هفته پیش یکی از روستائیان گرامی که از پیگیری حل یک مشکل بسیار ساده در روستایشان در مانده بود، فیلمی تهیه کرده و برای ما فرستاد و خواهش کرد آن را منتشر کنیم تا بلکه فرجی حاصل شود.
از بیان موضوعِ آن فیلم و نام روستا میگذرم تا از اصل ماجرا منحرف نشویم ولی آن عزیز میگفت دوسه ماه است که هرچه پیگیری میکنیم به نتیجه نمیرسیم.
به روال همیشه فیلم را برای رئیس اداره مربوط فرستادیم تا پاسخ را بگیریم و منتشر کنیم.
رئیس اداره قول داد مشکل سریع برطرف میشود و از ما خواست فیلم را منتشر نکنیم.
هرچند موضوع فیلم حساس نبود و عدم انتشار آن دلیلی نداشت، اما ما که هدفمان رفع مشکل و در عین حال تعامل با ادارات است از انتشار آن صرف نظر کردیم با این شرط که مشکل حل شود.
از روستایی عزیز هم خواستیم چنانچه مشکل بعد از یک هفته حل نشد، ما را خبر کند.
این را نوشتم تا به اینجا برسیم که خوشبختانه صفحه تریبون آزاد هفتهنامه نیریزان فارس و پیش از آن عصر نیریز به مدت ۲۳ سال است که با جدیت و البته به حد مقدورِ قانون مطبوعات، به بیان مشکلات و انتقادات و نظرات مردم و در مقابل، پاسخ ادارات و سازمانها میپردازد. مردم هم به این صفحه اطمینان دارند که نام آنها محفوظ میماند و با خیال راحت میتوانند انتقادات خود را بیان کنند.
در سالهای اخیر نیز فضای مجازی به کمک آمده و این تعامل مردم و مسئولان با جدیت و کیفیت بهتری انجام میشود. خدا را شکر.
اما نکتهی باقی این که انتظار میرود مسئولان ارشد شهرستان شامل امام جمعه، نماینده مجلس، و فرماندار هم باید به هر طریق که شده راههایی برای شنیدن سخنان و نظرات و انتقادات مردم باز کنند و البته پیگیری جدی هم داشته باشند. یعنی یک شهروند که مورد ظلم قرار گرفته و انتقاد یا پیشنهادی دارد بتواند با خیال راحت آن را گزارش کند. این راه و ابزار باید طوری باشد که مردم اطمینان کنند:
۱- نامشان محفوظ میماند.
۲- برایشان دردسری ایجاد نمیشود.
۳- مشکل حتماً پیگیری میشود.
۴- نتیجه پیگیری به اطلاع آنها رسانده میشود.
۵- متشاکیان و کسانی که از آنها شکایت شده، از این برنامه حساب میبرند.
اکنون اگر هم راههایی مثل دیدار مردمی و سامانههای تلفنی از طرف این مسئولان وجود دارد، به نظر نتوانسته فراگیری مناسبی پیدا کند و مورد اطمینان مردم باشد.
گرچه سامانههایی مثل: ۱۳۶ سازمان بازرسی کل کشور، ۱۲۴ مبارزه با گرانفروشی، ۱۹۷ دفتر نظارت همگانی فرماندهی ناجا، ۱۱۳ وزرات اطلاعات، ۱۱۴ اطلاعات سپاه پاسداران و ... برای ثبت شکایات، پیشنهادات و انتقادات مردمی در نظر گرفته شده، اما لازم است مسئولان ارشد شهرستان هم شنوای شکایات مردم باشند به همان ترتیبی که در صفحه تریبون آزاد وجود دارد و مورد اطمینان مردم نیز هست.
کما این که یک مشکل ساده ولی چند ماهه در یک روستا باید با یک تلفن فرماندار حل میشد و به درازا نمیکشید.
