تعداد بازدید: ۳۰۶۴
کد خبر: ۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶ - 2016 22 November
آخرین واکنش‌ها به لغو سخنرانی مطهری در مشهد
در آخرین واکنش‌ها به لغو سخنرانی مطهری در مشهد، امروز رئیس مجلس شورای اسلامی از لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد انتقاد کرد و گفت: این رفتارها باعث اختلاف در کشور و انشقاق در جامعه می شود.

به گزارش  هورگان و  به نقل از  ایرنا،‌ علی لاریجانی در ابتدای جلسه امروز سه شنبه گفت: قانونگذار، شورای تأمین را برای بررسی همین امور در نظر گرفته است.

لاریجانی درباره اقدام دادستان مشهد در خصوص سخنرانی نایب رئیس مجلس گفت: این کار موجب این همه بحث شده که تأسف‌آور است.

وی افزود: قانونگذار، شورای تأمین را برای بررسی همین امور در نظر گرفته است. فرضاً اطلاعاتی به دادستان مشهد رسیده است که این سخنرانی با مشکل امنیتی مواجه می شود، ‌راهکار آن طرح موضوع در شورای تامین و تصمیم جمعی است.

عضو شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: بنده نمی خواهم فعلاً قضاوت نهایی داشته باشم چون سخنان دادستان محترم را نشنیده ام.

وی تصریح کرد: از روز قبل از اربعین که درجریان قرار گرفتم و موضوع را با رییس محترم قوه قضاییه درمیان گذاشتم، ایشان هم بحث را در شورای تامین و تصمیم گیری در آن می دانستند.



لاریجانی خاطر نشان کرد: آقای استاندار خراسان رضوی در تماس با اینجانب نیز گفتند ما از نظر شورای تامین استان هیچ مشکل امنیتی پیش بینی نمی کنیم.

وی اظهار داشت: وزیر محترم کشور در روز اربعین همین معنا را بیان داشتند. شورای تامین برای بررسی همه جانبه همین امور است که هر نهاد عضو، اطلاعات دست یافته را مطرح کند تا در حکومت با نظر صائب و قاطع عمل شود.

رییس قوه مقننه گفت: اینگونه رفتارهای تکرارگونه در مستندترین وجه آن، خود عامل تفرقه و انشقاق در ساختارهای کشور و اختلاف می شود که به هیچ وجه مصلحت کشور، آن هم در شرایط حساس فعلی درست نیست.

وی ادامه داد: البته به نظر می رسد استانداران در اینگونه موارد به عنوان رییس شورای تامین و مسوول امنیت استان باید دستور صریح به نیروهای امنیتی بدهند و قبل از بروز حادثه جلوی این اقدامات را بگیرند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: لازم است کمیسیون شوراها و امور داخلی این مورد و همچنین موارد مشابه که در خبرها آمده است را رسیدگی و نتیجه نهایی را به مجلس گزارش کنند و البته نظر مسوولین مربوطه در این زمینه و دولت نیز اخذ شود و گزارشی جامع تهیه شود تا از تکرار این اقدامات در کشور جلوگیری شود.

 

لغو سخنرانی مطهری در مشهد / حاظران متفرق شدند

 
ماجرا از آنجا شروع شد که علی مطهری قرار بود یکشنبه 30 آبان مصادف با اربعین در مشهد سخنرانی کند اما به دستور دادستانی مشهد این سخنرانی لغو شد. در حالی که با توجه به اعلام قبلی این برنامه، افراد زیادی برای شرکت در این مراسم در سالن مربوطه حاظر شده بودند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، صبح یکشنبه در حالی از سخنرانی علی مطهری، نایب رییس مجلس به مناسبت اربعین در مشهد جلوگیری شد، که با توجه به اعلام قبلی این برنامه، افراد زیادی برای شرکت در این مراسم در سالن مربوطه حاظر شده بودند

با توجه به اینکه قرار بود این مراسم در سالن ساپکو مشهد برگزار شود، پلیس پیش از آغاز مراسم در محل حاضر شد و با اعلام اینکه سخنرانی مطهری لغو شده است، تلاش کرد حاضران در این مراسم را متفرق کند

این در حالی است که علی مطهری ساعاتی پیش به صورت هوایی وارد مشهد شده بود و از لغو این برنامه اطلاعی نداشته است

میزبان مراسم مذکور، مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان بوده است که فعالان این تشکل سیاسی عنوان می‌کنند پیش از این قرار بود، سخنرانی مطهری در سالن رازی مشهد و زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی برگزار شود، ولی محل برگزاری در ساعاتی پیش از آن با دستور برخی نهادها تغییر کرده است اما در مورد لغو برنامه اطلاعی به برگزارکنندگان این مراسم داده نشده است

در همین رابطه ترک همدانی وکیل مدافع علی مطهری با تایید خبر لغو سخنرانی نایب رییس مجلس عنوان کرد: باید بررسی شود که علت دقیق این اتفاق چه بوده است، ممکن است به دلیل مباحث امنیتی و جلوگیری از هرگونه اقدامی علیه آقای مطهری این کار صورت گرفته باشد؛ در غیراینصورت اگر لغو این برنامه دلیل منطقی نداشته باشد، عواقب خوبی هم نخواهد داشت و این اتفاق به یک رویه تبدیل می‌شود

 او افزود: صرف نظر از اینکه آقای مطهری نایب رییس مجلس است و جایگاه نظارتی ویژه‌ای دارد، وی به عنوان یک شهروند و یک فرد عادی دارای حقوقی است که کسی حق تعرض به این حقوق را ندارد.  اساسا هم قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی کرده است، اگر فردی از مسئولان، خلاف قانون اساسی آزادی ملت را سلب کند یا آنها را از حقوق خود محروم نماید، به انفصال ۶ ماهه تا ۱ ساله از خدمات دولتی محکوم خواهد شد. اگرچه باز هم تاکید دارم که باید در این مورد بررسی شود که اولا چه فرد و نهادی دستور لغو این سخنرانی را صادر کرده است و اینکه علت اصلی این اقدام چه بوده است

با توجه به اینکه قرار بود حاضران در این مراسم به صرف نهار میهمان برگزارکنندگان باشند، پس از لغو سخنرانی مطهری محل صرف ناهار مراسم روز اربعین حسینی-در مشهد-بسته شد و از ورود عزاداران حسینی به سالن غذاخوری ممانعت بعمل آمد

 


نامه مطهری در پی لغو سخنرانی اش در مشهد.

 
علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی با انتشار نامه‌ای خطاب به رییس جمهور، به لغو سخنرانی خود در مشهد اعتراض کرد.




در نامه علی مطهری به حسن روحانی که در رسانه های رسمی قرار گرفته، آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت الاسلام آقای دکتر روحانی دامت برکاته

رئیس جمهور محترم

 با اهداء سلام و تحیت، همان طور که مستحضر هستید برنامه سخنرانی اینجانب در مشهد در روز اربعین تحت عنوان "تحلیل واقعه کربلا" به دستور دادستان مشهد و به قول خودش بر اساس نامه‌ای که به او رسیده است لغو شد. امیدوارم این نامه از آقای علم الهدی امام جمعه مشهد نباشد. ارتباط این موضوع با دادستان و احیانا امام جمعه برای من روشن نیست. آن که در این موارد مسئولیت دارد استاندار و شورای تامین است که ظاهرا مسلوب الاختیارند. لطفا برای ما روشن فرمایید که حاکم در استان خراسان رضوی استاندار است یا دادستان و امام جمعه؟ نیروی انتظامی تحت فرمان استاندار است یا دادستان؟ و اساسا ورود دادستان در این گونه موارد بر چه اساسی است؟ آیا اینها با خود اندیشیده‌اند که این قانون شکنی چه تاثیری بر جوانانی که از راه دور برای شرکت در این جلسه آمده بودند خواهد داشت؟ تردید دارم که این قبیل اقدامات داعش‌گونه عالما عامدا علیه انقلاب اسلامی انجام می‌شود یا از روی سهو و نادانی؟

مستدعی است تمهیدی برای نجات استان خراسان رضوی از این گونه استبدادها بیندیشید؛ همان طور که بعد از حادثه شیراز اقدامات جناب عالی باعث نجات استان فارس از این گونه استبدادها شد.

اخیرا در استان خوزستان نیز شبیه این ماجرا برای فرد دیگری پیش آمد. این وضعیت زیبنده دولت جناب عالی نیست؛ گرچه قبول دارم که تلاش برای محدودسازی آزادی بیان از سوی برخی نهادهای حکومتی معمولا در زمان دولت‌هایی که گرایش اصلاح طلبی دارند بیشتر است. چنانچه اقدام موثری در این خصوص مبذول نفرمایید مجلس چاره‌ای جز استفاده از اختیارات قانونی خود نخواهد داشت.

برای جناب عالی و همکاران محترم آرزوی توفیق الهی دارم.

با تقدیم احترام

علی مطهری

اربعین 1438


دستور رییس جمهور به وزیران کشور و دادگستری در پاسخ به نامه علی مطهری: آیا کسانی در مراکز حساس استان خراسان رضوی با بستن دهان‌ها می‌خواهند راه را بر افراطی‌گری بگشایند
 
پیش از این نیز واکنش‌هایی از سوی مقامات مختلف انجام شده بود. دیروز هم رییس جمهوری در پاسخ به نامه دکتر علی مطهری نماینده مردم تهران و نائب رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص لغو برنامه سخنرانی وی در روز اربعین حسینی در مشهد مقدس بدنبال اقدامات دادستانی این شهر، دستوراتی را خطاب به وزرای کشور و دادگستری صادرکرد



.

به گزارش عصر ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رییس جمهور، متن دستور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به وزیران کشور و دادگستری که در نامه دکتر مطهری پی نوشت شده است ، به این شرح است:

 بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر رحمانی فضلی

وزیر محترم کشور

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای پورمحمدی

وزیر محترم دادگستری

سلام علیکم

گزارش جناب آقای دکتر علی مطهری نایب رییس محترم مجلس شورای اسلامی - که در حریت و شجاعت بیان و دفاع از مصالح ملی، نماینده ای کم نظیر بوده و از پشتوانه بسیار قوی در افکار عمومی جامعه برخوردارند – بسیار تکان دهنده است . به ویژه آنکه این اتفاق ناگوار در شهر مقدسی رخ می دهد که ملاذ و ملجا همه مردم ایران و  بلکه همه شیعیان و مسلمانان جهان است و افتخار کشور ما همیشه این بوده که در پناه کهف حصین ثامن الائمه(ع)، امن و امان یافته است

با کمال تاسف شاهدیم که در آستانه سالی که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شده است رفتارهایی در این شهر دیده می شود که با آرمانها و آموزه های آن امام همام(ع) فاصله فراوان دارد.آیا کسانی در مراکز حساس استان نفود کرده اند که گمان می کنند با بستن دهانها و سد راه سالن های سخنرانی، می توانند راه پیشرفت و توسعه کشور در مسیر مورد نظر مردم و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت ا... خامنه ای مدظله را ببندند و راه را بر افراطی گری و دوقطبی سازی جامعه بگشایند؟

دادستان پایتخت معنوی کشور که قاعدتا باید از برگزاری سخنرانی های روشنگرانه در تبیین نهضت حسینی(ع) حمایت کند به ویژه آنکه سخنران مراسم، شخصیت فرهیخته ای از تبار چهره درخشانی از عالمان آزاد اندیش آن استان همچون استاد شهید مطهری( ره) باشد.

اتفاقی که در شهر مشهد رخ داد، مایه شرمساری است. وزارت کشور و دولت تدبیر و امید در قبال ملت ایران و به ویژه مردم آگاه و دلاور مشهد رضوی(ع) که نقش تعیین کننده ای در موج آفرینی 24 خرداد 92 و پیروزی اعتدال داشتند مسئولیت دارد که از حقوق اساسی آنان دفاع نماید .

انتظار از قوه محترم قضائیه جلوگیری مشهود و حمایت از آزادی بیان به موجب قانون اساسی، و مقابله با کج اندیشی در اجرای قانون است .امید است ریاست محترم قوه قضائیه دستور رسیدگی سریع به این حادثه را صادر نموده و با اعلام نتیجه آن مردم را نسبت به برخورد قانونی با تعرض به آزادی های اساسی دلگرم نمایند .

لازم است تاکید فرمائید که استاندار به عنوان رییس و دیگر اعضاء شورای تامین استان با همکاری کامل نیروی انتظامی و مقامات امنیتی، وظیفه حفظ اجتماعات قانونی و حمایت از آزادی بیان را به عهده دارند و در قبال شورای امنیت کشور مسئولند .

 

از هر دو وزارت می خواهم که طبق وظایف ذاتی خود عمل نمایند و با بررسی کامل و گزارش سریع موضوع متخلفین و اهمال کنندگان را شناسایی و معرفی نمایند".





واکنش وزیر کشور به لغو سخنرانی مطهری در مشهد: نامه به رئیس قوه قضائیه/ دستور به معاون وزیر کشور

  وزیر کشور در دستوری به معاون سیاسی وزارت کشور خواستار تشکیل هیاتی به منظور بررسی علت لغو سخنرانی علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در مشهد شد


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی با ابراز تاسف از لغو سخنرانی اقای علی مطهری در مشهد که قرار بود به مناسبت اربعین برگزار شود گفت: این برنامه تمامی مجوزهای لازم قانونی را از مراجع ذیصلاح دریافت کرده بود و معلوم نیست به چه دلیل در آخرین لحظات لغو گردید.

وزیر کشور پایبندی به قانون و مقررات کشور را از مصادیق حق الناس برشمرد و گفت: رعایت قانون برای همگان یکسان است و نباید اقدامات سلیقه ای را مبنای تشخیص قانون دانست و بر اساس قانون اساسی حوزه فعالیت قوا و دستگاه ها مشخص است و انتظار می رود در پایبندی به فرامین صریح مقام معظم رهبری در قانونمندی و رعایت حق الناس مسئولان پیشرو باشند.

رئیس شورای امنیت کشور افزود: به معاون سیاسی دستور داده ام بلافاصله با تشکیل تیم تحقیقاتی این موضوع را بررسی کند و گزارش آن را ارائه دهد و در صورت تخلف و اهمال مدیران اجرایی با آنها برخورد قاطع شود و چنانچه اقدامات خارج از اختیارات دولت و وزارت کشور می باشد در قالب گزارشی به استحضار مقامات ذیصلاح برسد.

وزیر کشور همچنین خبر از تهیه و تنظیم نامه ای به رئیس قوه قضائیه در این خصوص داد.

 


استانداری: جزئیات لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد

مدیرکل سیاسی استانداری خراسان رضوی با اشاره به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد گفت: پیگیری‌های لازم از سوی استانداری انجام شد تا دادستان از نظرشان برگردند اما بنا به دلایلی که خودشان می‌دانند موافقت نشد.

سیدمسعود محولاتی در گفت‌وگو با  ایسنا، در ارتباط با لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد اظهار کرد: مجمع مشورتی اصلاح طلبان درخواست داده بودند تا روز اربعین جلسه‌ای با سخنرانی علی مطهری داشته باشند.

وی ادامه داد: از لحاظ اینکه سخنران مراسم نائب رئیس مجلس شورای اسلامی بود و موضوع سخنرانی نیز در رابطه با اربعین و ایام صفر بود اجرای این برنامه از نظر ما مشکلی نداشت و فرمانداری مجوز برگزاری این برنامه را در یکی از سالن‌های شهر صادر کرد.

مدیرکل سیاسی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه تا روز گذشته مشکل خاصی برای برگزاری این مراسم نبود و آقای مطهری شب گذشته به مشهد آمدند، خاطرنشان کرد: اما مقام قضایی شب گذشته ابلاغ می‌کنند تا این مراسم انجام نشود، نیروی انتظامی نیز به فرماندار و رئیس شورای تامین استان اعلام می کنند که دستور رسیده این برنامه برگزار نشود.

محولاتی افزود: برگزار کنندگان این مراسم به دنبال این بودند تا محل برگزاری مراسم را تغییر دهند تا شاید مشکل برطرف شود اما ظاهرا اعلام شد که مراسم باید به طور کلی لغو شود.

وی با تاکید بر اینکه باید تابع نظر قضایی باشیم، افزود: ما مکاتبه کردیم و اعلام کردیم این برنامه مشکل خاصی ندارد، سخنران هم قرار است در رابطه با اربعین سخنرانی کند اما موافقت نشد.

 

محولاتی با یبان اینکه با دادستان مشهد در رابطه با اینکه سخنران قرار نیست در این برنامه مطلب خاصی بگوید هم مکاتبه شده و هم مذاکره، گفت: اما در نهایت با برگزاری این مراسم موافقت نشد، پیگیری‌های لازم از سوی استانداری انجام شد تا دادستان از نظرشان برگردند اما بنا به دلایلی که خودشان می‌دانند موافقت نشد.

 

 

بیانیه دفتر علم الهدی: اگر علی مطهری جبران نکند، اقدام قضایی می کنیم

دفتر آیت الله احمد علم الهدی امام جمعه مشهد در پی انتشار نامه علی مطهری درباره لغو سخنرانی اش در مشهد اطلاعیه ای منتشر کرد. مطهری در نامه ای خطاب به رئیس جمهور، از احتمال ارتباط لغو سخنرانی اش با آیت الله علم الهدی سخن به میان آورده بود.


به گزارش عصرایران، متن اطلاعیه دفتر آیت الله علم الهدی به نقل از سایت اینترنتی وی به این شرح است


بسم الله الرحمن الرحیم

با کمال تاسف امروز شخصی که در جایگاه هیات رییسه مجلس قانون گذاری این نظام قرار دارد از قدرتی که بواسطه برقراری مردمسالاری دینی در این کشور از مردم به امانت گرفته و جزو یکی از قدرتمداران این نظام است، استفاده کرده و رییس جمهور را تهدید می کند که اگر پیگیری برای کشف علل انحلال سخنرانی من در مشهد را نکنی، مجلس فلان و بیسان می کند!! و با تکیه بر قدرت خود به هر که می خواهد تهمت و افترا می زند که " امیدوارم این نامه از آقای علم الهدی امام جمعه مشهد نباشد .... لطفا برای ما روشن فرمایید که حاکم در استان خراسان رضوی استاندار است یا دادستان و امام جمعه؟" و گویا می خواهد با این جملات اینطور القاء کند که آیت الله علم الهدی جلوی سخنرانیش را گرفته است.

بدینوسیله اعلام می دارد آیت الله علم الهدی اصلا به چنین سخنرانی و مراسمی توجهی نداشته است و این حق را دارد که علیه شخص مفتری اقدام قضایی کند و در صورت عدم جبران تشویش اذهان عمومی توسط این شخص ، اقدام خواهد شد.

 یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
(
سوره مبارکه مائده آیه ۸)

 



شکایت مطهری علیه دادستان خراسان رضوی به جریان افتاد

وکیل علی مطهری از به جریان افتادن شکایت مطهری از دادستان خراسان رضوی در پی لغو سخنرانی‌اش در مشهد خبر داد.


به گزارش ایلنا، مصطفی ترک‌همدانی، با اشاره به لغو سخنرانی روز گذشته علی مطهری در مشهد عنوان کرد: صبح امروز شکایتی علیه مقام مسئول قضایی در استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد ، تنظیم و به مرجع قضایی دادسرای کارکنان دولت تهران تحویل شد.


او افزود: در پی اقدام یک مسئول قضایی در استان خراسان رضوی، شکایتی به وکالت از آقای علی مطهری تنظیم و به دادسرای صالحه تقدیم شده است.

ترک‌همدانی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی در پرونده  شکایت آقای مطهری در شیراز به خوبی و شایستگی، رسیدگی‌ها را به انجام رساند، گفت: حتی دادستان وقت عمومی و انقلاب شیراز با دقت و وسواس لازم توانست تقریبا اکثر مقصران و متهمان را شناسایی و به دادگستری بسپارد. اما متاسفانه یک مقام قضایی در استان خراسان رضوی، مانع اجرای قانون اساسی و آزادی‌های فردی و اجتماعی شده و همین موجب اخلال در حقوق فردی و اجتماعی موکل نیز شده است، بطوریکه نتوانست از حقوق خویش بهره ببرد و ناچار از عدم حضور در محل اقامت میزبانانش شد و به تهران بازگشت. همین مساله هم منجر شد که  شکایت به دادگستری برود.

 مطهری تاکید کرد: با عنایت به اینکه پرونده در حال تحقیقات مقدماتی است از بیان جزییات قانونا معذورم.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها