ایرانیها روزانه ۲ ساعت و ۸ دقیقه در شبکههای اجتماعی
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در یک طرح نظرسنجی به بررسی «مصرف شبکهها و رسانههای اجتماعی مردم ایران» پرداخته است. به گزارش روابط عمومی ایسپا، طرح نظرسنجی مذکور شهریورماه ۱۴۰۴ با اندازه نمونه ۱۵۰۲ نفر و جامعه آماری ایرانیان بالای ۱۵ سال ساکن در مناطق شهری و روستایی به شیوه مصاحبه تلفنی اجرا شده است.
جهت بررسی مدت زمان استفاده مردم از شبکهها و رسانههای اجتماعی، در سؤالی از آنها پرسیده شد: «به طور متوسط در یک شبانهروز چند ساعت از شبکهها و رسانههای اجتماعی استفاده میکنید؟». یافتهها نشان میدهد ۱۳.۷ درصد افراد بالای ۱۵ سال کشور اصلاً از شبکهها و رسانههای اجتماعی استفاده نمیکنند. ۴۴.۳ درصد مردم، در شبانه روز یک تا دو ساعت از شبکهها و رسانههای اجتماعی استفاده میکنند. به طور متوسط افراد بالای ۱۵ سال کشور در یک شبانه روز، ۲ ساعت و ۸ دقیقه از شبکهها و رسانههای اجتماعی استفاده میکنند.
طبق نتایج تحلیلی، با افزایش سن مدت زمان استفاده از رسانههای اجتماعی کمتر میشود. افراد در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال به طور میانگین ۳ ساعت و ۸ دقیقه در شبانهروز از شبکهها و رسانههای اجتماعی استفاده میکنند. این زمان برای افراد ۳۰ تا ۴۹ سال ۲ ساعت و ۱۶ دقیقه و برای افراد بالای ۵۰ سال یک ساعت است. از سوی دیگر، افراد با تحصیلات بالاتر، مدت زمان بیشتری از این شبکهها و رسانههای اجتماعی استفاده میکنند. افراد با تحصیلات دانشگاهی ۲ ساعت و ۳۸ دقیقه در شبانهروز از شبکهها و رسانههای اجتماعی استفاده میکنند. این عدد برای افراد با تحصیلات دیپلم ۲ ساعت و ۱۷ دقیقه و برای افراد با تحصیلات کمتر از دیپلم یک ساعت و ۲۴ دقیقه است. همچنین، افراد ساکن در مناطق روستایی مدت زمان کمتری از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند. به بیان دیگر، مدت زمان استفاده از رسانههای اجتماعی در مناطق روستایی برابر با ۱ ساعت و ۳۳ دقیقه است. اما در مراکز استان و شهرهای غیرمرکز استان مدت زمان استفاده از رسانههای اجتماعی به ترتیب، ۲ ساعت و ۲۳ دقیقه و ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه است.
از کاربران شبکهها و رسانههای اجتماعی پرسیده شد: «شما از شبکهها و رسانههای اجتماعی بیشتر به چه منظوری استفاده میکنید؟» براساس نتایج، ۴۷.۳ درصد کاربران برای کسب اخبار و اطلاعات، ۴۷.۲ درصد برای سرگرمیهایی مانند موسیقی، تماشای فیلم و کلیپ طنز و ... و همچنین ۳۰.۹ درصد برای ارتباط با دیگران، دوستان، خانواده و همکاران، از شبکههای اجتماعی و رسانهها استفاده میکنند. ۲۴.۹ درصد آموزش و مهارتآموزی و ۲۰.۵ درصد کار و درآمدزایی را از جمله زمینههای استفاده از شبکهها و رسانههای اجتماعی بیان کردهاند. در این سؤال پاسخگو میتوانست بیش از یک گزینه را انتخاب نماید، بنابراین جمع درصد بیش از ۱۰۰ است.
جهت سنجش میزان آشنایی مردم با ابزارهای هوش مصنوعی از آنها پرسیده شد «شما تا چه اندازه با ابزارهای هوش مصنوعی مثل چت جیپیتی و جِمِنای و... آشنا هستید؟». طبق نتایج نظرسنجی، ۳۵.۶ درصد مردم اصلاً با ابزارهای هوش مصنوعی آشنا نیستند و ۳۲.۱ درصد نیز بیان کردند که فقط اسم این ابزارها را شنیدهاند. اما، ۲۷.۲ درصد اظهار داشتند میتوانند تاحدودی با ابزارهای هوش مصنوعی کار کنند و ۵.۱ درصد بیان داشتند به صورت تخصصی و حرفهای از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده میکنند؛ بنابراین ۳۲.۳ درصد از افراد بالای ۱۵ سال کشور از ابزارهای هوش مصنوعی (حرفهای یا غیرحرفهای) استفاده میکنند.
در ادامه، از کاربران پرسیده شد، «چقدر به پاسخها و نتایجی که از هوش مصنوعی دریافت میکنید اعتماد دارید؟» نتایج نشان میهد که ۵۳.۶ درصد کاربران اعتماد زیادی به پاسخها و نتایج دریافتی از هوش مصنوعی دارند. اما میزان اعتماد ۲۰.۷ درصد آنها به این پاسخها و نتایج کم است و ۲۵.۳ درصد نیز تاحدودی به پاسخها و نتایج اعتماد دارند.


