تعداد بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۰۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۸ - 2024 14 June

حاشیه های مست عشق در زمان ساخت
⚪   ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ اعلام شد قرار است داستان زندگی شمس و مولانا ساخته شود. اثری به نام «مست عشق» که حسن فتحی آن را کارگردانی کرده و مهران برومند تهیه کنندگی این پروژه سینمایی را برعهده داشت. گفته می‌شد که قبل از شروع فیلمبرداری، حدود ۳ سال برای این پروژه زمان گذاشته شده است.

⚪ در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۹۸ فیلمبرداری مست عشق شروع شد و پس از آن همایون شجریان و سهراب پورناظری به‌عنوان خواننده و آهنگساز این فیلم معرفی شدند.

⚪ در یک اتفاق عجیب کمتر از سه ماه بعد یعنی اوایل دی ۹۸ اعلام شد که فیلمبرداری این اثر سینمایی رو به پایان است و احتمالاً در سال ۱۳۹۹ به صورت بین‌المللی اکران شود.

⚪ اواخر تابستان ۱۳۹۹ برخی عوامل سریال از بدقولی سازندگان اثر خبر دادند.

⚪ ۲۶ مهر ۱۳۹۹، سهراب پورناظری سازنده موسیقی این فیلم از نیمه‌کاره ماندن فیلم حسن فتحی خبر داد و اعلام کرد که این فیلم رها شده و به مرحله پایانی نرسیده است.

⚪ ۳۰ مهر ۱۳۹۹‌، ویدئویی تازه از سکانس‌های تازه ‌مست عشق‌ منتشر شد و از قول روابط‌عمومی سرمایه‌گذار ترک فیلم اعلام کرد که تدوین نهایی فیلم حسن فتحی به پایان رسیده و در آذرماه همان سال و هفته جهانی مولانا این فیلم پخش جهانی خواهد شد.

⚪ حرف‌ها حکایت از شروع اکران بین‌المللی داشت و تقریباً ‌مست عشق‌ آماده این اکران بود، اما از همان زمان صحبت‌های متناقض عوامل دو طرف (ترک و ایرانی) شروع شد. همه نگاه‌ها به سمت سرمایه‌گذاران می‌رفت که می‌خواستند تغییراتی در فیلم بدهند، همان زمان حسن فتحی واکنش تندی به این ادعاها نشان داد. او برای توضیح بیشتر یک فایل صوتی منتشر کرد و در آن گفت: «هرگونه دخل و تصرف در تدوین و امور فنی فیلم بدون اطلاع و هماهنگی و اجازه از کارگردان و تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار ایرانی فیلم فاقد وجاهت اخلاقی و حرفه‌ای و واجد پیگرد قانونی است. حدود ۸ سکانس مهم این فیلم هنوز فیلمبرداری نشده است. امیدواریم طی ۲ ماه آینده فیلمبرداری این سکانس‌ها انجام شود. درباره علت به تأخیر افتادن فیلمبرداری سکانس‌های باقیمانده علاوه‌بر اختلافات مالی بین سرمایه‌گذار ایرانی و ترکیه‌ای، شیوع بیماری کرونا نیز بسیار مؤثر بوده است.»

⚪ سازندگان این اثر بعد از بیانیه‌ها چندماه سکوت کردند، اما پخش چند تیزر در یک شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان که خبر از سریال مست عشق می‌داد، دوباره حاشیه‌هایی را برای این فیلم به وجود آورد. سرمایه‌گذار ترکیه‌ای فیلم در پاسخ به رسانه‌ها اعلام کرد که تدوین و مراحل فنی این فیلم به پایان رسیده و با توجه به‌عدم اقدام طرف ایرانی برای اکران، قرارداد پخش سریال مست عشق با این شبکه ماهواره‌ای بسته شده و این روزها دوبله فارسی درحال انجام است تا پخش آن آغاز شود.

⚪ در شهریور سال ۱۴۰۰ خبر از توافق بین دوطرف آمد و خبر رسید که در‌نهایت با پیگیری‌های حقوقی انجام‌شده از طرف ایران این مشکل برطرف شده است. مهران برومند، تهیه‌کننده ایرانی این فیلم همان زمان گفت: «اختلاف‌نظری که درباره میزان سهم مالکیت فیلم سینمایی مست عشق میان تهیه‌کنندگان ایرانی و ترک بروز کرده و موجب توقف ادامه‌ تولید و آماده‌سازی و اکران فیلم شده بود با کمک‌های ارزشمند وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سرکنسولگری ایران در استانبول حل‌وفصل شد. بنابراین با انتقال صددرصد مالکیت فیلم به طرف ایرانی تمام راش‌های مست عشق به تهیه‌کننده ایرانی تحویل داده شده و به‌زودی فیلمبرداری بخش‌های باقی‌مانده آغاز می‌شود و مراحل فنی آماده‌سازی فیلم پیگیری خواهد شد و مست عشق تا پایان سال آماده نمایش خواهد بود.»

⚪ پروژه سریال ۶۰ قسمتی «مولانا» براساس رمان «جلال‌الدین محمد رومی» نوشته بهمن شکوهی توسط فرهاد توحیدی در مرحله نگارش فیلمنامه است تا به‌عنوان پروژه مشترک در آینده نزدیک تولید شود.

ماجرای تأخیر در اکران مست عشق
در اعلام اولیه، قرار بود فیلم مست عشق در ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ اکران شود ولی اعلام شد که با یک هفته تأخیر پخش می‌شود. اما تا این لحظه هنوز پیش‌فروش اینترنتی بلیت آن در سینماتیکت شروع نشده است و معلوم نیست که آیا زمان اعلامی باز هم تغییر خواهد کرد یا خیر.

تهیه کننده ترک: تأخیر اکران مست عشق به ما مربوط نیست
حواشی فیلم مست عشق حسن فتحی تمامی ندارد و به اکران نسخه ایرانی این فیلم هم رسیده است. آنطور که رسانه‌ها نوشته‌اند «فریده اوزال» شریک ترک فیلم مست عشق در اظهارنظری به تعویق اکران این فیلم واکنش نشان داده و نوشته: «قرارداد مشارکت ساخت بخشی از زندگی مولانا بین دو طرف ایرانی و ترکیه‌ای سال ۲۰۱۹ در حالی امضا شد که طبق آن می‌بایست مراحل تولید در کمتر از ٣ ماه به پایان می‌رسید و پیش از انتشار ویروس کرونا در سینماها اکران می‌شد اما باوجود همه برنامه‌ریزی‌ها و مهیا شدن امکانات و ضبط ۷۰ ساعت فیلم، متأسفانه کار به نتیجه نهایی نرسید و گروه سازنده ایرانی بدون رعایت مفاد قرارداد و تعهدات خود، برای تولید سریال «جیران» به ایران بازگشت و موجب خسارت‌های مادی و معنوی بسیاری برای طرف ترکیه‌ای شد. پس از فراز و فرودهای بسیار و به درخواست طرف ترک و نظارت سرکنسولگری ایران در استانبول تمام دیسک‌های موجود فیلم سال ۲۰۲۱ به طرف ایرانی تحویل شد.»

این تهیه‌کننده به حرف‌های حاشیه‌ای درباره انتخاب بازیگران هر کاراکتر واکنش نشان داده: «انتخاب بازیگر و عوامل فیلم از همان آغاز برعهده کارگردان بوده و هیچ فرد دیگری در این خصوص پیشنهاد و اصراری نداشته است یا رسانه دیگری به بهانه تعویق چندباره‌ی اکران  فیلم به ادعای نادرستی درخصوص تصمیم شریک ترکیه‌ای برای پخش سریال‌گونه فیلم و پیگیری حقوقی آن اشاره کرده است! تمام دعواهای مطرح شده حقوقى پیشین نیز با محکومیت طرف ایرانی خاتمه یافته و برخی هنوز به‌صورت پرونده باز باقی مانده است. آنچه درخصوص اکران فیلم در ایران و ترکیه نیز مطرح می‌شود مانند ادعاهای پیشین، قصوری را متوجه طرف ترکیه‌ای نمی‌کند. عدم اکران به‌موقع و اخذ نمایش فیلم در هر دو کشور نیز برعهده تهیه‌کننده فعلی است.» 

رکوردزنی مست عشق در فروش روز اول سینما
آنطور که رسانه‌های سینمایی و فرهنگی نوشتند فیلم مست عشق در نخستین روز نمایش عمومی خود، رکوردشکنی کرد و موفق شد با ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینمای ایران را از آن خود کند و ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بفروشد. تا پیش از فیلم زندگی شمس و مولانا، این رکورد در اختیار فیلم «ساعت ۵ عصر» مهران مدیری بود که در یک روز (یعنی جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶) ۴۲ هزار مخاطب را به سینماها کشاند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها