تعداد بازدید: ۵۲۰۹
کد خبر: ۶۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲ - 2019 16 June
گفتگو با حسین صادقیار نام‌آشنای عرصه پخش کتاب
مجید پاکیزه‌دامن گروه گزارش

/      کاغذ باطله بدهید؛ کتاب و لوازم تحریر رایگان بگیرید

شاید امروزه کمتر کسی از اهمیت نقش درختان در زندگی انسانها خبر داشته باشد. این که برای تبدیل یک نهال به یک درخت تنومند و پربازده چقدر باید زمان صرف شود تا بتوان از آن استفاده‌های طبیعی فراوانی برد.


استفاده از درختان در چند سال گذشته بیش از آن که مورد استفاده‌های طبیعی قرار گیرد، برای تولید کاغذ قرار گرفته است و این نعمت بزرگ خدادادی در کشور ما سالیانه میلیونها هکتار جنگل را به مرز نابودی کشانده تا از آن برای تولید کاغذ استفاده شود.


اما افرادی هستند که برای جلوگیری از قطع بی رویه درختان و کمک به حفظ محیط زیست، در قالب یک شغل و درآمد دست به ابتکاری سودمند زده‌اند و با راه‌اندازی کارگاه‌های بازیافت کاغذ، کمک شایانی به حفظ درختان کرده تا بتوان از کاغذهای باطله دوباره استفاده کرد.


یکی از آن افراد موفق که همواره در رسته کتاب فروشی و سر و کار با کاغذ قرار داشته و دارد، حسین صادقیار شهروند نام آشنایی است که به واسطه شغل خود توانسته این ایده را در ذهن خود پرورانیده و عملی سازد.


صادقیار با راه‌اندازی کارگاه بازیافت کاغذ باطله در شیراز، می‌کوشد تا از کتاب و دفترهای غیرقابل استفاده، برای تولید کارتن و مقوا استفاده کند.


او می‌گوید در کارش موفق است و به واسطه آن توانسته ٤ نفر را به طور مستقیم و شهروندان دیگری که کتابها و کاغذهای باطله خود را در اختیار او می‌گذارند، به صورت غیرمستقیم وارد کار و اشتغال کند.


به گفته حسین صادقیار، روزانه بین یک الی دو تن کاغذ باطله پودر و به کارخانه تولید کارتن در اصفهان منتقل می‌شود. وی می‌گوید: «پس از تحویل گرفتن کارتن‌ها، با فروش آنها است که به درآمد و سوددهی می‌رسیم.‌ علاوه بر آن، سفارش چاپ روی کارتن‌ها را نیز گرفته و با نام و لوگوی همان شرکت یا تولیدی، کارتن‌ها را به فروش می‌رسانیم.»


این کتابفروش موفق می‌گوید: «به جز کارگاه ما، سه الی چهار کارگاه دیگر در شهرهایی نظیر تهران و مشهد وجود دارد که کار پودر کردن کاغذ را انجام می‌دهند و چون عمده سفارشات کارتن از شهرهای بزرگ است، کار چاپ نیز در همان شهرها انجام می‌گیرد.»


صادقیار درمورد تحویل کتاب و کاغذ باطله از مردم گفت: «ما با تحویل کاغذباطله از مشتریان، یا به آنها کتاب جدید می‌دهیم یا با توجه به قیمت روز بازار، کتابها و کاغذ باطله‌هایشان را به صورت کیلویی خریداری می‌کنیم.»


وی می افزاید: «کار پودر کاغذ یک کار خدماتی و بازیافتی است. به دلیل آن که برای تولید کاغذ باید درختان زیادی قطع شود، هدف ما از ایجاد این کارگاه علاوه بر درآمدزایی و اشتغال، کمک به حفظ درختان و بازیافت کاغذ باطله  نیز هست.»


صادقیار که حدود ٦ ماه است این کارگاه را راه‌اندازی کرده، می‌گوید: «دستگاه پودر کاغذ را در داخل کشور تهیه کرده و خوشبختانه از ابتدای کار تاکنون با مشکلی مواجه نشده‌ایم.‌»


وی علت موفقیت خود را پشتکار در این راه می‌داند و می‌گوید: «با این کار علاوه بر بازیافت کاغذ و استفاده دوباره از آن، به پاکیزگی شهر نیز کمک می‌شود.»


صادقیار ویژگی‌های یک کارآفرین موفق را در داشتن ایده‌های نو و مؤثر عنوان می‌کند و می‌گوید: «هیچ چیزی در محیط زندگی ما غیرقابل بازیافت نیست و می‌توان با ایده‌هایی، هر کدام از آنها را با شکل‌های دیگر بازگردانی کرد. »


او ادامه می‌دهد: «فعلاً کار ما خدمت‌رسانی به مردم در جهت حفظ محیط‌زیست و درختان و در عین حال ایجاد شغل و درآمد است.»


علاوه بر تحویل کتاب و کاغذ باطله که مردم و ادارات مختلف در اختیار صادقیار می‌گذارند تا پودر و تبدیل به کارتن و مقوا شود، وی سی‌دی‌های غیرقابل استفاده را نیز تحویل می‌گیرد و آنها را در اختیار کارخانجات تولید مواد پلاستیکی می‌گذارد تا استفاده‌های دیگری از آنها شود.


مسئول پخش کتاب صادق، علت بیکاری بیشتر جوانان را نداشتن همت و تلاش عنوان می‌کند و می‌افزاید: «برای مثال نی‌ریز با وجود داشتن محصولات زیاد، یک سوغات‌سرا ندارد تا بتوان محصولات نی‌ریز را به مردم و مسافران عرضه کرد.»


او معتقد است با یک برنامه‌ریزی ساده می‌توان با راه‌اندازی سوغات‌سرا در نی‌ریز، هم محصولات شهرستان را به دیگر شهرهای کشور معرفی و هم شغل ایجاد کرد.


صادقیار می‌گوید: «با کمترین هزینه می‌توان یک کار موفق ایجاد کرد. ابتدا باید قبل از شروع هرکاری، بازار فروش آن را شناسایی و مورد ارزیابی قرار داد. مسئولان ذی‌ربط نیز باید همکاری لازم را با کارآفرینان داشته باشند و افراد را درگیر مسائل پر پیچ و خم اداری نکنند.»


وی اضافه می‌کند: «در حال حاضر به جز پودر کاغد باطله و تحویل سی‌دی‌های غیرقابل استفاده، کار دیگری را در این کارگاه انجام نمی‌دهیم؛ اما با مشورت چند تن از همکاران کتاب فروش در شیراز، ممکن است در آینده کار بسته‌بندی کاغذ A٤ را در اولویت بعدی کار خود قرار دهیم و حتی تولید آن را نیز راه‌اندازی کنیم.»


پخش کتاب صادق در هر زمان آماده دریافت کتابها، دفترها و انواع کاغذ و مقواهای باطله شهروندان، ادارات، نهادها و سازمانهای مختلف است تا همه افراد را در حفظ محیط‌زیست سهیم کند.


*****
نشانی: نی‌ریز، خیابان جانبازان، روبروی مدرسه فرهمندی (شاهد سابق)
پخش کتاب صادق : ٥٣٨٢٦٨٧٨-٠٧١  /  ٠٩١٧٣٣٢٠١٨٠

 


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها