تعداد بازدید: ۳۵۰۸
کد خبر: ۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸ - 2016 28 August
نگاهی به عملکرد دولت روحانی
امین رجبی- سردبیر

هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم مصادف بود با هفته دولت. به رسم هر ساله در این هفته گزارشهایی از عملکرد دولت یازدهم منتشر شد. اکنون سه سال از آغاز به کار دولت روحانی گذشته است.


روحانی دولت یازدهم را در شرایطی تحویل گرفت که برای نخستین بار بعد از پایان جنگ ایران و عراق، دو سال پیاپی رشد اقتصادی ایران منفی بود (تا٦,٨-)، صادرات نفت ایران به موجب تحریم‌های بین‌المللی بسیار کاهش یافته بود (تقریباً نصف)، دولت در بازپرداخت ده‌ها میلیون دلار اقساط وام‌های اخذ شده از بانک جهانی که پیش از آغاز به کار دولت یازدهم ۶ ماه به تعویق افتاده بود ناتوان بود، تورم در ایران شتاب فزاینده‌ای به خود گرفته و به ٤٥ درصد رسیده بود، بسیاری از کارخانه‌ها ورشکست شده و کارگران زیادی بیکار شده بودند، خطر حمله نظامی به ایران وجود داشت، و روابط با کشورهای همسایه و جهان متشنج شده بود. همان زمان آیت‌ا... ناصر مکارم شیرازی در آبان ۱۳۹۲ در اظهارنظری اعلام کرد مشکلات پیچیده‌ای توسط دولت دهم ایران بوجود آمده که حل کردن آنها توسط دولت یازدهم، کار سختی است و تاکنون دولتی در ایران بر سر کار نیامده که در ابتدای فعالیت خود با چنین مشکلاتی روبه‌رو شده باشد. (ویکی‌پدیا)

اکنون که سه سال از روی کار آمدن دولت روحانی می‌گذرد، در بسیاری زمینه‌ها خوشبختانه از بحران دور شده و به ثبات نزدیک می‌شویم. از جمله:


- آرامش در سیاست خارجی و اجرای سیاست مؤثر منطقه‌ای به نحوی که اکنون عربستان و اسرائیل به عنوان دشمنان اصلی ایران در خاورمیانه به انزوا رفته‌ و ایران نقش مؤثرتری یافته است. حتی ترکیه نیز که تا چندی پیش از مخالفان سیاست‌های منطقه‌ای ایران بود از عربستان فاصله گرفته و به ائتلاف روسیه - ایران در مبارزه با داعش نزدیک شده.


- آرامش و ثبات نسبی اقتصادی و دور شدن از تلاطم‌ و نوسان که از مصادیق آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


رشد اقتصادی ٤,٤+ درصد که پیش از آن تا ٦.٨- رسیده بود، مهار تورم ٤٥ درصدی و رسیدن آن به زیر ٩ درصد، پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی از واردات پس از ۸۰ سال، کاهش عمده هزینه‌های سلامت مردم، مقابله جدی با فسادهای افسارگسیخته اقتصادی وکاهش آن، خودکفایی در تولید بنزین پس از چند دهه، افزایش تولید گندم، و دیگر مواردی که در صفحه ٦ همین شماره نیز آمده است.


البته نباید غافل شد که در دو زمینه فرهنگی و علمی هنوز دولت روحانی جایگاه شایسته‌ای نیافته. همانگونه که رهبری بزرگوار نیز در دیدار با اعضای دولت به آن اشاره کردند.


در یک سال باقیمانده دولت و همچنین ٤ سال پس از آن، هر دولتی که بر سر کار باشد، سه چالش عمده داخلی را پیش رو دارد: رکود، اشتغال و آب.


این سه چالش که می‌توان گفت اکنون به تهدید نزدیک شده اگر چاره‌اندیشی نشود، چالش مهم بعدی یعنی امنیت را به دنبال دارد.


حد و سطح این چالش‌ها به جایی رسیده که مسئولین راهی جز چاره‌اندیشی برای آن ندارند و حل این مسائل نه وظیفه دولت به تنهایی که وظیفه حیاتی همه ارکان نظام است.


شهرستان نی‌ریزِ ما هم بی‌نصیب از این چالش‌ها نیست؛ بویژه آب و در مرحله بعدی اشتغال.


خوشبختانه در حال حاضر سه شخص دلسوز در رأس کار مردم شهرستان هستند: آیت‌ا... فقیه در مجلس خبرگان رهبری، دکتر مسعودی در مجلس شورای اسلامی، و مهندس امیری در فرمانداری.


توقع می‌رود با همگرایی خوبی که وجود دارد، رفع این چالش‌ها در شهرستان توسط این سه رکن پیگیری شود تا هم مردمان روستا و شهر از رنج بی‌آبی نجات یابند و هم جوانان و خانواده‌های ما از دغدغه اشتغال.


چنین باد

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها