داشته باشند. او به تناسب اجزای طراحی و سادگی آن اهمیت زیادی می‌داد. زیرا حجم‌ها و تناسبات وقتی زیبا نباشند عوامل تزئینی، تأثیری در زیبایی آن نخواهند داشت. طراحی‌های سیحون از کاربری تبعیت می‌کردند. 


او از طرح‌های بی‌معنی و بی‌مغز بیزار بود و عقیده داشت که حقیقت باید بی‌پرده در معماری خودنمایی کند. حتی اگر زننده باشد. زیرا حقیقت همیشه زیبایی و لطف مخصوص به خود را خواهد داشت. 


 
*- طرح و نقشه و مشخصات در اداره کل میراث فرهنگی و صنایع  دستی و گردشگری استان فارس موجود است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها