تعداد بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۲۰۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۱ - 2024 11 May
نویسنده : غلامرضا شعبانپور/ مدیرمسئول

در شماره ۴۸۰ تعدادی از پروژه‌هایی را که در قانون بودجه امسال برای شهرستان نی‌ریز در نظر گرفته شده بود، معرفی کردیم. در این نوشتار به عناوین پیش بینی شده در لایحه بودجه که توسط دولت به مجلس داده شده و عمدتاً رویکرد فرهنگی و مذهبی دارد اشاره می‌کنیم.

ظاهراً هنوز مصوبات کمیسیون تلفیق و به دنبال آن متن کامل قانون بودجه منتشر نشده است. به نظر می‌رسد به دو دلیل لازم است سهم شهرستان نی‌ریز از بودجه امسال در حوزه‌های مختلف به طور واضح، مشخص و به اطلاع مردم و مسئولان برسد، چون با انتشار آن:
۱-مسئولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان از همین ابتدای سال متوجه سهم سازمان خود در بودجه شده و پیگیر تخصیص آن می‌شوند.  

سهم نی‌ریز از بودجه فرهنگی چقدر است؟

مدیران شهرستانی که در سطوح مدیریت پایه تعریف شده‌اند و خیلی دیر از پروژه‌های خودمطلع می‌شوند و زمان زیادی برای پیگیری و مبادله موافقتنامه‌ها با سازمان برنامه و بودجه و تخصیص وجوه مربوط از دست می‌رود. گاهی اوقات مدیران استانی و شهرستانی در نیمه دوم سال متوجه اعتبارات مندرج در قانون بودجه می‌شوند و لذا وقت زیادی از دست می‌رود. این مسئله برای پروژه‌های نیمه تمام -که تعداد آن‌ها هم کم نیست - اهمیت بسیار بیشتری دارد.

۲- مردم از میزان بودجه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با اطلاع می‌شوند و پاسخ سؤالات خود در مورد پروژه‌ها را خود به خود می‌گیرند. نکته‌ای پایه‌ای در این میان این است که قانون بودجه و پیوست‌ها و کلیه توضیحات و شرح و بسط آن در اختیار مجلس است. از این جهت بسیار ضروری است نماینده محترم مجلس تمام مواردی که برای حوزه انتخابیه در قانون مذکور آمده را جدا کنند و در اختیار مدیران سه شهرستان نی‌ریز، استهبان و بختگان بگذارند و از آن‌ها خواهان پیگیری مداوم موارد مربوط به دستگاه اجرایی خود باشند. هم به عنوان نماینده مردم مطالبه‌گر اختصاص بودجه از مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری باشند و هم مردم را مطلع سازند. مطالبه‌گری مردم و نماینده از مدیران اجرایی به روند تخصیص اعتبارات کمک بزرگی می‌کند.

 در این نوشتار جهت مدیران سازمان‌های فرهنگی و عناوینی که در حوزه فرهنگ در لایحه بودجه آمده اشاره می‌کنیم تا سرآغازی باشد برای پیگیری مدیران فرهنگی شهرستان نی‌ریز؛ چه اینکه مدیران فرهنگی همیشه از کمی بودجه گلایه دارند و ناراحتند و از سایر بخش‌ها خواهان کمک مالی هستند. به نظر می‌رسد اگر مطالبه‌گر سهم خود از عناوین مصوب در قانون بودجه باشند، خواهان مراحل اختصاص این بودجه‌ها می‌شوند. اما عناوین فرهنگی و مذهبی مندرج در لایحه بودجه امسال:

- کمک به صدا و سیما

- کارگروه ملی زیارت

- تهیه برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور

-۴۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون جوانی جمعیت

- هزینه‌های وزارت ارشاد

- هزینه‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

- بودجه اختصاصی دفتر تبلیغات اسلامی

- هزینه‌های طرح امین و طرح هجرت

- ۱۰۰ میلیارد برای تقویت طرح ولایت در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی

- سازمان تبلیغات و زیرمجموعه‌هایش

- موسسه فرهنگی سرچشمه نور انقلاب اسلامی

- بنیاد سپهر تبلیغ نوین

- شمیم معرفت علوی، مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام و سایرین

- بنیاد بین‌المللی عاشورا

- مؤسسه فرهنگ علوم اسلامی قم

- مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت

- ترویج گفتمان انقلاب اسلامی

- حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در مساجد

- گسترش فرهنگ اقامه نماز

- تقویت فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر

- سهم حوزه هنری

- تأمین مالی زیست بوم تولید و مصرف محتوای انقلابی

- توانمندسازی دانش‌پژوهان جامعه المصطفی

- طرح ولایت ویژه معلمان و دانش‌آموزان

- کمک به گروه‌های جهادی

 شاد و سالم و موفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها