تعداد بازدید: ۹۱
کد خبر: ۲۱۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۵ - 2024 15 September
دانستنیهای خودرو
بخش مکانیک خودرو هنرستان فنی شهید باهنر نی‌ریز

- رانندگی با دور موتور بالا، علاوه بر افزایش مصرف سوخت، باعث افزایش فشار مکانیکی و حرارتی روی اجزای داخلی موتور می‌شود. این شرایط به طور مستقیم منجر به افزایش سایش قطعات مانند پیستون‌ها، رینگ‌ها و یاتاقان‌ها می‌گردد. همچنین، دور موتور بالا می‌تواند باعث ایجاد گرمای زیاد در سیستم روانکاری شود که در نهایت ممکن است باعث کاهش کیفیت روغن موتور و کم شدن حجم آن شود. این امر به‌ویژه در خودرو‌هایی که به صورت مداوم تحت چنین شرایطی قرار می‌گیرند، خرابی‌های موتور و هزینه‌های سنگین تعمیراتی را در پی دارد.

- نگه داشتن پا روی پدال کلاچ به صورت مداوم باعث می‌شود صفحه کلاچ و دیسک‌ها در تماس دائمی با یکدیگر باقی بمانند. حتی زمانی که کلاچ به‌طور کامل درگیر نیست این تماس غیرضروری باعث افزایش سایش صفحه کلاچ و کاهش عمر مفید آن می‌شود. علاوه بر این، فشار مداوم روی پدال کلاچ می‌تواند به بلبرینگ کلاچ آسیب برساند، که در نتیجه ممکن است منجر به خرابی سیستم انتقال قدرت و نیاز به تعمیرات پرهزینه شود. این موضوع در خودرو‌های ساخت ایرانخودرو که از گیربکس سری BE با میل ماهک استفاده می‌کنند چندین برابر حساس‌تر است.

- خلاص کردن خودرو در سراشیبی باعث می‌شود که خودرو بدون کنترل از طریق گیربکس و موتور به حرکت ادامه دهد، که این امر ممکن است منجر به افزایش ناگهانی سرعت خودرو شود. این وضعیت، نه تنها کنترل خودرو را برای راننده دشوارتر می‌کند، بلکه باعث می‌شود که سیستم ترمز تحت فشار بیشتری قرار بگیرد.

همچنین، در خودرو‌های مجهز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) یا سیستم کنترل پایداری (ESP)، خلاص کردن خودرو ممکن است باعث کاهش کارایی این سیستم‌ها شود که می‌تواند ایمنی رانندگی را به خطر بیاندازد. هدف این کار کاهش مصرف سوخت است که البته تأثیر معکوس دارد و مصرف را هم بالا می‌برد.

ادامه دارد

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها