تعداد بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۲۲۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 28 December
author
روزنامه نگار: محمد جلالی

چند ماهی است که  مسیر ورودی شهر نی‌ریز به دلیل احداث روگذر بسته شده و طبق قاعده مسیر‌های جایگزین مشخص شده‌اند. اما به نظر می‌رسد هیچکدام شرایط یک مسیر ایمن جایگزین را ندارند.
قاعدتاً مسیر‌های جایگزین توسط راه و شهرسازی به پیمانکار اعلام می‌شود و او نیز باید با رعایت تمامی شرایط فنی و مهندسی راه را  ایمن کند.

راه‌های جایگزین نیازمند این ویژگی‌هاست:

۱. از مناطق کم‌ترافیک عبور کند.

۲. ایمنی بالایی داشته و مثل جاده‌ها، صاف و مناسب برای عبور خودرو‌ها باشد.

۳. از جاده‌های فرعی و معابر اصلی استفاده شود تا سفر را طولانی نکند.

۴. با تابلو‌های راهنما و هشداردهنده مشخص شوند.

۵. از وسائل جداکننده استاندارد بهره گرفته شود.

اما برای خروج از شهر نی‌ریز تا پیش از بسته شدن ورودی توسط روگذر، دو راه اصلی وجود داشت؛ یکی از طریق ورودی اصلی شهر که در حال حاضر بسته شده و دیگری از طریق مسیر بلوار مدرس که در ابتدای امسال با بسته شدن دوربرگردانِ نزدیک به زیرگذر شهرک سنگ خودرو‌هایی که از بلوار مدرس وارد بلوار امام رضا می‌شوند باید مسافت طولانی تا بعد از  پمپ بنزین دلخوش را طی کنند تا به دوربرگردان برسند.

مسیر اصلی به دلیل چسبیده بودن راه به پروژه روگذر، تنگ، با ترافیک سنگین، ناهموار و پر خطر است.  

ایراداتی که می‌تواند به دوربرگردان نزدیک به پمپ بنزین فرامرزی‌نژاد گرفت:

۱. مسیر جایگزین بسیار باریک است و ترافیک شدیدی را ایجاد می‌کند؛ و برای خروج از شهر باید زمان بیشتری را صرف کرد.

۲. علائم راهنمایی و رانندگی محدود و کم است و به سرعت  نمی‌توان دوربرگردان را تشخیص داد.

۳. نیروجرسی‌های استفاده شده در دوربرگردان ارتفاع بالایی دارند و خودرو‌های سورای و موتورسیکلت‌هایی که از سمت سیرجان به طرف نی‌ریز می‌آیند، اصلاً قابل مشاهده نیستند.

۴. مسیر جایگزین به شدت ناهموار است و خودرو را با تکان‌های شدید  روبرو می‌کند.

۵. برج نوری موقت در مکان دوربرگردان لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

۶. فکری برای خودرو‌های خدمات‌رسان و حیاتی مثل اورژانس و آتش‌نشانی نشده است. مسیر طولانی‌تر حیات فردی را که نفسش به ثانیه‌ها بند است، با مخاطره روبرو می‌کند و اگر آتش به جان جایی بیفتد آتش‌نشانی نمی‌تواند در کمترین زمان خود را به آنجا برساند؛ و در نهایت با توجه به اینکه چشم انداز پایانی روگذر مشخص نیست و تخصیص قطره‌چکانی اعتبارات به این پروژه و تعطیلی گاه و بیگاه آن کاملاً مشهود است، نمی‌شود با این روند سالیان سال ادامه داد و باید مسئولان امر چاره‌ای کنند.

یادمان نرود که کمتر از ۳ ماه دیگر این مسیر ترانزیت با توجه به مسافرت‌های نوروزی پرترافیک‌تر از قبل هم خواهد شد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها