تعداد بازدید: ۷۸
کد خبر: ۲۴۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۴ - ۰۸:۳۶ - 2025 17 October

هزینه ۲۰ میلیونی خدمات زیبایی برای مردان در آرایشگاه‌های تهران!

حتماً شما هم در فضای مجازی تبلیغات سالن‌های زیبایی مردانه را دیده‌اید. مردی با ظاهری آشفته زیر دستان آرایشگر قرار می‌گیرد، خدمات مختلفی مسلسل‌وار انجام می‌شود و صورت مرد و اعضای بدن او با ماسک‌های مختلف پوشانده می‌شود.
نویسنده : ایران

از دستگاه‌های مختلف پاکسازی پوست با نور‌های رنگارنگ هم کمک گرفته می‌شود. کانتور و گریم هم هست، بعد نوبت اسکراب و پاکسازی و دیزاین ناخن‌های دست و پاست و در نهایت آرایشگر چهره متفاوتی از مرد را با هزاران ادا به بینندگان عرضه می‌کند.

همه این روند که مرد را از چهره‌ای خسته و بی‌ریخت به هنرپیشه‌های خارجی شبیه می‌کند و زیبایی عاریه‌ای را برای او به ارمغان می‌آورد، هزینه‌ای از ۶ تا ۲۰ میلیون تومان دارد که بسته به اینکه سالن در کدام نقطه شهر قرار داشته باشد و اصطلاحاً چقدر لاکچری باشد، قیمت متفاوتی خواهد داشت.

میثم پسر جوانی است که در یکی از سالن‌های مردانه مشغول به کار است، او از مشتری‌های ثابتی می‌گوید که مرتب برای دیزاین و تغییر استایل به آنها مراجعه می‌کنند. مردانی که مانیکور و پدیکور می‌کنند، به رشد و تقویت مو‌های سر و ریش و سبیل‌شان اهمیت می‌دهند و برای آن هزینه می‌کنند. او می‌گوید: «بیشتر مشتریانی که بجز آرایش مو داوطلب خدمات دیگری هم هستند، نوجوانان و جوانان هستند یا افرادی که به دلیل شغلشان، ظاهر برایشان از اهمیت زیادی برخوردار است.»

نوجوانان و جوانان مدل‌های خاص مو و خط انداختن روی سر را دوست دارند، برخی ترجیح می‌دهند حتی رنگ‌های متفاوت و غیرمعمول را در قسمت‌هایی از موهایشان تجربه کنند. «بیشتر بچه‌ها در این سن از ستاره‌های کی پاپ-ستاره‌های کره‌ای- یا استایل هنرپیشه‌ها تقلید می‌کنند.

گاهی به آنها می‌گوییم که مثلاً این مدل به صورت شما مناسب نیست، برخی قبول می‌کنند و برخی به هیچ عنوان نمی‌پذیرند و ما هم باید کاری که مورد رضایت مشتری باشد، انجام دهیم. افرادی مثل وکلا، مشاوران، فروشندگان و کسانی که در شغلشان با مردم سر و کار دارند هم از کسانی هستند که علاقه‌مند به تجربه مدل‌ها و کار‌های جدید هستند.»

آرایش مو حتی توجه به پاکسازی پوست، مو و ناخن شاید خدمات خطرناکی نباشد، اما در بیشتر این نوع سالن‌های زیبایی مردانه خدمات مختلف پرسینگ و تتو انجام می‌شود که کوچکترین بی‌احتیاطی در رعایت بهداشت می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای افراد به همراه داشته باشد. نکته جالب توجه اینجاست که هیچ آمار مشخص و دقیقی از مردان زیباجو و خدماتی که دریافت می‌کنند یا حتی شکایت‌هایی که ممکن است داشته باشند، وجود ندارد.

