نوع و سایز متفاوت لاستیک میتواند هندلینگ، مصرف سوخت، کیفیت سواری و حتی میزان صدای ورودی به کابین را تغییر دهد.
در بحث انتخاب لاستیک جدید برای خودروهای سواری و شاسی بلندها، نگرانیهایی وجود دارد. یکی از مهمترین مواردی که باید مدنظر قرار داد سایز لاستیک است. در حقیقت لاستیک انتخابی باید طبق توصیه سازنده خودرو، کاملاً با رینگ آن تطابق داشته باشد؛ اما سایز مناسب لاستیک برای خودروی شما کدام است و آیا انتخاب لاستیک پهن یا کمعرض میتواند تفاوت زیادی ایجاد کند؟
سایز لاستیک معمولاً روی دیواره آن حک میشود. به عنوان مثال در لاستیکی با مشخصات P۲۰۵/۵۵R۱۶، حرف P مخفف خودروی سواری، رقم ۲۰۵ نشان دهنده پهنای لاستیک به میلیمتر و عدد ۵۵ نشان دهنده ارتفاع دیواره بر اساس درصدی از پهناست؛ بنابراین ۵۵ درصد پهنای ۲۰۵ میلیمتری لاستیک برابر با ۱۱۲.۷۵ میلیمتر خواهد بود. حرف R مخفف کلمه رادیال به عنوان نوع ساختار لاستیک است و ۱۶ نیز قطر رینگ را نشان میدهد. معمولاً سایز لاستیکها با واحد میلیمتر بیان میشود.
هرقدر لاستیک پهنتر باشد سطح تماس بیشتری با زمین خواهد داشت و این امر تأثیر مستقیم روی دینامیک سواری دارد. سطح تماس همانطور که نشان میدهد بخشی از لاستیک است که با جاده ارتباط برقرار میکند. در صورتی که تمامی فاکتورهای دیگر مشابه باشند، یک لاستیک با سطح تماس بیشتر میتواند مسافت توقف را کوتاهتر کند و خودرو سریعتر متوقف شود. این امر از نظر ایمنی به ویژه در سناریوهای رانندگی پرفورمنس (= عملکرد مطلوب خودرو در رانندگی) اهمیت دارد. اگر میخواهید چند متری زودتر از یک مانع توقف کنید احتمالاً لاستیکهای پهنتر انتخاب مفیدی خواهند بود.
لاستیکهای پهنتر همچنین هندلینگ خودرو را بهبود بخشیده و چسبندگی آن هنگام عبور پرسرعت از پیچها را افزایش میدهند.
البته سطح تماس بیشتر میتواند نقاط ضعف خاصی را نیز داشته باشد. این لاستیکها فشار بیشتری را روی سیستم فرمان وارد میکنند و از طرفی مصرف سوخت خودرو را افزایش میدهند. همچنین هرچه لاستیک پهنتر باشد شتابگیری خودرو کمتر شده و سر و صدای داخل کابین نیز بیشتر خواهد شد؛ بنابراین هنگام انتخاب لاستیک جدید باید این فاکتورها را در نظر بگیرید.
اما لاستیکهای کمعرضتر در اکثر موارد درست نقطه مقابل لاستیکهای پهن هستند. با سطح تماس و مقاومت چرخشی کمتر، لاستیک کمعرضتر باعث مصرف سوخت کمتر خواهد شد. این موضوع معمولاً در خودروهای اقتصادی که به دنبال مصرف کمتر هستند برجستهتر میشود؛ بنابراین اگر مالک یک خودروی جمعوجور هستید و میخواهید کمترین میزان مصرف سوخت را داشته باشید بهتر است لاستیکی با پهنای کمتر را انتخاب کنید. همچنین فرمان خودرو در زمان استفاده از لاستیک کمعرضتر عملکرد سریعتری دارد و خودرو چابکتر حس میشود. البته این لاستیکها هم نقاط ضعفی دارند. در صورتی که همه فاکتورهای دیگر برابر باشند، احتمالاً لاستیکهای کمعرضتر باعث افزایش فاصله توقف خودرو خواهند شد. همچنین این لاستیکها تواناییهای هندلینگ خودرو را به ویژه در مانورهای سنگین کاهش میدهند و بهتر است خودروهای اسپرت از این لاستیکها استفاده نکنند. از طرف دیگر میزان بار قابلتحمل توسط لاستیکهای کمعرضتر کم است. برای برخی خودروهای پیکاپ و ونها باید از لاستیکهایی مقاومتر که وزن بیشتری را تحمل میکنند استفاده کرد و بنابراین در این مورد باید به دنبال لاستیک پهن بود.
سازنده خودرو ابعاد و سایز مناسب هر خودرو را معمولاً با یک برچسب روی رکاب یا در خودرو چسبانده است. همچنین میتوان برای اطلاع از این موضوع دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کرد.
آیا میتوان لاستیکهایی کمعرضتر یا پهنتر از توصیه خودروساز را استفاده نمود؟ بله، اما این تغییرات نقاط مثبت و منفی خاص خود را خواهند داشت. به احتمال زیاد، با خرید لاستیک پهن یا کمعرض باید رینگ را نیز تعویض کنید و شاید حتی مجبور باشید تغییراتی را نیز در سیستم تعلیق و ترمز اعمال نمایید.
از طرفی انتخاب لاستیک بسیار پهنتر باعث خواهد شد لاستیک با گلگیر یا سپر سایش داشته باشد؛ بنابراین توصیه میکنیم در زمان خرید لاستیک نو حتماً به توصیههای خودروساز دقت داشته باشید.
به پایگاه خبری - تحلیلی هورگان خوش آمدید... هورگان یعنی محل زایش خورشید