تعداد بازدید: ۶۳
کد خبر: ۲۰۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 13 July
قرار گرفتن در هوای گرم و در معرض آفتاب به مدت طولانی موجب بروز گرمازدگی می‌شود و می‌تواند خطرات جدی برای سلامت ایجاد کند.

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از گرمازدگی، مصرف شربت‌های خانگی است.  

مصرف انواع شربت‌های سنتی تابستانی یک راهکار ساده برای جلوگیری از گرمازدگی است که به خنک شدن بدن کمک می‌کند و مانع افزایش دمای بدن می‌شود. در ادامه این بخش به ۱۴ شربت مفید برای جلوگیری از گرمازدگی اشاره شده است.

۱- شربت سکنجبین با خیار

شربت سکنجبین با خیار یکی از خوشمزه‌ترین شربت‌های سنتی ایرانی است که برای تهیه آن باید از مقداری شربت سکنجبین خانگی همراه با خیار رنده شده استفاده کنید. این شربت طبع خنکی دارد و مصرف آن به کاهش صفرا، کاهش حرارت معده و جلوگیری از گرمازدگی کمک می‌کند.

۲- شربت عناب

عناب طبع خنکی دارد و مصرف شربت آن به کاهش حرارت بدن و جلوگیری از گرمازدگی کمک می‌کند. برای جلوگیری و درمان گرمازدگی می‌توانید مقداری عناب را در آب بجوشانید و بعد در یک بطری بریزید و در یخچال بگذارید تا خنک شود. در ادامه می‌توانید این شربت خنک را با کمی شکر میل کنید.

۳- تخم شربتی

تخم شربتی فواید زیادی برای بدن دارد و یکی از اعجاب انگیزترین فواید آن آبرسانی به بدن است. مصرف تخم شربتی عطش را برطرف و از کم آبی بدن در دراز مدت جلوگیری می‌کند. می‌توانید تخم شربتی را با مقداری شکر و آبلیمو به آب اضافه کنید و چند بار در روز آن را برای آبرسانی به بدن بنوشید.

۴- شربت گلاب

یکی دیگر از شربت‌های سنتی ایرانی، شربت گلاب است که معمولاً برای تهیه آن از ترکیب آب، شکر و مقداری گلاب استفاده می‌شود. این شربت به خنک شدن بدن و از بین بردن گرمی بدن کمک می‌کند.

۵- شربت عناب و  زرشک

یک شربت ترکیبی خوشمزه و مفید برای جلوگیری از گرمازدگی، شربت عناب و زرشک است. برای تهیه این شربت باید ۱۰ عدد عناب را له کنید و بعد ۲ قاشق زرشک را بشویید و به آن اضافه کنید. در ادامه ۱ و نیم لیوان آب جوشیده به این ترکیب اضافه کنید. حدود نیم ساعت صبر کنید و بعد این شربت را صاف و مقداری شکر به آن اضافه کنید. شربت را در یخچال قرار دهید و بعد از این که خنک شد بنوشید.

۶- شربت خاکشیر

خاکشیر یکی از بهترین شربت‌ها برای مقابله با گرمازدگی است که به کاهش حرارت بدن و جلوگیری از گرمازدگی کمک می‌کند. برای تهیه این شربت می‌توانید ۲ قاشق خاکشیر را با ۲ قاشق شکر و آب لیمو ترش تازه و مقداری آب ترکیب کنید و بعد آن را بنوشید.

۷- شربت به لیمو

به لیمو بدن را خنک می‌کند و خواص زیادی برای جلوگیری از گرمازدگی و آرامش بدن دارد. برای تهیه این شربت باید برگ‌های به لیموی خشک را با مقداری آب بجوشانید و سپس آن را صاف کنید. در ادامه مقداری شکر و کمی آب لیمو ترش تازه به این شربت اضافه کنید. شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شربت کاملاً خنک شود و بعد آن را بنوشید.

۸- شربت عرق بیدمشک

عرق بیدمشک طبع سرد و تری دارد و مصرف آن به کاهش حرارت بدن، رفع خستگی و همچنین تنظیم فشار خون کمک می‌کند. برای جلوگیری از گرمازدگی می‌توانید مقداری عرق بیدمشک را با شکر و آب ترکیب کنید و سپس بنوشید.

۹- شربت آلبالو

اگر با خودتان فکر می‌کنید که برای گرمازدگی چه شربتی بخوریم، بهتر است شربت آلبالو را امتحان کنید. این شربت به رفع عطش و تشنگی کمک می‌کند و برای هیدراته کردن بدن و همچنین رفع گرمازدگی مفید است.

۱۰- شربت کاسنی

برای تهیه این شربت باید از عرق کاسنی همراه با مقداری شکر، آب لیمو ترش تازه و آب خنک استفاده کنید. کاسنی طبع خنکی دارد و از همین رو مصرف آن از گرمازدگی و افزایش دمای بدن جلوگیری می‌کند.

۱۱- شربت تمر هندی

شربت تمرهندی یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای درمان گرمازدگی و تهوع است که مصرف آن به کاهش عطش و جلوگیری از گرمازدگی شدید کمک می‌کند. برای تهیه این شربت باید مقداری تمر هندی را با آب و کمی شکر ترکیب کنید و بنوشید.

۱۲- شربت بهارنارنج

این شربت یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای رفع سریع گرمازدگی است که عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد و مصرف آن به بهبود سردرد و جلوگیری از بی‌خوابی نیز کمک می‌کند. برای تهیه این شربت باید شکوفه‌های بهار نارنج را در آب بجوشانید و بعد آن را صاف کنید و سپس با مقداری عسل یا شکر ترکیب کنید. اجازه دهید شربت کاملاً خنک شود و بعد آن را میل کنید. برای راحتی کار می‌توانید از مقداری عرق بهار نارنج نیز در شربت استفاده کنید.

۱۳- شربت زعفران

یکی دیگر از شربت‌های خوش عطر و طعم ایرانی برای جلوگیری و درمان گرمازدگی، شربت زعفران است. برای تهیه این شربت می‌توانید از انواع عرق‌های گیاهی مثل عرق هل و گلاب نیز در کنار زعفران دم کرده، شکر و آب استفاده کنید.

۱۴- شربت آبلیمو

شربت آبلیمو یک نوشیدنی خنک برای گرمازدگی است که برای تهیه آن باید از آب لیمو ترش تازه استفاده کنید. این شربت طعم فوق‌العاده‌ای دارد و با کاهش حرارت بدن از گرمازدگی و عوارض آن جلوگیری می‌کند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها