تعداد بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۲۲۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2025 04 January
بازار موبایل
مدت‌ها است که افزایش روزافزون قیمت ارز و تورم افسارگسیخته، تأثیر مستقیمی بر بازار تلفن همراه، این وسیله لاینفک مردم گذاشته است.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

بسیاری از فروشندگان می‌گویند فروش آنها نسبت به قبل بسیار کمتر شده و از آن طرف بازار تعمیر موبایل رشد کرده است.

ساجد طغرایی یکی از همین فروشندگان است که البته کار اصلی او فروش کامپیوتر و لپ‌تاپ است و در کنار آن، مشتری‌های موبایل هم دارد.

او می‌گوید: «با وجودی که در نبود تفریحات عمومی، سرگرمی مردم همین موبایل شده، فروش ما خیلی کمتر از قبل شده است. البته تقاضا زیاد است و زیاد سؤال می‌کنند؛ ولی ۹۰ درصد سؤال می‌کنند و به خاطر قیمت بالای آن، دست خالی می‌روند.  

۹۰ درصد مردم سؤال می‌کنند و به خاطر قیمت‌ بالای آن، دست خالی می‌روند.


به عنوان مثال، آذر ماه سال گذشته ما ۲۰ عدد موبایل فروختیم و امسال ۱۳ موبایل. همچنین آبان ماه سال گذشته ۱۲ موبایل فروخته بودیم؛ در حالی که آبان ماه امسال ۴ موبایل فروخته‌ایم.»

او می‌گوید: «اگر موبایلشان خراب هم نشده باشد، بالاخره قدیمی شده و اندروید آن پایین آمده؛ اما نمی‌توانند بخرند. از همه بدتر، بچه‌هایی هستند که قانع نیستند و گرانترین‌ها را از جان والدینشان می‌گیرند.»

طغرایی اضافه می‌کند: «الان، چون فروش افت کرده، مغازه‌دارانی که کار مشترک فروش و تعمیر را انجام می‌دهند، کمتر زیر بار تعمیرات می‌روند و می‌گویند ارزش ندارد، بخر. البته قبلاً تعمیر می‌صرفید؛ اما الان تعمیر و خرید، تفاوت قیمت زیادی ندارد.»

/ گوشی‌های خیلی گران و خیلی ارزان، مشتری بیشتری دارد.



وی می‌گوید: ««بیشتر مردم به دنبال خرید اقساطی هستند؛ اما واقعیت این است که نمی‌صرفد به طرف قرض‌الحسنه‌ها برویم. آنها می‌گویند یک چهارم پولی را که در صندوق می‌گذارید، به شما وام می‌دهیم که مبلغ کمی می‌شود.» 

این در حالی است که بر پایه شنیده‌ها و تحقیقات میدانی، برخی از مغازه‌دارانی که پولی در صندوق قرض‌الحسنه گذاشته‌اند و امتیاز وام را در اختیار مشتری‌شان قرار می‌دهند، سود زیادی از آنها می‌گیرند. به طور مثال، اگر قرار است برای یک وام ۲۰ میلیونی مشتری را به صندوق یا بانک معرفی کنند، ۴ میلیون تومان (۲۰ درصد) این پول را برای خودشان برمی‌دارند و عملاً ۱۶ میلیون تومان دست مشتری را می‌گیرد. از آن طرف، چون این کار را برای مشتری انجام داده‌اند، حدود یک میلیون تومان هم جدا از او می‌گیرند. این به جز ۴ درصد کارمزد بانک و سود گوشی موبایلی است که فروشنده از مشتری می‌گیرد.

احمد علینقی و هادی رهوار در خیابان قدس مغازه دارند.

علینقی می‌گوید: «قدرت خرید مردم واقعاً پایین آمده و فروش گوشی به یک چهارم سال گذشته رسیده است. از آن طرف تعمیرات بیشتر شده، چون مردم مجبورند گوشی‌های از کار افتاده را دوباره تعمیر کنند تا هزینه مضاعفی نپردازند. البته از آن طرف قطعات هم به طور وحشتناکی گران شده است. قطعه‌ای که تا دو سال پیش یک میلیون تومان بود، الان ۴ میلیون تومان شده است؛ البته، چون موبایل گران شده، باز هم می‌صرفد تعمیر کنند. چرا که ارزان‌ترین گوشی لمسی ۷ میلیون تومان است؛ در حالی که قبل از زمان رجیستری موبایل، گران‌ترین گوشی را یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌فروختیم که نوت سامسونگ بود.»

/ عده‌ای به دنبال باتری و شارژر همان سامسونگ‌های آنتن‌دار قدیمی می‌آیند.



رهوار هم که کار تعمیرات را در مغازه‌اش انجام می‌دهد، می‌گوید: «باور کنید مردم به خاطر قیمت بالای تعمیرات، به دنبال گوشی تعمیری‌شان هم نمی‌آیند. الآن بیشتر از ۱۰۰ گوشی اینجا هست که نیامده‌اند ببرند. آنها حتی پول تعمیر را هم ندارند. فکرش را کنید؛ قیمت ال سی دی گوشی ۱۰ میلیون تومانی، ۵ میلیون تومان است.» 

او می‌گوید: «قطعات دو یا سه کیفیت متفاوت دارند. در همه کار‌ها ممکن است تقلب باشد؛ در کل دست وجدان تعمیرکار است؛ هر چند جنس اورجینال و غیر اورجینال کیفیتش مشخص می‌شود.»

امین عابدین‌نژاد که کنار آنها مغازه دارد، نظر دیگری دارد. او می‌گوید میزان فروش موبایل تغییری نکرده و کاهش نداشته است.‌
می‌گوید: «عادت بد ما ایرانی‌ها این است که هرچه گران‌تر می‌شود، بیشتر می‌خرند و وقتی دارد پایین می‌آید، نمی‌خرند و می‌گویند نخرید؛ دارد ارزان می‌شود.»

به عقیده او، فاصله طبقاتی زیادی بین مردم افتاده و از آنجا معلوم می‌شود که گوشی‌های خیلی گران و خیلی ارزان مشتری بیشتری دارد.

می‌گوید: «کسی که می‌خواهد گوشی‌اش را تعمیر کند، اول باید آن را قیمت کند و ببیند ارزش خرج کردن دارد یا نه.»

/ مردم اول به دنبال تعمیر می‌روند و اگر چاره‌ای نداشته باشند، می‌خرند.



حامد حاجی‌زاده حدود ۲۰ سال است که در پاساژ زحلی تعمیرگاه موبایل دارد.

می‌گوید: «یکی از مشکلات ما این است که قطعات موبایل به ویژه قاب، ال‌سی‌دی و باتری و در کل قطعات پرمصرف، هر روز یک قیمت دارد و حتی برخی اوقات نمی‌فروشند. عمده‌فروشان قبلاً یکی دو ماهه کار می‌کردند؛ ولی الان قیمت صبح و عصر متفاوت است. همین نوسانات در مغازه‌های مختلف، قیمت‌های مختلف را سبب و مشتری گیج می‌شود.»

اضافه می‌کند: «مشتری تا جایی که بتواند می‌خواهد تعمیر کند. پول گوشی‌اش ۲ میلیون تومان است و خرجش  ۳ میلیون تومان؛ ولی باز هم تعمیر می‌کند. چون پول ارزان‌ترین گوشی بازار را که ۷ میلیون تومان است، ندارد. البته اگر چه مراجعه برای تعمیرات زیاد شده، ولی، چون مردم توان تعمیر ندارند، کار ما آن چنان سنگین‌تر نشده است.»

می‌گوید: «الان برخی مارک‌ها و مدل‌های گوشی را برای تعمیر می‌آورند که حتی زمانی که در بازار بود، آن را نمی‌دیدیم. دست مردم خالی شده و حاضرند همان‌ها را هم تعمیر کنند؛ حتی همان سامسونگ‌های آنتن‌دار قدیمی که به دنبال باتری و شارژرش می‌آیند.»

/ مشتری باید قطعه خراب را از تعمیرکار تحویل بگیرد.

 



حاجی‌زاده ادامه می‌دهد: «مردم اول به دنبال تعمیر می‌روند و اگر چاره‌ای نداشته باشند، می‌خرند. چون موبایل به کالای لوکس تبدیل شده است. زمانی یک گوشی ساده ۲۵ هزار تومان بود؛ ولی الان باتری و شارژرش بالای ۱۰۰ هزار تومان است. گوشی ساده زیر ۲ میلیون تومان در بازار نیست.»

و در مورد تقلب در بازار تعمیرات می‌گوید: «موضوع تقلب تخصصی و پیچیده است؛ اما بهترین کار این است که مشتری قطعه خراب را هم از تعمیرکار تحویل بگیرد تا مطمئن شود تعویض صورت گرفته است.»

/ کیفیت قطعات استوک، از قطعات نو یدکی بازار بیشتر است.

 

 

او در پاسخ به این که ممکن است برخی تعمیرکاران به جای قطعه نو، قطعه دست دوم و استوک موبایل کارکرده‌ای را روی گوشی مشتری بیاندازند، می‌گوید: «اتفاقاً من به مردم پیشنهاد می‌کنم این کار را انجام دهند؛ چون اصلی است و کیفیت این قطعات، از قطعات نو یدکی بازار بیشتر است. مخصوصاً باتری در حد نو و ال‌سی‌دی که پرمصرف‌ترین قطعه موبایل است. هم کیفیت بالاتر و مقاومت بیشتری دارد و هم این که کار کارخانه است؛ نه شرکت‌های سازنده فرعی. ضمن این که تشخیص کیفیت قطعات کار راحتی نیست؛ حتی آن عمده فروش هم برخی اوقات فریب می‌خورد.» 

 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها