در شماره پیش بخشی از عادتهای بد رانندگی را خواندید. در این شماره ادامه نوشتار را آوردهایم:
- گذاشتن مداوم دست روی لیور دنده میتواند باعث ایجاد نیروی اضافی روی چنگکها و بلبرینگهای داخلی جعبهدنده شود. این نیروهای اضافی ممکن است باعث سایش و خراشیدگی سطوح درگیر داخل جعبهدنده شده و به مرور زمان ایجاد لقی و کاهش دقت در تعویض دندهها را به دنبال داشته باشد. این شرایط در نهایت میتواند منجر به خرابی جعبهدنده و نیاز به تعویض قطعات یا تعمیرات اساسی شود.
ـ استفاده نادرست از نور بالا، به خصوص در شرایطی که نیاز به آن نیست، دید رانندگان مقابل را کم کرده و احتمال تصادف را بالا ببرد. نور بالا با افزایش تابش نور به چشمان رانندگان دیگر، باعث کاهش تمرکز و دید آنها میشود. از سوی دیگر، استفاده بیش از حد از نور پایین در شرایط نامناسب نیز میتواند باعث کاهش میدان دید راننده شود که ممکن است به تصادف منجر شود. در هر شرایطی راننده باید ۱۵۰ متر جلو تراز خود را ببیند.
- ترمزگیری ناگهانی و شدید هنگام عبور از روی دستاندازها میتواند به سیستم تعلیق و اجزای متحرک مانند کمکفنرها، بوشها و بازوهای کنترل آسیب وارد کند. فشار بیش از حد بر روی این اجزا در هنگام عبور از دستانداز منجر به خم شدن یا شکستگی آنها میشود. همچنین این عمل میتواند باعث سایش نابرابر و افزایش فرسایش تایرها شود که منجر به کاهش عمر مفید آنها و افزایش خطر ترکیدگی تایر در سرعتهای بالا میشود.
- گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو، به ویژه در خودروهای مجهز به توربو شارژر، میتواند باعث افزایش ناگهانی دمای موتور و توربو شود. این عمل باعث میشود که روغن داخل توربو به دلیل گرمای زیاد به سرعت بخار شود و رسوبات کربنی در داخل توربو باقی بگذارد. این رسوبات میتوانند باعث کاهش عمر توربو و حتی خرابی کامل آن شوند. همچنین، گاز دادن ناگهانی قبل از خاموش کردن موتور ممکن است باعث آسیب به اجزای داخلی موتور و ایجاد فشار ناگهانی روی سیستم روانکاری شود.
- تعویض دنده به معکوس با دور موتور بالا، فشار بسیار زیادی را به سیستم انتقال قدرت، به ویژه دیسکهای کلاچ، گیربکس و دیفرانسیل وارد میکند. این فشار باعث ایجاد ترکهای ریز در دندهها و شفتهای گیربکس شده و به مرور زمان باعث شکستگی و خرابی آنها میشود. همچنین، این عمل میتواند باعث لغزش و قفل شدن چرخها و از دست دادن کنترل خودرو و وقوع تصادفات جدی میشود.
- خاموش کردن خودرو در حالی که فن موتور فعال است، میتواند باعث افزایش ناگهانی دمای موتور و ایجاد نقاط داغ در داخل سیلندرها و سرسیلندر شود. فن موتور برای کاهش دمای اجزای داخلی موتور طراحی شده و در صورتی که خودرو قبل از تکمیل فرایند خنکسازی خاموش شود، ممکن است به قطعات حساس موتور مانند واشر سرسیلندر، سوپاپها و رینگهای پیستون آسیب برساند؛ و تعمیرات پرهزینه و کاهش عمر مفید موتور را به دنبال داشته باشد.
ادامه دارد