اما چرا مردان به خصوص پسران جوان گاهی حتی بیشتر از زنان به حفظ زیبایی‌های ظاهرشان توجه می‌کنند. دکتر حسین روزبهانی روانشناس با اشاره به تأثیر شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و پلتفرم‌هایی، چون اینستاگرام، یوتیوب، تیک‌تاک و. می‌گوید: «اینکه پسر‌ها و مردان جوان توجه بیشتری به ظاهر خود نشان می‌دهند و به سراغ جراحی‌های زیبایی فک و کار‌هایی مثل کاشت مو، ابرو و ریش و... می‌روند، دلایل مختلفی دارد که مهم‌ترین آن تأثیر شبکه‌های اجتماعی است، در فضای مجازی مردان را با استایل‌ها و چهره‌های خاص نمایش می‌دهند، جوانان و نوجوانان مرد از این سبک‌ها الگوبرداری می‌کنند و آنها را الگوی خودشان قرار می‌دهند.».
اما در این موضوع فقط فضای مجازی مؤثر نیست، چه بخواهیم و چه نخواهیم تعریف مردانگی و زیبایی در مردان در طول زمان تغییر کرده است. روزبهانی می‌گوید: «در‌گذشته مردان به ظاهر و زیبایی‌شان اهمیتی نمی‌دادند و معتقد بودند مرد نباید به خودش برسد، همین که بتواند لقمه نانی برای خانواده در بیاورد کافی است. اصلاً توجه به ظاهر بار منفی داشت. اما باور‌ها به مرور تغییر کرده است. حالا مردان هم باید به ظاهر خودشان برسند، بهداشت فردی را رعایت کنند و به زیبایی‌شان اهمیت بدهند. البته دانش و آگاهی عمومی در مورد بهداشت و سلامت پوست و مو افزایش پیدا کرده است. مردم به این سمت رفته‌اند که نه فقط برای زیبایی بلکه برای حفظ سلامتی خود به پوست و موی‌شان اهمیت بدهند.»

موضوع مورد توجه دیگر از منظر این روانشناس عادی‌سازی جراحی‌های زیبایی بین مردم است. «در گذشته بیشتر زنان درگیر این جراحی‌ها و اقدامات بودند، اما به مرور این تابو از بین رفته و شکسته شده و مردان برای زیبایی عمل‌های جراحی مثل کوچک کردن بینی و زاویه فک و حتی کاشت ابرو تا استایل‌های مو و پرسینگ‌های مختلف را انجام می‌دهند.» اینکه ظاهر افراد در کسب مهارت‌های شغلی تأثیر دارد یا نه؟ موضوع دیگری است که این روانشناس به آن اشاره می‌کند: «این دیدگاه وجود دارد که افراد وقتی ظاهر آراسته‌ای دارند، یعنی خوش تیپ‌تر هستند، بهتر می‌توانند دیده شده و اصطلاحاً برندینگ شوند و موقعیت‌های شغلی و فردی بهتری خواهند داشت.

شبکه‌های مجازی با نشان دادن تصاویر افراد خوش استایل به عنوان افراد موفق این را مطرح کرده‌اند که ظاهر آراسته امتیاز محسوب می‌شود، افرادی که ظاهر بهتر و جذاب‌تری دارند موفقیت بیشتری هم کسب می‌کنند. معمولاً افرادی که شیک نیستند، افراد ضعیفی که چندان موفق نیستند نشان داده می‌شوند. وقتی پسران نوجوان و جوان خودشان را با این افراد مقایسه می‌کنند، احساس کمبود می‌کنند، این فشار‌ها باعث می‌شود تا بیشتر به ظاهرشان اهمیت دهند و دچار استرس اجتماعی شوند.

حتی این تصور در برخی ایجاد می‌شود که فقط بر اساس ظاهر می‌توانند پیشرفت کنند و این موضوع باعث ایجاد اعتماد به نفس کاذب می‌شود.» انتظارات جامعه تغییر پیدا کرده است، از طرفی اعتماد به نفس مردان تغییر پیدا کرده و متفاوت شده است. در گذشته معیار‌های جذابیت مردان ویژگی‌هایی مثل قدرت بدنی، توانایی مالی یا سختکوشی و قاطعیت بود و ظاهر فیزیکی چندان در اولویت نبود. ولی به مرور استایل‌های قشنگ و ظاهر‌های شیک عرضه شد و مردان می‌توانستند به پوست و موهای‌شان رسیدگی کنند.

او می‌گوید: باید تعریف و تعادلی از مردان سنتی و مدرن داشته باشیم. مرد سنتی که هم از لحاظ درونی قوی است و هم از نظر ظاهر می‌تواند آراسته باشد، اعتماد به نفس پایداری دارد. اما اگر فقط افراد، براساس ظاهر دیده شوند و تمرکزشان فقط روی ظاهر باشد در آینده احساس اضطراب، سرخوردگی و کاهش اعتماد به نفس را تجربه خواهند کرد. بسیار مهم است که اعتماد به نفس افراد براساس ظاهر نباشد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها