تعداد بازدید: ۶۸
کد خبر: ۲۰۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱ - 2024 17 May
نویسنده : یورونیوز

دانشمندان می‌گویند در جنوب شرقی آسیا اورانگوتانی را مشاهده کرده‌اند که برای معالجه زخم خود از یک گیاه گرمسیری در طبیعت به عنوان پماد استفاده کرده است.

آنان دیدند این اورانگوتان بالغ نر، که «راکوس» نام دارد، برگ‌های یک گیاه دارویی را می‌جود و سپس با استفاده از انگشتان خود، خمیر آن را روی زخمی که در گونه راستش بود فشار می‌دهد تا مانند بانداژی موقت ناحیه آسیب‌دیده را بپوشاند.

این گیاه که «آکار کونینگ» نام دارد، دارای خواص ضدباکتریایی است و توسط مردم محلی در جنوب شرقی آسیا برای درمان درد و کاهش التهاب استفاده می‌شود. با این حال این برای اولین بار در حیات وحش است که دیده می‌شود یک حیوان از گیاه جهت معالجه خود استفاده می‌کند.

محققان دقیقاً نمی‌دانند که این اورانگوتان چگونه از خواص دارویی گیاه اطلاع داشته است. کارولین شوپلی، پژوهشگر در مؤسسه ماکس پلانک، گفت که ممکن است راکوس این تکنیک را از سایر اورانگوتان‌هایی که در خارج از پارک و دور از چشم دانشمندان زندگی می‌کنند یاد گرفته باشد.

دانشمندان پیش از این سایر گونه‌های نخستی‌سان را ثبت کرده‌اند که از گیاهان برای درمان خود استفاده می‌کنند. اورانگوتان‌های بورنئویی خود را با آب یک گیاه دارویی می‌مالیدند تا احتمالاً درد‌های بدن خود را کم کنند یا انگل‌هایشان را از بین ببرند.

همچنین شامپانزه‌ها در مکان‌های مختلف مشاهده شده‌اند که شاخه‌های گیاهان تلخ‌مزه را می‌جوند تا معده خود را آرام کنند. گوریل‌ها، شامپانزه‌ها و بونوبو‌ها نیز برخی از برگ‌های زبر را به صورت کامل می‌بلعند تا از شر انگل‌های معده خلاص شوند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها