یکسال از سقوط اتوبوس سربازان به دره گردنه لایرز گذشت.
حادثهای غمبار که منجر به فوت ١٣ سرباز شد و در مجموع ٢١ نفر را به کام مرگ کشاند و نیریز را بر صدر اخبار رسانههای داخلی و خارجی نشاند.
٢ تیر ١٣٩٥ روزی بود که این حادثه رقم خورد و افراد بسیار زیادی را به فکر فرو برد.
فضای مجازی پر شد از تصاویری که از این حادثه مخابره میشد. تعدادی درخواست کردند که این گردنه تغییر نام دهد و به گردنه سرباز معرفی شود.
بسیاری از ایرانیان در میادین شهرهایشان که به نام سرباز بود به صورت خودجوش جمع شدند و یاد این حادثه را گرامی داشتند.
در روز بعد از حادثه صفحات اول روزنامهها پر شد از تیترهای سقوط اتوبوس در نیریز تیترهایی همچون:
همشهری: پشت پرده سقوط اتوبوس سربازان
مردمسالاری: شب مرگ کویر؛ سربازها از ادامه خدمت بازماندند
آفتاب: خداحافظ سربازم/ همدردی مردم ایران با خانوادههای عزادار سربازان
ایران: جزئیات تراژدی سقوط اتوبوس سربازان
وطن امروز: جانباختن ١٣ سرباز و مصدومیت ٢٣ نفر/ آخرین جزئیات اتوبوس سربازان
هفت صبح: تمامش کنید/ زنجیره اشتباهاتی که حادثه تلخ نیریز را رقم زد و ٢٠ قربانی برجای گذاشت سالهاست تکرار می شود. در تمام دولتها. اشتباهاتی قابل پیشگیری.
وقایع اتفاقیه: درگذشت سربازان، ایران را اندوهگین کرد
فرهیختگان: # سرباز- تسلیت
جوان: احساسات و مطالبات مردمی با آخرین لبخند ١٣ سرباز وطن
شهروند: واکنشهای مردم و مسئولین درباره حادثه کشته شدن سربازان ادامه دارد؛ در سوگ سربازان
شرق: بررسی ابعاد حادثه تصادف اتوبوس حامل سربازان در جاده نی ریز؛ جان دادند تا مرد شوند
پس از آن مقامات مختلف کشوری با اظهار تأسف از واقعه رخ داده خواستار رسیدگی هر چه سریعتر برای بهرهبرداری از لاین دوم این گردنه شدند.
مقامات مختلف کشوری از مسیر حادثه دیدن کردند و راه و شهرسازی به عنوان یکی از مقصران این حادثه معرفی شد؛ مسئلهای که با کارشناسیهای بیشتر منتفی شد.
پس از آن التهابها کمکم رنگ باخت و خوابید.
داستان تلخ سربازان تلنگری بود تا گردنهای که قربانگاه وسایل نقلیه فراوانی بود جهانی شود و همگان را به فکر رفع عیب و اصلاح جاده نماید.
دکتر مسعودی نماینده مردم نیریز و استهبان در گفتگو با نیریزان فارس به تاریخ ١٣ تیرماه ١٣٩٥ گفت: راه مواصلاتی نیریز- سیرجان که از گردنه لایرز میگذرد، استاندارد نیست و باید تغییر یابد.
وی ایجاد این گردنه را حاصل یک رانت درباری در زمان طاغوت خواند.
محمدرضا امیری فرماندار نیریز در بازدید از این محور در تاریخ ٢٥ بهمنماه ١٣٩٤ یعنی ٤ ماه قبل از این حادثه ابراز امیدواری نمود که با احداث و راهاندازی باند دیگر این جاده شاهد حوادث تلخ جادهای برای مردم عزیزمان نباشیم.
و حالا یکسال از وقوع این حادثه میگذرد و صمد بذرافشان رئیس اداره راه و شهرسازی نیریز از پیشرفت ٧٠ درصدی کل پروژه خبر میدهد و عنوان میکند که اگر اعتبارات به خوبی و بموقع تزریق شود افتتاح لاین دوم گردنه تا پایان سال دور از ذهن نیست.
بیتردید احتمال رخداد مشابه حادثه سقوط سربازان تا زمانی که مسیر اصلاح نشود و به دو لاین رفت و برگشت تبدیل نشود وجود دارد.
اما مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان فارس در هفته گذشته خبر از شناسایی ۱۲۱ نقطه حادثه خیز و پرتصادف در جادههای فارس داد و اعلام نمود که تا انتهای سال آینده ۵۰ درصد آن رفع میشود.
علیرضا سیاهپور محورهای «شیراز- آباده- ایزدخواست»، «شیراز- فسا-داراب- بندرعباس»، «سه راهی کوار- جهرم- لار»، «شیراز- دشت ارژن» و «قائمیه- سه راهی راهدار» را ٥ محور حادثهخیز استان عنوان کرد و هیچ نامی از گردنه لایرز نبرد.
شاید خطر گردنه لایرز که مرگ سربازان را رقم زد بسیار ناچیزتر از مناطقی است که آقای مدیرکل شناسایی کردهاند!