تعداد بازدید: ۴۸
کد خبر: ۲۰۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۸ - 2024 03 August
درسهای اخلاقی
پای ردس استاد علی صفائی حائری (عین صاد)

️«رقابت» شخصیت کودک را تحریک کردن و اراده کودک را بارور کردن است.

تحریک‌های عقده‌آور و مقایسه‌های تحقیر کننده را نمی‌توان به حساب رقابت گذاشت؛ مثل این که بگویند: خاک بر سرت! تو هیچی نمی‌شوی! تو بدبختی! تو نمی‌توانی فلان کار را انجام دهی، ولی محمود پسر خاله ات انجام داده و یا حسن برادرت فلان کار را کرده.

اینگونه گفتگوها شکستن شخصیت کودک است و جز ایجاد دشمنی و حسادت بین کودکان نتیجه‌ای ندارد و در واقع این رقابت نیست، بلکه تلقین ضعف و زبونی و تحقیر است.

مربی باید به کودک شخصیت بدهد و او را با شخصیت‌های بزرگ همانند کند تا این که کودک نیرو بگیرد و به خود مطمئن شود و از رکود خود وحشت کند و جلوتر بیاید. این شخصیت دادن می‌تواند از تعریف استعدادهای کودک و یا عظمت دودمان و یا عشیره و فامیل و یا کشور و وطن ریشه بگیرد و آن رقیب تراشیدن‌ها نباید با تحقیر و نفی کودک آلوده شوند.

هنگامی‌که پدر و مادر و یا مربی از فریاد کودک و یا آبروریزی او و یا امساک از خوردن و نوشیدن او و یا از قهر و بی‌اعتنایی او عاجز می‌شوند، نمی‌توانند توقع کنترل و یا تربیت کودک را داشته باشند. در واقع کودک با شناسایی عوامل حاکم بر آنها و لو رفتن قوانین مسلّط بر وجود آنها، به تسلیم و تربیت آنها موفق شده و آنها را با خود همراه کرده است.

گذشته از نقطه ضعف‌ها و علاقه‌ها و نفرتهای مقطعی و موقّتی کودک، می‌توان در او از احساسات و عواطف عمیق تری استفاده کرد.

احساس تقلید و یا رقابت و یا ترس و عشق و یا مقبولیت و یا مسئولیت و شخصیت و یا همدردی و همکاری و یاترحم و یا غرور او می‌تواند راه نفوذ مناسب و روش جذب خوبی باشد، به شرط این که با این عوامل فقط خصلت‌ها و حالت‌ها را منتقل نکنیم و شخصیت و حریت و تفکر را به کودک هدیه کنیم. و به شرط این که تقلید همراه خشونت و رقابت به تحقیر نینجامد واز هر کدام از این عواطف به اندازه و در هنگام مناسب استفاده بشود.

باید توجه داشت که هر کدام از این عواطف و احساسات، خود رشته‌های متعددی دارند و به گونه‌های متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاقه می‌تواند مستقیماً کودک را همراه کند و می‌تواند در صورت قهر و یا بی اعتنایی و یا محبتِ به دیگری و یا تشویق و تهدید مستقیم و غیر مستقیم- به در می‌گویم دیوار تو گوش کن- مورد استفاده قرار بگیرد.

این مهم است که مربی آنقدر از یک عامل استفاده نکند که دستش خوانده شود وبرنامه‌اش قابل پیش‌بینی باشد؛ چون آنچه شناسایی بشود خنثی و بی فایده خواهد بود و کودک در برابر آن مصونیت می‌یابد و آماده عکس‌العمل پیش‌بینی شده می‌ماند؛ که تحقق پیش‌بینی‌ها برای او لذت آفرین است.

رقابت ابزاری برای رشد کودک

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها