
این در حالی است که تعداد رتبههای زیر ۲ هزار سال گذشته، ۱۸ نفر بود.
به گفته برخی مدیران مدارس، تأثیر عملکرد دانشآموزان در کنکور، موفقیتشان را هم راستا با تلاش و تأثیر سیستم آموزشی مدرسه محل تحصیل دانشآموز قرار داده و تأثیرگذاری نقش مدرسه و کادر آموزش را نیز پررنگ و رقابتها را واقعیتر کرده است؛ بر خلاف قبل که به گفته آنها، برخی افراد اعتنایی به سالهای آخر مدرسه و امتحانات آن نمیکردند و تنها با خرید نمونه سؤالات تستی و بعضاً با تکیه بر پول و صرف هزینههای کلان کلاسهای کنکور، سعی داشتند کرسی را در دانشگاه و رشته مورد نظرشان به دست آورند.
بر پایه بررسی نیریزان فارس که اطلاعات آن را آموزش و پرورش نیریز و مدیران مدارس ارائه دادند، از ۱۵۰۰ نفری که در کنکور امسال شرکت کردند، ۳۳ داوطلب رتبه زیر ۲ هزار منطقه ۳ را کسب کردهاند که مشخصات آنها را در زیر میبینید:
دبیرستان پویندگان:
- فاطمه شاهسونی، پزشکی روزانه بندرعباس
- الهه حمزوی، رتبه ۲۷۳، پزشکی روزانه اصفهان
- شهرزاد مختارزاده، رتبه ۹۷۰، داروسازی روزانه شیراز
- نگار نیک سرشت، رتبه ۱۰۱۲، زبان انگلیسی فرهنگیان شهرکرد
دبیرستان شهید مسروری:
- محمدعارف اسدی، رتبه ۲۷۱، دندانپزشکی کرمان
- رضا روانخواه، رتبه ۴۱۴، پزشکی شیراز
- محمدرضا الهیار، رتبه ۷۹۲، پزشکی شیراز
- رضا صادقی نیریزی، رتبه ۱۳۴۶، پزشکی کرمان
- علی فاتحی، رتبه ۲۰۰۰، پزشکی کرمان
دبیرستان امام خمینی:
- مهران نمازی، رتبه ۱۴۰۰، پزشکی کرمان
دبیرستان فرزانگان:
- نرجس دمیری، رتبه ۳۳۲، پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
- زینب خلقی، رتبه ۱۰۰۸، پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
- لاله علیزاده، رتبه ۱۲۰۰، پزشکی دانشگاه علوم پزشکی فسا
- هلیا پارسانژاد، رتبه ۱۶۸۰، پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دبیرستان فاطمیه:
- زینب حیدری، رتبه ۳۷، حقوق دانشگاه علامه طباطبایی تهران
- زهرا مهدی زاده، رتبه ۲۳۵، رشته مدیریت مالی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
- حنانه اعیانمنش، رتبه ۵۴۰، مدیریت مالی دانشگاه الزهرای تهران
- مطهره سرافراز، رتبه ۷۱۰، پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
- فاطمه امیری، رتبه ۱۰۹۲، پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
- مریم شکری، رتبه ۲۰۰۰، پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
- کیانا روانشاد، داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران - رتبه ۱۸ منطقه کنکور زبان
- غزل شعاع، رتبه ۱۴۰۰، علوم تربیتی دانشگاه شیراز
مجتمع آموزشی پویش (ثامن):
- نگار عباسی، رتبه ۱۱۵، مهندسی شیمی دانشگاه تبریز
- فاطمه جهانی، رتبه ۹۳۶ علوم ریاضی و فنی و ۳۷۰ هنر، مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی قم
- عاطفه افروزی، رتبه ۱۱۰۰، مهندسی مواد متالوژی شیراز
هنرستان عصمتیه:
فاطمه رستمی، رتبه ۲۰۰۰، گرافیک شیراز
هنرستان شهید باهنر:
فرزین شاهسوند قرهقانی، رتبه ۷۲، مکانیک خودرو شهید رجایی شیراز
صادق اسماعیلی، رتبه ۲۱۷، مکانیک خودرو شهید رجایی شیراز
امیرمحمد مسعودی، رتبه ۳۶۴، مکانیک خودرو شهید رجایی شیراز
محمدجواد کامیابینیا، رتبه ۱۳۵۱، مکانیک خودرو شهید صدوقی یزد
عارف داوطلب، رتبه ۱۶۷۳، مکانیک خودرو شهید صدوقی یزد
دبیرستان والفجر:
- الهام کمالی، رتبه۵۹۶، دندانپزشکی شیراز
مدرسه صدیقه طاهره مشکان:
نسترن راحتی، رتبه ۱۱۱۴، روانشناسی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
آمار دانشآموزان پذیرفته شده به تفکیک رشته تحصیلی، به شرح زیر است:
پزشکی: ۲۳ نفر
پیراپزشکی: ۴۳ نفر
دانشگاه فرهنگیان: ۲۶ نفر
مهندسی: ۵۷ نفر
فنی حرفهای: ۲۶ نفر
سایر: ۱۰۵ نفر
جمع: ۲۸۰ نفر
به نظر میرسد امسال قبولی رشتههای ریاضی و علوم انسانی در دانشگاهها افزایش قابل توجهی داشته که تمایل دانشآموزان را به رشتههای غیرتجربی نشان میدهد.
به گفته جمالی مدیر آموزش و پرورش نیریز، در سالی که گذشت مدیریت آموزش و پرورش برای مدیران و دبیران جلسات تحلیل دروس و برای دانشآموزان و اولیاء جلسات مشاورهای برگزار نمود و با برنامهریزیهایی که اجرا شد، رتبه علمی شهرستان در بین ۶۰ منطقه استان، از ۱۴ به ۱۲ استانی ارتقاء پیدا کرد.
این آمار صحیح نیست خوشبختانه یا متاسفانه.
چندین مورد رتبه های برتر زیر ۲۰۰۰ رشته های نظری و فنی سراغ دارم که در دانشگاه های دولتی برتر کشور قبول شده اند ولی در این لیست اسمشون نیست . به نظرم کمکاری از مدیران مدارس و یا آموزش و پرورش بوده .
این عدم هماهنگی شاید در روحیه نوجوانانی که زحمت کشیده اند و موفق بودند، تاثیر منفی بگذارد .
تعداد رتبه های زیر ۲۰۰۰ و قبولی دانشگاه های برتر ، بالاتر از این تعداد هست .