تعداد بازدید: ۵۶
کد خبر: ۲۳۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۴ - ۲۰:۱۰ - 2025 03 July

دریافت خسارت قطعی برق؛ مراحل و شرایط

مشترکان برق در صورت بروز خسارت ناشی از حوادثی مانند آتش‌سوزی، برق‌گرفتگی یا انفجار که منشأ آن شبکه برق باشد، می‌توانند با جمع‌آوری مدارک لازم شامل گزارش آتش‌نشانی، تصاویر حادثه و شواهد دیگر و بارگذاری آن‌ها در سامانه‌ bime.tavanir.org.ir، روند دریافت خسارت را آغاز کنند.

به گزارش ایسنا، عبدالامیر یاقوتی مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر، با اشاره به درج مبالغی با عنوان «حق بیمه خسارت مشترکان» در قبوض برق، اعلام کرد: این مبالغ بر پایه ماده قانونی برای جبران خسارات مشترکان توسط بیمه‌گرها لحاظ شده است. در سال ۱۴۰۳، حق بیمه ماهانه برای مشترکین خانگی ۳۰۰ تومان و برای مشترکین تجاری ۳ هزار تومان تعیین شده است.
به گفته یاقوتی، تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ حدود ۲۷۰ میلیارد تومان به حساب زیان‌دیدگان واریز یا آماده پرداخت بوده است. این وجوه مستقیماً از خزانه‌داری کل کشور و بدون دخالت مالی شرکت توانیر، به مشترکان پرداخت می‌شود.
وی درباره روند ثبت خسارت خاطرنشان کرد: اگر آسیب شامل خسارت وسایل برقی نیز باشد، مشترک باید به اداره برق محل خود مراجعه و موضوع را گزارش کند. پس از بررسی کارشناسی و تأیید منشأ حادثه، پرونده از سوی شرکت بیمه‌گر بررسی می‌شود. در حوادث جمعی منطقه‌ای، در صورت اثبات نقص شبکه، خسارت به همه زیان‌دیدگان پرداخت خواهد شد.
مدیرکل امور مشترکان توانیر هدف این فرایند را تسهیل و تسریع دریافت خسارت مشترکان عنوان کرد و افزود: در برخی مناطق، شرکت‌های توزیع برق، رسیدگی اولیه خسارت را برای تسهیل امور، خود انجام می‌دهند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها