افزایش ۳۰ درصدی بلیت اتوبوس
نیریز - شیراز ۱۴۷ و ۲۰۵ هزارتومان/ نیریز - تهران ۱ میلیون و ۵۰ همزمان با موج جدید افزایش قیمتها در سطح کشور، نرخ بلیت اتوبوسهای مسافربری بینشهری در پایانه مسافربری نیریز هم با رشد چشمگیر و ناگهانی روبرو شده است.
بر پایه مشاهدات میدانی و گفتگوی خبرنگار ما با مسافران و متصدیان پایانه، بلیت نیریز به مقاصد مختلف از روز ۱۲ تیرماه امسال بین ۲۵ تا ۳۵ درصد افزایش یافته است. این تغییر بیسروصدا و بدون اطلاعرسانی قبلی باعث نارضایتی و سردرگمی بسیاری از شهروندان، بهویژه خانوادههایی شده که یا برای تابستان خود برنامه سفر چیده بودند و یا به طور مداوم از اتوبوس استفاده میکنند.
سکوت مسئولان و صدای اعتراض مردم
یکی از متقاضیان بلیت اتوبوس به شیراز میگوید: «ماه قبل، بلیت رفت و برگشت شیراز را روی هم حدود ۲۵۰ هزار تومان میخریدم؛ اما حالا همان مقدار نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان شده و تازه اگر ویآیپی بخواهی، ۴۱۰ هزار تومان میشود.»
نوشتنی است در بهمنماه سال گذشته نیز افزایشی مشابه در نرخ بلیتهای اتوبوس اعمال شده بود.
در گفتگوهای محلی، بسیاری از شهروندان ضمن ابراز نارضایتی از رشد هزینهها، از نبود پاسخگویی و اطلاعرسانی گلایه داشتند. متصدیان پایانه میگویند افزایش نرخها مطابق بخشنامه بوده، اما وقتی علت دقیق را جویا میشوی، پاسخی جز «افزایش هزینهها» نمیشنوی. یکی از مسافران به خبرنگار ما گفت: «سه هفته پیش بلیت تهران را ۸۲۰ هزار تومان گرفتم، الان شده بالای یک میلیون. نه اطلاع دادند و نه توضیحی.»
توجیه مسئولان صنفی؛ نرخ جدید هنوز به قیمت واقعی نرسیده!
احمدرضا عامری مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای مسافربری کشور، اعلام کرده است که نرخ واقعی حملونقل برای هر نفر-کیلومتری ۲۸۵۰ تومان برآورد شده، در حالی که حتی با این افزایش ۳۰ درصدی، هنوز قیمتها بسیار پایینتر از میزان واقعی است. به گفته او، گرانی لاستیک، قطعات، حقوق رانندگان و پایین بودن تعداد اتوبوسهای فعال در کشور، از جمله دلایل این تغییر قیمت است.
کاهش ناوگان، دغدغه دیگر مسافران
طبق آمار، در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس در کشور فعال بود؛ اما هماکنون این تعداد به نزدیک ۵۰۰۰ دستگاه در کل کشور رسیده و به گفته مسئولان صنفی، ایران اگر بخواهد ناوگان مناسبی داشته باشد، به حداقل ۳۵ هزار دستگاه نیاز دارد. این کاهش، هم کیفیت سفر را پایین آورده و هم دسترسی مردم به سفر ارزان را محدود کرده است.
در شرایطی که سفر دیگر برای بسیاری از مردم به یک کالای لوکس بدل شده و با رشد سایر هزینههای اساسی زندگی همراه است، سؤالی که باقی میماند این است: آیا دولت و مسئولان اقدامی برای حمایت از اقشار ضعیف اندیشیدهاند یا همچنان فشارگرانی بر دوش مسافران خواهد ماند؟



