تعداد بازدید: ۴۵
کد خبر: ۲۰۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۲ - 2024 23 June

چرا بختک در خواب به سراغ‌مان می‌آید؟
بختک فقط باوری مختص ایرانیان قدیم نیست و از آنجایی که پدیده‌ای است که برای تمام انسان‌ها به طور مشترک ممکن است درخواب رخ دهد در جوامع مختلف با نام‌ها و افسانه‌های متفاوت به آن باور داشته‌اند. این باور تا حدی در میان اروپایی‌ها رایج بوده که هنری فوسلی نقاش سوئیسی در قرن هجدهم تابلویی از بختک کشیده که امروز مشهورترین نقاشی وی است.

اما بختک در واقع پدیده‌ای علمی است با نام «فلج خواب» که آن را ناتوانی در حرکت در عین هوشیاری توصیف کرده‌اند. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که فرد بین مراحل بیداری و خواب به سر می‌برد. در طول این موقعیت انتقالی از بیداری به خواب، ممکن است برای چند ثانیه تا چند دقیقه نتوانید حرکت یا صحبت کنید. فلج خواب می‌تواند بین چند ثانیه تا ۲۰ دقیقه طول بکشد.

آیا فلج خواب قابل درمان است؟ پاسخ به این سؤال مثبت است. افرادی که به صورت مداوم دچار فلج خواب می‌شوند حتماً باید به روانپزشک یا فوق تخصص مشکلات خواب مراجعه کنند تا هر چه زود اختلالات خواب آن‌ها درمان شود. فلج خواب درمان دارویی نیز دارد و این دارو‌ها با بالابردن سطح دوپامین و گاهی ریتالین به بیمار در درمان فلج خواب کمک می‌کنند.

استرس و اختلال در برنامه خواب از دلایل فلج خواب عنوان شده‌اند.  

چرا باید ویتامین دی  بخوریم یا بگیریم؟
نقش ویتامین دی در پیشگیری از برخی بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، بیماری‌های قلبی- عروقی، برخی سرطان‌ها، بیماری ام اس، کاهش سطح ایمنی و بروز انواع آلرژی از جمله آسم به خصوص در کودکان ثابت شده است و این ویتامین را می‌توان از منابع مختلف و همچنین با قرص در دوز‌های تعیین‌شده برای گروه‌های سنی تأمین کرد.
بیشتر افراد از طریق تابش نور خورشید بر پوست مقدار کافی ویتامین D به دست می‌آورند.

میزان مناسب مصرف کافئین چقدر است؟
سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) به افراد سالم توصیه کرده که روزانه بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف نکنند و در یک نوشیدنی نیز بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین نباشد.

به گفته محققان، مصرف ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین در طول روز بهتر از عدم مصرف آن است. اما مقدار کافئین در هر نوشیدنی چقدر است؟
فرض کنیم که هر فنجان قهوه ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین دارد، در این صورت ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین معادل چهار فنجان قهوه است. اما چهار فنجان فلت وایت (نوعی قهوه) می‌تواند کافئین بسیار بیشتر از ۴۰۰ میلی‌گرم داشته باشد. این موضوع به دلیل تفاوت در انواع دانه‌های قهوه، مقدار پودر قهوه استفاده شده و نحوه تهیه نوشیدنی است.
به طور کلی، می‌توان گفت که مصرف دو تا سه فنجان قهوه در روز برای افراد سالم عارضه جدی ندارد.

مصرف بیش از حد کافئین آسان است و هنگامی که این اتفاق می‌افتد، ممکن است که احساس تهوع، اضطراب، تحریک‌پذیری و سردرد کنید و ضربان قلبتان افزایش یابد.
اگر می‌خواهید مصرف کافئین را متوقف کنید، بهتر است که این کار را به تدریج و در طی چند روز انجام دهید تا از بروز علائم ترک کافئین جلوگیری کنید.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها