
عکس: کیمیا فاتحی
فرماندار به جد خواستار پیگیری و اعمال این موضوع شد؛ اما با این حال هنوز که هنوز است والدین کرایه سرویس مدارس را مستقیم به رانندگان میپردازند و روال سال گذشته تقریباً همچنان پابرجا است.
پر بیراه نیست که بگوییم بیشتر والدین خودشان با رانندگان سرویس مدارس فرزندشان ارتباط مستقیم دارند و با توافقی دو طرفه هزینه سرویس را سر ماه به او میپردازند.
این وسط، اما بسیاری از خانوادهها از نرخ سرویسها و سوار کردن بیش از حد مجاز تعداد دانشآموزان گلایهمندند.
والدین یکی از دانشآموزان میگوید: سرویس مدرسه دخترم از ما که خانهمان تا مدرسه چهار قدم بیشتر فاصله ندارد ۶۵۰ هزار تومان میگیرد و از دوست دخترم هم که خانهشان آن سر شهر است، ۶۵۰ هزار تومان! در شیراز هزینه سرویس بچهها کیلومتری است؛ اما در نیریز نظارتی وجود ندارد.
طی بررسیهای به عمل آمده، گرچه نرخ سرویس مدارس درون شهر امسال۶۵۰ هزار تومان برای خودروهای عادی اعلام شده، اما برخی از رانندگان هزینههای ۷۰۰ هزار تومانی، ۷۵۰ هزار تومانی و در برخی موارد حتی ۸۰۰ هزار تومانی از والدین دریافت میکنند.
یکی دیگر از والدین دانشآموزان میگوید: گفتند نرخ مصوب ۶۵۰ هزار تومان است. با دو راننده تماس گرفتم؛ یکی گفت ۷۰۰ و آن یکی گفت ۷۵۰ هزار تومان. با زحمت رانندهای را پیدا کردم که ۶۵۰ هزار تومان گرفت. از آن طرف رانندهها شش هفت دانشآموز سوار میکنند که بچهها له میشوند و این درست نیست.
در این باره، اما گلایههای رانندگان نیز جای خود دارد. کسانی که مقرر شده زیر نظر شرکتها کار کنند و اکثر آنها از این موضوع سرباز میزنند و ناراضیاند.
یکی از رانندگان میگوید: به ازاء ثبتنام در این شرکتها و گرفتن کارت صلاحیت، باید ماهیانه ۶۵۰ هزار تومان به شرکت بپردازیم. دلیل آن چیست؟ از خود آژانس به ما سرویس داده نمیشود و دانشآموز را خودمان پیدا میکنیم و زحمتش را خودمان میکشیم. چرا باید این پول را بپردازیم؟
یکی دیگر از رانندگان میگوید: هنوز ثبتنام نکردهام و بنا نیست ثبتنام کنم. ۱۵ سال است شغلم این است و خودم نانم را درآوردهام. خانوادهها مرا میشناسند و به من اعتماد دارند. فکر نمیکنم نیازی به این کارباشد!
مدیران یکی از این شرکتها و آژانسها، اما با این موضوع موافق نیست. او معتقد است در این شرکتها به رانندگان کارت صلاحیت داده میشود که برای آنها و محافظت از دانشآموزان در بروز خطرهای احتمالی سرویسهای دانشآموزی ضروری است.
خانم زلفی میگوید: در مرحله اول قرار بر این شد که طرف سرویس مدارس اولیاء نباشند و رانندهها زیر نظر شرکتها کارشان را انجام دهند، به گونهای که خانوادهها هر سه ماه یک بار پول را به حساب شرکت واریز کنند و شرکت این پول را به رانندهها بدهد. اما با مخالفت رانندهها و خانوادهها روبرو شدیم؛ چون پرداخت دو میلیون تومان هزینه سرویس به صورت یکجا برای والدین دانشآموزان سخت بود. به همین دلیل قرار شد طبق همان روال قبل خانوادهها هزینه سرویس مدارس را ماهیانه به خود راننده پرداخت کنند.
جدا از صحبتهای خانم زلفی، آن طور که از شواهد و قرائن پیدا است، رانندگان و دانشآموزان باید برای شرکت در این طرح در سامانه سپند ثبتنام میکردند؛ سامانهای که به گفته استقلال رئیس سازمان حمل و نقل شهری شهرداری نیریز در حال حاضر بسته شده و از ۱۷ هزار دانشآموز شهرستان نیریزی حدود ۳۰ نفر بیشتر در آن ثبتنام نکردهاند!
جمالی رئیس آموزش و پرورش نیریز معتقد است برای ثبتنام دانشآموزان و رانندگان باید شرکتهای یاد شده زیر نظر سازمان حمل و نقل، دارای مکان و جای مشخصی باشند تا دانشآموزان برای ثبتنام در این زمینه مشکلی نداشته باشند؛ اما این شرکتها رسمی نبوده و تنها اسمیاند و دارای مکان و جای مشخصی نیستند!
رئیس سازمان حمل و نقل شهری نیریز، اما اصلاً با این موضوع موافق نیست. به گفته او دو شرکت فعال در این زمینه در پایانه مسافربری امام رضا در حال خدمترسانی است. او معتقد است طرح سپند نه تنها در نیریز، بلکه در اکثر شهرستانهای استان فارس اجرا نشده، با این حال بیشتر رانندگان موظفند برای گرفتن کارت صلاحیت و آرم سرویس مدارس به این شرکتها مراجعه کنند و با رانندگانی که کارت صلاحیت و آرم سرویس مدرسه نداشته باشند، هم از طریق مأموران راهنمایی و رانندگی و هم از طریق سازمان حمل و نقل، برخورد خواهد شد.
سعید استقلال میگوید: در حال حاضر نیز با بسیاری از رانندگان متخلف برخورد شده و بسیاری برای گرفتن کارت صلاحیت اقدام کردهاند. آرم سرویس مدارس طوری طراحی شده که کد هر سرویس وسط آرم خورده و از تخلف برخی رانندگان در حوزه کد سرویس جلوگیری میشود.
وی اضافه میکند: قراردادهایی باید بین والدین و رانندگان در شرکتها امضا شود. آموزش و پرورش باید از طریق مدیران، جلسات اولیاء و مربیان و... دانشآموزان و رانندهها را به این کار ترغیب کند و این کار هنوز صورت نگرفته است.
فرماندار نیریز هم گفت: ما تأکید داشتیم برای تحقق نرخی که مصوب کردهاند این برنامه را پیش ببریم. در همین راستا گفتیم که شرکت یا مدرسهای باید متولی این کار شود و همه اولیاء مبالغ را در آنجا واریز کنند. سپس حقالزحمه به رانندگان پرداخت شود. اما شنیدهها حاکی از این است که خانوادهها از اجرای این طرح سر باز زدهاند. اگر آنها دوست دارند کرایه بیشتری برای سرویس فرزندانشان بپردازند، مسئولیت این کار به عهده خودشان خواهد بود. جدا از آن، از بروز هرگونه تخلفی با رانندگان خاطی برخورد خواهد شد.
هرچند فرماندار اعلام کرده بود طرفِ رانندگان نباید اولیاء باشند و در این رابطه یک شرکت یا مدرسه باید متولی این کار باشد و هر بهانهای در اجرا نکردن این امر پذیرفته نیست، اما آن طور که به نظر میرسد این برنامه اجرا نشده و کماکان مانند سالهای گذشته با، اما و اگرهای خود پیش میرود. این در حالی است که بسیاری از خانوادهها از این برنامه هنوز آگاهی نداشته و از وجود آن اظهار بیاطلاعی میکنند!