تعداد بازدید: ۴۸
کد خبر: ۲۲۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 28 December
استاندار فارس با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرده است: مدیران دستگاه‌های اجرایی موظف هستند چنانچه درخواست ارباب رجوع قابل انجام نباشد، مستند قانونی آن را به صورت کتبی به متقاضی اعلام کنند. پاسخ ندادن، بر پایه قانون تخلف اداری محسوب می‌شود.

حسینعلی امیری با صدور بخشنامه‌ای به دستگاه‌های اجرایی استان فارس، ارتقاء پاسخگویی به مردم و شفاف‌سازی را از سیاست‌های دولت چهاردهم دانست و افزود: در ارزیابی عملکرد مدیران دستگاه‌های اجرایی، پاسخگویی و شفاف‌سازی از مؤلفه‌های مهم محسوب و عدم پاسخگویی نیز تخلف قانونی تلقی می‌شود.

در متن بخشنامه استاندار فارس آمده است:

نظر به این که تبصره ۴ الحاقی ماده ١۶ قانون دیوان عدالت اداری مصوب ۱٤۰۲ که مقرر داشته دستگاه‌ها و مأموران موضوع بند‌های (۱) و (۳) ماده (۱۰) مکلفند هر گونه تصمیم و اقدام قطعی خود را که در مورد اشخاص ذی‌نفع اتخاذ کنند، به آنها ابلاغ کنند و در مواردی که اشخاص ذی نفع تقاضای انجام امر اداری یا خودداری از انجام آن را از دستگاه‌های مذکور دارند، ابتدا باید تقاضای خود را به دستگاه مربوط ارائه دهند و آن دستگاه مکلف است ضمن ثبت درخواست و ارائه رسید، حداکثر ظرف سه ماه به صورت کتبی پاسخ قطعی را (نفیاً یا اثباتاً) به ذی‌نفع ابلاغ کند؛ مگر این که در سایر قوانین ظرف زمانی معین برای پاسخگویی سازمان‌ها و مأموران مذکور مشخص شده باشد یا فوریت موضوع، اقتضای زمان کوتاه‌تری داشته باشد.

عدم پاسخگویی و خودداری از ثبت درخواست و ارائه رسید به اشخاص متقاضی، تخلف اداری محسوب می‌شود و چنانچه شاکی خواسته خود را از طریق اظهارنامه قانونی یا طرق قابل اثبات دیگری به سازمان ذی‌ربط ارسال کرده باشد، مبدأ محاسبه مهلت مقرر از زمان وصول این درخواست است؛ بنابراین با توجه به الزامات قانونی، چون ارتقاء پاسخگویی به مردم و شفافیت عملکرد از سیاست‌های محوری دولت چهاردهم و از راهبرد‌های اصلی استان در زمان تصدی اینجانب به شمار می‌رود، به هر حال ضروری است:

الف) دستگاه‌های اجرایی به نحوی برنامه‌ریزی کنند تا کارکنان زیر مجموعه به قوانین و مقررات مربوطه از جمله الزامات قانونی فوق‌الاشاره آگاهی یابند.

ب) اهتمام مدیران به اجرای این الزامات قانونی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد سازمانی و مدیریتی است.

ج) ضروری است قوانین و مقررات، فرایند‌ها و حقوق قانونی مردم در وبگاه هر یک از دستگاه‌ها بارگذاری و مرتباً به روز شود، به علاوه دستگاه‌ها به نحوی برنامه‌ریزی کنند تا به طور سیستماتیک نتیجه درخواست‌های متقاضیان به اطلاع آنان رسیده و موانع قانونی اجابت نشدن این درخواست‌ها به طور شفاف به اطلاع آنان برسد.

د) در اجرای تبصره ٤ الحاقی ماده ۱۶ قانون دیوان عدالت اداری تقاضای متقاضیان ثبت و رسید لازم به آنان داده شود و پاسخ در فرجه قانونی به متقاضیان ابلاغ شود.

ه) بدیهی است محدودیت‌ها و معذوریت‌های قانونی موجود در ارائه اطلاعات به مردم در قوانین و مقررات یاد شده، مشخص شده است و پاسخ ندادن به موقع و کامل مسئولان در غیر موارد استثنائات درج شده در قانون، می‌تواند حسب مقررات پیش گفته برای مدیران مسئولیت اداری، جزایی و یا مدنی در پی داشته باشد.

و) استانداری فارس با تشکیل کارگروهی بر اجرای این بخشنامه نظارت خواهد کرد وگزارش چگونگی اجرای این بخشنامه باید به طور مستمر در شورای اداری استان و شهرستان قرائت شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها