تعداد بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2025 04 January
رجبی رئیس ثبت احوال نی‌ریز:
علی‌اکبر رجبی رئیس اداره ثبت احوال نی‌ریز از فعالیت‌ها، پروژه‌ها و چالش‌های موجود در این حوزه سخن گفت.

از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه، در شهرستان نی‌ریز ۶۳۰ ولادت و ۲۹۲ مورد فوت ثبت شده که به گفته رئیس این اداره، جمعیت شهرستان ۳۳۸ نفر بیشتر شده است. وی در خصوص رشد جمعیت هشدار داد: «چند سال آینده نقطه اوج جمعیتی ما به سن پیری می‌رسد و اگر در زمینه ترغیب وتشویق   ازدواج وفرزندآوری به موقع  تلاش نکنیم، با بحران پیری جمعیت مواجه خواهیم شد.»

سامانه‌های ثبت احوال؛ خدمات الکترونیکی و پروژه‌های جاری

وی در ادامه به سامانه‌ها و پروژه‌های الکترونیکی ثبت احوال اشاره کرد:

تغییر نشانی: طبق مصوبه مجلس، آخرین نشانی ثبت‌شده افراد در سامانه ثبت احوال، آخرین اقامتگاه قانونی آنها محسوب می‌شود. افراد موظف‌اند هرگونه تغییر نشانی خود را ظرف مدت ۲۰ روزدر این سامانه به نشانی NCR.ir یا در سامانه «سهیم» ثبت کنند.

پروژه «سببی - نسبی»: این پروژه که از مهر ۱۴۰۰ آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۴ به اتمام برسد، شامل: داده آمایی اطلاعات ۱۶۴ هزار سند سجلی مربوط به قبل از سال ۱۳۸۸ در شهرستان نی‌ریز است.  

رجبی گفت: «این اطلاعات شامل شماره ملی والدین، همسر، فرزندان و اطلاعات ازدواج، طلاق وفوت است که خروجی آن سامانه‌هایی مانندصدور گواهی انحصار وراثت برخط، درختچه خانوار و پایگاه اطلاعات خانواده خواهد بود.  

 افراد می‌توانند به سامانه  سهیم سازمان ثبت احوال وارد شوند و درختچه خانوار یا نسبشان را در حدی که در ثبت احوال وجود دارد، ببینند.»

سامانه «سهیم»: این سامانه خدمات متنوعی از جمله ثبت درخواست اولیه کارت هوشمند ملی، درخواست تغییر نام یا نام خانوادگی، انتخاب نام برای نوزاد، اطلاع از مدارک گمشده و ثبت تغییر نشانی را ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند این نرم افزار را روی تلفن همراه خود نصب و از ۲۱ خدمت متنوع ثبت احوال به صورت  برخط وغیر حضوری بهره‌مند شوند.

به گفته رئیس اداره ثبت احوال نی‌ریز، از ابتدای سال تا پایان آذر ماه، ۴۸۶۵ شناسنامه جدید در شهرستان صادر یا تعویض شده و همچنین ۷۴۲ کارت ملی تحویل مردم شده است. او با اشاره به پرسش‌های مکرر در مورد کارت‌های ملی هوشمند اضافه کرد: «افراد می‌توانند وضعیت کارت ملی ثبت نامی خود را از طریق سامانه NCR.ir یا تماس با شماره‌های #۶۰۹۰*۴* پیگیری کنند.»

تعویض شناسنامه؛ اجباری یا اختیاری؟

وی درباره تعویض شناسنامه‌های قدیمی گفت: «شناسنامه‌های قدیمی فعلاً اعتبار دارند ودر ادارات وارگان‌ها مورد قبول و پذیرش هستند.

تعویض شناسنامه‌های جلد قرمز هنوز اجباری نشده است و چنانچه اجبار شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد. با این حال تعویض شناسنامه‌های قدیمی به جدید می‌تواند دسترسی به خدمات الکترونیکی آینده، مانند پروژه سببی - نسبی و صدور گواهی انحصار وراثت را آسان‌تر کند.

شناسنامه‌های قدیمی که مستعمل شده وعکس آنها قدیمی  و قابل شناسایی و استفاده نیست، لازم است تعویض شوند وهمچنین افراد باید به محض رسیدن به سن ۱۵ سالگی، جهت عکسدار کردن شناسنامه وثبت نام کارت هوشمند ملی اقدام نمایند.

صدور گواهی  ولادت الکترونیکی یکی از اقدامات جدید ثبت احوال است.  

رجبی گفت: «از ابتدای آذر ماه سامانه‌ای مرتبط با دانشگاه علوم پزشکی راه‌اندازی شده که اطلاعات ولادت را به ثبت احوال لینک می‌کند. بر پایه این سامانه، پس از ثبت اطلاعات، یک کد رهگیری به شماره همراه  پدر یا مادر ارسال می‌شود و فرآیند صدور شناسنامه با ارائه این کد به ثبت  احوال  ادامه می‌یابد.  

این روند فعلاً در مرحله آزمایشی بوده و همزمان به صورت فیزیکی انجام می‌شود؛ اما در آینده نزدیک کاملاً الکترونیکی خواهد شد. این اقدام باعث کاهش مصرف کاغذ، صرفه‌جویی در زمان، کاهش خطا‌های انسانی وتسریع در خدمت رسانی می‌شود

مهلت قانونی ثبت ولادت حداکثر ۱۵ روز از تاریخ تولد نوزاد است. البته بهتر است این کار تا قبل از ۱۲ روز با حضوریکی از والدین یا جد پدری در اداره ثبت احوال انجام شود.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها