تعداد بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۰۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۳ - 2024 11 August
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

به گفته مسئول خدمات شهری شهرداری نی‌ریز، روزانه ۳۰ تن زباله در این شهر تولید و به سایت پسماند حمل می‌شود.

حسین دهقان با بیان این که سایت زباله در ۸ کیلومتری نی‌ریز قرار دارد،  گفت: «در نی‌ریز روزانه حدود ۲۵ تا ۳۰ تن تولید زباله تولید داریم که در روز‌های پایان سال و اسفند ماه بیشتر می‌شود.»

وی افزود: «جمع‌آوری، حمل و دفن زباله با پیمانکار است که بابت این کار ماهیانه یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کند. زباله‌های کل شهر هر روز جمع‌آوری و حمل و طی یک فرآیند در سایت پسماند دفن می‌شود. آنجا پس از دپو خاک به وسیله بیل مکانیکی، زباله‌ها به وسیله بیل کراک دفن و سم‌پاشی و آهک‌پاشی هم انجام می‌شود. در این فرآیند، حدود ۹ خودروی حمل زباله فعالند.» 

دهقان با بیان این که تعداد کارکنان این بخش به همراه کارکنان اداری آن حدود ۶۰ نفر است، به برنامه آینده این بخش برای بازیافت زباله اشاره کرد و عنوان داشت: «از مدتی قبل روند مناقصه بازیافت سایت زباله را برگزار کردیم و یک نفر برنده شد. این کار خیلی خوبی بود و من یکی از بزرگترین آرزوهایم این بود که بتوانیم هم در مبدأ یعنی دم در خانه‌ها و هم مقصد یعنی سایت پسماند زباله را بازیافت کنیم. قرارداد خوبی می‌توانیم با او در موضوع بازیافت ببندیم و مسئله تفکیک زباله را با طراحی یک اپلیکیشن قابل دسترس برای مردم به سرانجام برسانیم. به این صورت که شهروندان زباله قابل بازیافت را در آن بارگذاری و ثبت می‌کنند. پیمانکار درِ منزل تحویل می‌گیرد و مبلغ را به مردم پرداخت می‌کند یا اجناسی مثل پلاستیک زباله یا مواد شوینده به جایش تحویل می‌دهد.»

وی افزود: «به وسیله تجهیزاتی مثل تسمه نقاله، دستگاه پرس، دستگاه آسیاب شیشه و ... در سایت پسماند یک کارخانه کوچک راه می‌افتد. مواد بازیافتی تفکیک و پرس شده و به شهر‌هایی که خریدار بازیافت هستند ارسال می‌شود. البته هدف ما این است که از همین درآمد سایت زباله را تجهیز کنیم تا کارخانه‌ای مثل همان کارخانه‌ای که شیراز در سایت برمشور دارد، راه بیفتد. برای این کار اولین چیزی که باید رعایت شود این است که سایت فنس‌کشی شود تا پراکندگی پلاستیک‌ها باعث به هم خوردن محیط زیست نشود.»

مسئول خدمات شهری شهرداری نی‌ریز در مورد سایت نخاله هم گفت: «این سایت قبل از دارالرحمه و در راه فرعی سمت راست واقع شده و مردم می‌توانند بدون پرداخت هزینه، نخاله‌های ساختمانی خود را آنجا تخلیه کنند.»

دهقان عنوان داشت: «زمانی که به بخش خدمات شهری آمدم، واقعاً این سایت پر بود و حتی دیگر یک نیسان نمی‌توانست نخاله خالی کند. اولین اقدام ما این بود که برای آنجا پیمانکار گرفتیم و سایت نخاله مثل روز اول پاکسازی شد. هفته‌ای یا دو هفته‌ای یک بار هم لودر می‌فرستیم تا نخاله‌هارا دفن کند. کسانی که زیبایی شهر و محیط زیست برایشان مهم است، باید نخاله‌های ساختمانی‌شان را آنجا تخلیه کنند.»

عکس سایت نخاله: روابط عمومی شهرداری نی‌ریز

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها