تعداد بازدید: ۴۰۸
کد خبر: ۲۱۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹ - 2024 23 November
به گفته مسئولان اجرایی جاده خرامه - نی‌ریز، ۶۵ درصد این مسیر ساخته شده است.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

پروژه جاده نی‌ریز - خرامه  که همیشه یکی از مطالبات مردمی شهرستان بود و باعث می‌شد مسیر نی‌ریز - شیراز را نزدیکتر کند، هم‌اکنون در ایستگاه آب‌گرم روستای سهل‌آباد متوقف شده است.

این پروژه ۱۰۰ کیلومتری دارای ۳ فاز است. قطعه اول از خرامه تا روستای خانه‌کت استهبان (حدود ۴۰ کیلومتر) بود که از ۱۸ آبان‌ماه سال ۱۳۹۳ شروع شد و تا شهریور سال ۱۳۹۸ طول کشید. قطعه دوم از خانه‌کت تا روستای سهل‌آباد خیر (حدود ۳۰ کیلومتر) و قطعه سوم، از سهل‌آباد تا روستای حاجی‌آباد نی‌ریز (حدود ۳۰ کیلومتر) است.

پیگیری ادامه ساخت این مسیر را از طریق کشاورز رئیس اداره راه و شهرسازی استهبان جویا شدیم. وی گفت: «کارفرمای این جاده اصلاً راه و شهرسازی نیست که ما بخواهیم در آن دخل و تصرفی داشته باشیم. کارفرمای این جاده شرکت ایمیدرو وابسته به وزارت صمت است. ما هم از این پروژه اطلاعات محدود و کمی داریم و حتی نمی‌دانیم تا کجا رسیده است.»

سرپرست کارگاه پروژه قطعه ۲ جاده خرامه - نی‌ریز،  اما گفت: «کارفرمای قطعه ۲ ایمیدرو زیر مجموعه صنایع و معادن بوده، ولی کارفرمای قطعه ۳ اداره کل راه و شهرسازی است.»

زمانی افزود: «قطعه ۲ که از روستای خانه‌کت شروع می‌شود و تا روستای سهل‌آباد ادامه دارد، تقریبا ۳۰ کیلومتر است. ما ۲۵ کیلومتر آن را از ۲۷ تیر ماه سال ۱۴۰۰ تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ آسفالت و خط‌کشی کردیم و هم‌اکنون مردم استفاده می‌کنند. یعنی تا کیلومتر ۲۵ که منطقه چشمه آبگرم سهل‌آباد و ابتدای باغ‌های انجیر رسیدیم؛ اما در ادامه به دلیل معارض‌هایی که داشت، پروژه ماند و ما دیگر نتوانستیم ۵ کیلومتر باقیمانده تا سهل‌آباد را ادامه دهیم. آزادسازی انجام نشد، باغداران سهل‌آباد هم راضی نشدند و کارفرما خاتمه پیمان داد. البته پروژه هنوز تحویل وزارت راه نشده و در حال انجام کار‌های مقدماتی آن هستیم؛ ولی از نظر اجرایی کار تمام شده است.»

چه خبر از جاده نی‌ریز - خرامه؟

وی گفت: «برای انجام قطعه سوم قرار شد آقای طهماسبی نماینده مجلس پیگیری کند؛ چون مطالبات مردمی بود و این کار را جزو برنامه‌هایش قرار داده بود. زمان اجرای قطعه سوم و ۳۵ کیلومتر باقیمانده دست ما نیست. پول را باید کارفرما بدهد و راه را آزاد کند؛ اما وضعیت اقتصادی به گونه‌ای است که شاید کارفرما راغب نباشد ادامه دهد. ادامه پروژه بستگی به مسائل مالی و باغ‌های انجیر معارض دارد.»

زمانی افزود: «از همان ابتدا  شرکت ایمیدرو قرار بود ۴۰ درصد جاده را بر پایه قرارداد و تفاهم نامه‌ای که با وزارت راه داشت بسازد. ۱۶ کیلومتر را در قطعه یک ساخته بود که در مجموع می‌شود ۴۱ کیلومتر و انگار یک کیلومتر هم از قرارداد بیشتر ساخته است.»

وی گفت: «این جاده ۱۱ متر عرض دارد؛ ۱۰ متر و ۴۰ سانتی‌متر آسفالت است و دو طرف آن ۳۰ سانتی‌متر شانه خاکی دارد. جاده در دو لایه آسفالت شده و تابلو و علائم آن نصب و خط کشی شده است.  این مسیر همچنین ۵ پارکینگ دارد.»

سرپرست کارگاه پروژه قطعه ۲ جاده خرامه - نی‌ریز عنوان داشت: «مشکلی که در انتهای پروژه انجام شده وجود دارد، این است که جاده ۱۱ متری یکمرتبه به جاده قدیم با عرض ۵ متر متصل می‌شود که یک گلوگاه بسیار خطرناک است. ما در این زمینه نامه نگاری‌هایی را با مسئولان انجام داده‌ایم.» 

در همین زمینه، فرهاد طهماسبی نماینده مجلس به نی‌ریزان فارس گفت: «قطعه ۲ را با هر فشاری بود، گردن ایمیدرو گذاشتیم و آن را ساخت. اجرای قطعه ۳ این پروژه، اما به عهده وزارت راه و شهرسازی است. اما این وزارت فعلاً برای همان راه‌های شریانی اصلی هم مشکل دارد و دیگر این راه‌ها در اولویتش نیست. اما به هر حال ما پیگیر هستیم و دنبال می‌کنیم.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها