تعداد بازدید: ۲۶۳۷
کد خبر: ۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰ - 2016 17 April
از وعده تا عمل
عابد نعمتی

فاضلاب نی‌ریز همچنان چراغ خاموش پیش می‌رود.

پروژه‌ای که کمتر از ١٠ درصد آن اجرایی شده و قرار بود ادامه آن از ابتدای امسال اجرایی شود، پشت چراغ قرمز کمبود اعتبار متوقف شده است.

٥ شهر دیگر استان فارس هم که دو سوم اعتبار طرحهای فاضلابشان را بانک توسعه اسلامی بر عهده گرفته، هنوز در تأمین بودجه یک سوم دولتی‌اش مانده اند.

به گفته مهندس شکوهی مدیر آبفا نی‌ریز، قرار بود اجرای ١٠ کیلومتر شبکه فاضلاب از خیابان آیت‌ا... صدوقی تا میدان کارگر از ابتدای مهرماه شروع به کار شود که انجام نشد.

بعد از آن مهندس جلیلی، مدیر اجرای طرح به ما گفت که این ١٠ کیلومتر، از ابتدای سال ١٣٩٥ شروع به کار خواهد شد.(١) این در حالی است که هنوز کارگاه پیمانکار هم آن طور که باید و شاید تجهیز نشده است. 
البته مشکل اصلی در ادامه این طرح، اعتبار آن است. ظاهراً همین ١٠ کیلومتر، ٢ میلیارد تومان هزینه دارد که به گفته مدیر آبفای نی‌ریز، تنها ٧٠ - ٨٠ میلیون آن از ١٥ درصد اعتبار سال قبل فراهم و به پیمانکار داده شده که شروع به کار کند. اعتباری که به گفته مهندس فرهادی، معاون توسعه و مهندسی اداره کل آبفای فارس، تنها برای ١٤٠٠ متر آن کافی است و در صورت فراهم نشدن مابقی اعتبار، پروژه متوقف خواهد شد.
مهندس شکوهی امیدوار است با فراهم آمدن اعتبار، این ١٠ کیلومتر تا پایان سال جاری تمام شود؛ در حالی که معاون مدیر کل آبفای فارس معتقد است احتمالاً مابقی طرح تا سال آینده متوقف خواهد شد. چرا که این ٧٠ میلیون از ١٥ درصد اعتبار تخصیص یافته سال قبل است و سال مالی جدید هم از مردادماه شروع می‌شود.
جدای از این، دو سوم پروژه فاضلاب نی‌ریز (از جمله خیابان طالقانی) و تصفیه خانه آن نیز که بر عهده بانک توسعه اسلامی است، به گفته مهندس قلندری مدیر عامل شرکت آبفای فارس(٢) و مهندس فرهادی معاون وی، قرار بود از ابتدای امسال شروع به کار شود. اما هنوز در گیر و دار انتخاب پیمانکار باقی مانده و به گفته رئیس آبفای نی‌ریز و مهندس فرهادی، تا چند ماه آینده شروع به کار عملیاتی نخواهد کرد. البته اگر روابط خاکستری ایران و عربستان (که دفتر بانک توسعه اسلامی در آن واقع است)، روند تأخیر آن را دو چندان نکند.
پی‌نوشت:
١- هفته‌نامه نی‌ریزان فارس، شماره ٦٨، صفحه ١٤
٢- هفته‌نامه نی‌ریزان فارس، شماره ٤٩، صفحه ١


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها