تعداد بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۰۷۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵ - 2024 20 July
افزایش قیمت مصالح و سود وام در پی
در حالی که چندی قبل و با سفر استاندار و مدیر کل راه و شهرسازی استان به نی‌ریز، امید‌ها برای سرعت گرفتن پروژه مسکن ملی زنده شده بود، اما حالا خبر می‌رسد که این پروژه نزدیک به دو هفته است تعطیل شده است.

بر پایه اطلاعات ما از منابع آگاه، کارگران و استادکاران ساختمانی این پروژه ۱۳۹۰ واحدی که تعدادشان به صد‌ها نفر می‌رسد، حدود ۴ ماه است حقوق و مطالباتشان پرداخت نشده و وعده‌های مسئولان این پروژه به نتیجه نرسیده است.

چهارشنبه ۲۰ تیرماه، نماینده کارگران در فرمانداری با مسئولان مربوطه جلسه داشت و قول‌هایی مبنی بر پرداخت مطالبات داده شد. اما تا زمان تنظیم این خبر (چهارشنبه ۲۷ تیرماه) واریز مطالبات انجام نشده و کارگران سر کار نرفته‌اند.

در همین رابطه با پامیر ختایی مدیر پروژه ۱۳۹۰ واحدی مسکن ملی نی‌ریز تماس گرفتیم؛ اما او عنوان داشت که این پروژه را ترک کرده و به مدیر دیگری واگذار کرده است.  
حمید خزاعی رئیس اداره راه و شهرسازی نی‌ریز هم با وجود تماس‌ها و پیام‌های بسیار، حاضر به پاسخگویی نشد.

نماینده مجلس، اما گفت: «آورده مردم تقریباً انجام شده، اما بانک‌ها پرداخت وام را با تعلل انجام می‌دهند که مشکل ایجاد کرده است. استاندار و وزارت راه و شهرسازی پیگیر بودند که سیستم بانکی سهمش را پرداخت کند تا پیمانکاران کار را ادامه دهند. قول هم داده‌اند و باید پرداخت شود؛ اما نمی‌دانم سیستم بانکی چه مشکلی دارد.»

همه این حواشی در حالی است که ناصر رضایی مدیر کل راه و شهرسازی فارس هفتم خرداد ماه امسال و در سفر به نی‌ریز، پیشرفت این پروژه را بین ۳۰ تا ۳۵ درصد دانست و از تلاش برای بهره‌برداری از آن تا پایان امسال خبر داد.

او به نی‌ریزان فارس گفته بود: «زمانی که برای ساخت تأیید شده، بین ۱۸ تا ۲۴ ماه است که اگر ما نتوانیم انجام دهیم، با توجه به این که ساخت مسکن ملی با پول مردم و تسهیلات مسکن است، تورمی که به مصالح و دستمزد‌ها می‌خورد باعث می‌شود تا هزینه‌های بیشتری بر مردم وارد شود؛ بنابراین باید این منابع مالی به نحوی تأمین شود. اگر پول نرسد، پیمانکار هم نمی‌تواند کار کند و کار می‌خوابد و عملاً دچار تورم می‌شود.»

اشاره رضایی به اقساط عقب مانده مردم و همچنین وام مسکن بود که هنوز پرداخت نشده است.

پیش از آن هم خزاعی رئیس اداره راه و شهرسازی نی‌ریز بر پایه قول شرکت سکاف وعده داده بود که تا ۲ یا ۳ ماه آینده (یعنی اواسط اَمرداد)، ۲۵۰ واحد این مسکن‌ها تحویل داده شود.

همه این‌ها در حالی است که پس از پرداخت وام مسکن ملی، هر چه روند ساخت مسکن طولانی‌تر شود، مردم باید در آینده مبلغ قسط بیشتری بپردازند؛ چرا که به گفته رحیم حیائی رئیس بانک مسکن نی‌ریز، سود دوران مشارکت (مدت زمان ساخت خانه) بیشتر می‌شود و این سود روی مبلغ وام می‌آید و قسط بندی می‌شود.  

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها