
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان نیریز از صرف ۷۵ میلیارد تومان در یک سال گذشته برای احداث جادههای روستایی بشنه و دربیدو خبر داد.
محسن رحیمی گفت: «در مجموع، ۲۰ کیلومتر از جادههای ارتباطی دو روستای بشنه (در بخش قطرویه) و دربیدو (بخش مشکان) بهسازی و آسفالت شده است. این پروژهها شامل احداث جادههای جدید بود؛ زیرا جادههای قدیمی به دلیل وضعیت نامناسب قادر به پذیرش آسفالت نبود. بنابراین، علاوه بر عملیات زیرسازی، فرآیند روکش آسفالت نیز بهطور کامل انجام شد تا شرایط عبور و مرور در این مناطق بهبود یابد.»
ویبا اشاره به همکاری فرماندار و نماینده مجلس در به نتیجه رسیدن آن افزود: «این پروژهها از دی ماه سال گذشته آغاز شد و تا آبان ماه امسال ادامه داشت.»
رئیس راهداری نیریز درخصوص وضعیت جادههای روستایی بشنه و دربیدو توضیح داد: «طول کل جاده بشنه ۳۲ کیلومتر است که پیش از این، ۱۲ کیلومتر از آن زیرسازی و آسفالت شده بود. در سال گذشته، ۱۰ کیلومتر دیگر از این مسیر نیز زیرسازی و آسفالت شد. بنابراین، هنوز ۱۰ کیلومتر باقیمانده است که نیاز به زیرسازی و آسفالت دارد.»
همچنین، وی اشاره کرد که طول کل جاده دربیدو ۹.۵ کیلومتر است و این مسیر بهطور کامل آسفالت شده است. عرض جادههای روستایی ۷.۳۵ متر و ضخامت آسفالت گرم، ۵ سانتیمتر است.
رئیس راهداری شهرستان نیریز تصریح کرد: همراه با محدودیتهای مالی سازمان و نیاز به پوشش طولانیتر جادههای روستایی، هزینههای زیرسازی و آسفالت گرم بهطور قابل توجهی افزایش یافته است.
وی افزود: «در حال حاضر، هزینه انجام زیرسازی و آسفالت گرم برای هر کیلومتر از جادههای روستایی تقریباً ۶ میلیارد تومان برآورد میشود.»
روش نوین آسفالتکاری «چیپسیل»
وی در ادامه، از یک روش نوین آسفالتکاری به نام «چیپسیل» یاد کرد که میتواند هزینهها را بهطور قابل توجهی کاهش دهد و در عین حال امکان پوشش بیشتر طول مسیرهای جادهای را فراهم کند. به گفته وی، استفاده از این روش باعث کاهش هزینهها به نصف میشود و در عین حال میتوان دو برابر طول مسیر را آسفالت کرد. این روش شامل استفاده از یک لایه حفاظتی دولایه است و ماندگاری آسفالت در جادههای روستایی به دلیل تردد کمتر، بین ۵ تا ۱۰ سال خواهد بود.
وی همچنین بیان کرد که با استفاده از روش چیپسیل، هزینه هر کیلومتر از جاده بشنه به ۳ میلیارد تومان کاهش یافته و در مجموع، برای این پروژه ۳۰ میلیارد تومان صرف شده است.
رئیس راهداری نیریزدر خصوص پروژه راه دربیدو توضیح داد: «یک بخش ۵ کیلومتری از جاده با روکش آسفالت سرد و یک بخش ۴.۵ کیلومتری با روکش چیپسیل اجرا شده است. هزینه اجرای ۵ کیلومتر اول به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان و هزینه ۴.۵ کیلومتر بعدی ۱۵ میلیارد تومان شده است. در نهایت، هزینههای این دو پروژه به حدود ۷۵ میلیارد تومان رسید.»