تعداد بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۱۹۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2024 02 March
نزدیک به ۲۳۰ دانش‌آموز دختر و پسر مدرسه ابتدایی شهید یوسف علیخانی روستای تل‌مهتابی، در یک کانکس تحصیل می‌کنند.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

به گفته دهیار روستای تل‌مهتابی، این دانش‌آموزان به صورت مختلط و در یک فضای آموزشی محدود و نامناسب، بیش از ده سال است که در این کانکس‌ها و به صورت دو شیفت در حال تحصیلند.

عباس علیخانی گفت: «این مدرسه عشایری در روستای تل‌مهتابی دوم است و دانش‌آموزان آن در مقاطع اول تا ششم ابتدایی در دو یا سه کانکس آموزش می‌بینند.»

وی افزود: «تل‌مهتابی بزرگترین روستای بخش مرکزی است و دانش‌آموزان با استعدادی دارد که خیلی از آن‌ها بعد از تحصیل در همین مدرسه، پزشک، معلم، وکیل و... شده‌اند؛ اما متأسفانه مجبورند در سرما و گرما درس بخوانند.»

توقف یک و نیم ساله

ظاهراً شهریور ماه سال ۱۴۰۰ و بعد از فراهم شدن زمین این مدرسه توسط دهیاری، کلنگ ساخت دبستان شهید یوسف علیخانی در کنار این کانکس‌ها به زمین خورده و تا یک سال بعد اسکلت آن به اتمام رسیده است.

اما یک سال و نیم است که ادامه ساخت آن متوقف شده؛ در صورتی که به گفته دهیار روستا، قرار بوده تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.

علیخانی عنوان داشت: «ساختمان دیگری در شهرستان بختگان همزمان با این ساختمان کلنگ خورد که الان تمام شده؛ ولی ساختمان روستای ما در حد اسکلت باقی مانده است.»

مسئول نمایندگی آموزش و پرورش عشایری ایل خمسه که مدارس عشایری شهرستان‌های نی‌ریز، فسا، داراب و جهرم را تحت مدیریت دارد، اظهار داشت: «ساخت و ساز این مدارس و تجهیز آن‌ها با اداره کل نوسازی مدارس استان فارس است و ما نیز از ابتدا پیگیری کرده و همچنان پیگیریم.»

محمدرضا قنبری گفت: «متأسفانه هم‌اکنون بودجه‌های دولتی کم است و اداره نوسازی شرایط خوبی ندارد؛ بنابراین هرچه مسئولان محلی بیشتر نفوذ داشته باشند و فشار بیشتری بیاورند، سهم بیشتری از بودجه‌های کشوری می‌گیرند.

ودجه به اندازه کل پروژه‌ها نیست و شاید الان ۲۰۰ مدرسه در استان فارس شرایط این مدرسه را داشته باشد.»

وی افزود: «دانش‌آموزان این منطقه بسیار مستعد هستند و واقعاً حق آن‌ها نیست که در چنین فضا و شرایطی با بخاری نفتی و ساختمان پیش ساخته و کانکس، بدون نمازخانه و آزمایشگاه و... درس بخوانند.»

بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز شهرک‌های عشایری در منطقه نی‌ریز در دو دبستان و دو مقطع متوسطه تحصیل می‌کنند که با توجه به استعدادشان، نیاز به توجه بیشتری دارند.

مجید یاراحمدی بهورز خانه بهداشت تل‌مهتابی هم معتقد است که کلاس‌های این مدرسه از نظر بهداشتی و فضای آموزشی مشکلات زیادی دارد و تعداد دانش‌آموزان از محیط آموزشی خیلی بیشتر است.

اولویت پروژه، گرو مولدسازی

در این زمینه با محمدخلیل خرد مدیر کل نوسازی مدارس فارس تماس گرفتیم.

وی گفت: «ما ساخت مدرسه شهید یوسف علیخانی را در اولویت داریم؛ ولی نه اولویت اول.

طبق موارد و اعتباراتی که بررسی کردیم، تعداد پروژه‌های نیمه تمام در سطح استان زیاد داریم و در حال چانه‌زنی با برنامه و بودجه هستیم تا بتوانیم تعداد پروژه‌های بیشتری را به میدان بیاوریم.

اگر ما بخواهیم برای همه پروژه‌های استان کار انجام دهیم، به این شکل پیش می‌رود که هیچ کدام تمام نمی‌شود و همه نارضایتی‌ها باقی می‌ماند؛ اما اولویت با پروژه‌های بالای ۹۰ درصد است تا به اتمام برسند؛ آنگاه نوبت پروژه‌های بعدی می‌شود.»

خرد با بیان این که برای جذب اعتبارات رایزنی‌های فشرده‌ای با برنامه و بودجه کشور و استان انجام می‌دهیم تا بتوانیم اولویت‌های دوم را هم در نظر داشته باشیم، عنوان داشت: «این پروژه ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نه این که ما بگوییم جزو اولویت نیست؛ جزو اولویت‌ها هست، اما اول باید موارد بالای ۹۰ را تمام کنیم.

ان‌شاءا... از محل درآمد مولدسازی و فروش املاک مازاد که دارد اتفاق می‌افتد و شهرستان نی‌ریز هم در این زمینه کار می‌کند، بتوانیم برای پروژه‌های نیمه تمام به صورت صد درصد هزینه کنیم.

در شهر‌های دیگر املاک زیادی را به فروش رسانده‌ایم و در این زمینه استفاده می‌کنیم.

این بستگی به مدیر آموزش و پرورش شهرستان دارد تا در این زمینه حساسیت نشان دهد که البته بر پایه جلسه‌ای که با ایشان داشته‌ایم، جزو برنامه‌هایشان هست.»

مدیر کل نوسازی مدارس فارس در پایان گفت: «اگر اعتبار ما افزایش پیدا کند، تا پایان سال می‌توانیم ادامه کار ساخت مدرسه را به سرعت ادامه دهیم.»

تحصیل 230 دانش‌آموز در مدرسه کانکسی تل‌مهتابی

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها