تعداد بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۲۲۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2025 01 February
در شهرستان نی‌ریز، علاوه بر کانون زبان ایران، ۱۳ آموزشگاه زبان دخترانه و پسرانه فعال است که در مجموع ۱۲۳۹ زبان‌آموز از سن ۴ سال به بالا را تحت آموزش قرار می‌دهند.
خبرنگار: سمیه نظری

این آموزشگاه‌ها با همکاری ۴۶ مدرس از مقطع کارشناسی تا دکترا، به تدریس زبان‌های خارجی مشغول هستند که از این تعداد ۳۹ مدرس زن و ۷ مدرس مرد هستند.

سن طلایی برای یادگیری زبان خارجی

درباره سن مناسب برای شروع یادگیری زبان خارجی، نظرات مختلفی وجود دارد. بسیاری از مربیان، بهترین سن را بین ۳ تا ۱۴ سالگی می‌دانند. در این دوران، ذهن کودک به خوبی آمادگی پذیرش زبان دوم را دارد، اما چالش اصلی این است که پس از رسیدن به سطح بزرگسالان، زبان‌آموزان با افرادی در کلاس مواجه می‌شوند که از نظر سنی بزرگتر از آنها هستند. این مسئله می‌تواند باعث دشواری در درک مطالب و در نتیجه، دلزدگی شود.

طاهره زارع، نماینده کودک دوزبانه در آموزشگاه سفیر گفتمان، سن‌های ۳ تا ۶ سال را «سن طلایی» و ۷ تا ۹ سال را «سن نقره‌ای» برای آموزش زبان‌های خارجی در کودکان می‌داند. زهرا دشتبان، مدیر علمی آموزشگاه فراهان، نیز زمان طلایی یادگیری زبان را زیر ۱۴ سال می‌داند و تأکید می‌کند که آموزش زبان به کودکان ۲ تا ۴ ساله باید به‌طور غیرمستقیم و در محیط‌های خانگی مانند پخش موسیقی و کارتون‌ها باشد.

او معتقد است که با بالاتر رفتن سن کودک، توانایی درک مفاهیم زبان بیشتر می‌شود و در نتیجه، علاقه‌مندی به یادگیری زبان‌های خارجی به ویژه از طریق فیلم‌ها و بازی‌ها افزایش می‌یابد. به گفته دشتبان، سنین ۵ و ۶ سالگی نیز زمانی مناسب برای شروع آموزش زبان به شیوه‌ای فعال و مؤثر است.

روش‌های نوین و خلاقانه در آموزش زبان

مربیان به شدت معتقدند که بهترین روش آموزش زبان برای کودکان باید از راه‌های مختلف و جذاب و ترجیحاً بدون وابستگی به کتاب صورت گیرد. در این راستا، موسیقی، فلش‌کارت‌ها، انیمیشن‌ها و فیلم‌ها نقش بسزایی در یادگیری زبان دارند. این روش‌ها نه‌تن‌ها به یادگیری واژگان کمک می‌کنند، بلکه تلفظ صحیح کلمات را نیز تقویت می‌کنند.

سعید زارع، مربی آموزشگاه پویندگان، معتقد است که در حال حاضر هیچ روش آموزشی یکسانی وجود ندارد که در تمامی زمان‌ها و برای تمامی کلاس‌ها مؤثر باشد و هر مربی باید بر پایه شرایط و اهداف زبان‌آموزان روش‌های خود را انتخاب کند.
میترا حکیمی، مربی آموزشگاه الوند نیز به استفاده از بازی‌ها و سرگرمی‌ها به عنوان تکنیک مؤثر در آموزش زبان اشاره دارد. او می‌گوید که کلاس زبان باید دانش‌آموز محورباشد و به‌گونه‌ای طراحی شود که زبان‌آموز خود را درگیر یادگیری کند، مخصوصاً برای تقویت مهارت‌های گفتاری.
فاطمه خوش‌نیت مربی آموزشگاه فراهان، تأکید دارد که با توجه به سن و علاقه‌مندی کودکان، می‌توان کلاس‌های آموزشی را با استفاده از فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، شعر‌ها و بازی‌ها شروع کرد. او یکی از بهترین انیمیشن‌ها برای آموزش زبان را پیا پیگ می‌داند که به‌عنوان یک سریال جذاب برای همه سنین، به‌ویژه برای کودکان، مفید است.

چالش‌های پیشرفت زبان‌آموزان در مکالمه

یکی از بزرگترین مشکلات زبان‌آموزان، به‌ویژه پس از اتمام دوره‌های آموزشی، دشواری در مکالمه است. بسیاری از زبان‌آموزان، حتی پس از گذراندن دوره‌های مختلف، همچنان در مکالمه به مشکلاتی برخورد می‌کنند. مربیان آموزشگاه‌های نی‌ریز دلایل مختلفی برای این مسئله بیان کرده‌اند:

کمبود تمرین در خانه: بسیاری از زبان‌آموزان به دلیل عدم تمرین در خانه، تنها در کلاس‌ها یاد می‌گیرند و در نتیجه، در بهبود مهارت‌های مکالمه ضعیف می‌مانند.

تمرکز بیش از حد بر ترجمه: برخی زبان‌آموزان به جای فکر کردن به کلمه در زبان هدف، ترجمه کلمات به زبان مادری را انتخاب می‌کنند.

کتاب‌محور بودن کلاس‌ها: بسیاری از کلاس‌های زبان به‌جای تمرکز بر تعامل و گفتگو، بر روی کتاب‌های درسی متمرکز هستند که باعث از دست رفتن انگیزه و علاقه زبان‌آموزان می‌شود.

کادر آموزشی ناکافی: در بسیاری از آموزشگاه‌های شهرستان‌ها، به دلیل مشکلات مالی، مربیان ممکن است دوره‌های آموزشی کامل را طی نکرده باشند و توانایی‌های لازم برای تدریس مؤثر را نداشته باشند.

محمدجواد حمیدی، فارغ‌التحصیل مترجمی و مربی آموزشگاه الوند، معتقد است که پیشرفت در یادگیری زبان فقط به کلاس وابسته نیست. او می‌گوید که یادگیری زبان نیازمند تکرار و تمرین است و این که ۲۰ درصد از یادگیری با آموزشگاه و ۸۰ درصد آن با خود زبان‌آموز است.

روح‌اله عادلیان مدیر آموزشگاه صدرا، تداوم یادگیری ترم به ترم و بدون وقفه در یک مؤسسه را راه پیشرفت می‌داند و می‌گوید: «صبور بودن همراه با تمرین و تکرار، مؤثرترین راه موفقیت در فراگیری زبان است و ایجاد وقفه در اول مهرماه به دلیل شروع مدارس تا تابستان دیگر، بزرگترین خطر در یادگیری یک زبان خارجی می‌باشد.»

چالش‌های آموزش زبان خارجی در نی‌ریز
توصیه‌های مربیان برای پیشرفت در یادگیری زبان

برای به‌دست آوردن نتایج مطلوب در یادگیری زبان، مربیان توصیه‌های مختلفی دارند:

تمرین و تکرار: یک ماه غفلت از تمرین می‌تواند تمامی زحمت یک سال را هدر دهد.

مکالمه با توریست‌های انگلیسی زبان: ارتباط مستقیم با افراد بومی زبان، باعث بهبود مهارت مکالمه می‌شود.

زبان انگلیسی باید جزئی از زندگی زبان‌آموز شود: گوش دادن به پادکست‌ها و موسیقی‌های انگلیسی، تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها، دنبال کردن صفحات اجتماعی به زبان انگلیسی، همه اینها می‌تواند به بهبود مهارت زبان‌آموز کمک کند.

انتخاب مدرسین و آموزشگاه‌های معتبر: پدران و مادران باید در انتخاب استاد و آموزشگاه وسواس بیشتری داشته باشند.

صبوری و حمایت خانواده‌ها: پدران و مادران باید در انتخاب استاد و در طول دوره آموزشی از فرزند خود حمایت کنند و در تعامل با مربیان، پیشنهادات و انتقادات سازنده ارائه دهند.

آموزش آنلاین: به‌طور کلی، آموزش آنلاین تأثیرگذار نخواهد بود و بهترین مکان برای یادگیری زبان، آموزشگاه‌ها هستند، البته به شرطی که استادان مجرب و ماهر در آنها تدریس کنند.

چالش‌ها و مشکلات سیستم آموزشی زبان در شهرستان‌ها

آموزشگاه‌های زبان در شهرستان‌ها با مشکلات متعددی مواجه هستند که بر کیفیت آموزش تأثیر می‌گذارد. یکی از این مشکلات، جذب مربیان غیر متخصص است که ممکن است تأثیر منفی بر فرآیند یادگیری بگذارد. بسیاری از مؤسسات آموزشی بدون رعایت معیار‌های تخصصی، افراد غیرمتخصص را به‌عنوان مربی استخدام می‌کنند.

دشتبان، مدیر علمی آموزشگاه فراهان، یکی از مشکلات دیگر را کمبود تعامل علمی و همکاری مؤثر بین آموزشگاه‌ها می‌داند و تأکید می‌کند که مؤسسات آموزشی باید همکاری‌های علمی بیشتری داشته باشند تا از نظرات و ایده‌های یکدیگر بهره‌مند شوند و رقابت سالم و سازنده‌ای ایجاد شود.

چالش‌های آموزش زبان خارجی در نی‌ریز

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها