تعداد بازدید: ۹۴
کد خبر: ۱۹۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2024 02 March
دانستنیهای خودرو
بخش مکانیک خودرو هنرستان فنی و حرفه‌ای باهنر نی ریز

در زیر، کار‌های لازم برای تجهیز خودرو در زمستان را می‌خوانید:

۱) بازدید از باتری: عیوب باتری در هوای معتدل و گرم چندان آشکار نمی‎شود، اما در فصل سرد عیوب پنهان آن ظاهر می‎شود.

در هوای سرد، گردش میل لنگ در سیلندر خودرو به صرف نیروی بیشتری نیاز دارد.

زیرا در این شرایط روغن ماشین حالت غلیظ‌تر و سفت‌تری به خود می‌گیرد و در نتیجه، استارت موتور با یک باتری ضعیف بسیار مشکل و زمانبر است.

بهتر است محکم بودن بست باطری، سطح آب و نظافت سر باتری کنترل شود.

برای رفع سولفات سر باتری می‌توان از یک نوشابه گازدار استفاده کرد.  

۲) بررسی اجزای پلاستیکی داخل پیشرانه: کاهش چشمگیر دما، گاهی اوقات موجبات انقباض شدید و شکنندگی و پارگی بخش‌های لاستیکی داخل پیشرانه از جمله تسمه تایم، تسمه دینام و ... می‌شود.

نسبت به کمترین پارگی و ترک خوردگی حساس باشید.

۳) بازدید از سطح آب و ضد یخ رادیاتور: چنانچه از عمر خودروی شما بیش از سه سال گذشته، بهتر است آب رادیاتور را کاملاً تخلیه کنید و ترکیبی از ضد یخ و آب مخصوص را در آن بریزید.

البته ترکیب ضد یخ با آب بستگی به محلی دارد که شما در آن ساکن هستید.

اگر در نقاط سردسیر زندگی می‌کنید نسبت ضد یخ باید بیشتر باشد.

برای بررسی کافی بودن ضدیخ داخل رادیاتور مقداری از مایع رادیاتور را داخل یک لیوان فلزی بریزید و به مدت ۲۴ ساعت داخل فریزر قرار دهید.

درصورتی‌که مایع داخل لیوان یخ زد، باید ضدیخ بیشتری به آن اضافه کنید.

۴) استفاده از روغن موتور مناسب: در فصل زمستان باید از روغن مناسب این فصل برای پیشرانه خودرو استفاده کنید، روغنی که غلظت و چسبندگی آن کم باشد.

اساساً باید از روغن‌هایی استفاده کنید که بر قوطی آن‌ها حرف W مخفف WINTER (زمستان) درج شده باشد.

۵) مخزن شیشه‌شور و تیغه‌های برف‌پاک‌کن: به سبب بارش برف و باران در زمستان و مه‌گرفتگی شیشه‌ها، پر بودن مخزن شیشه‌شور از مایع استاندارد و سالم بودن تیغه‌های برف پاک‌کن ضروری است.

۶) بازدید از بخاری و گرمکن شیشه عقب: بخاری و گرمکن شیشه عقب از مهمترین وسایل کمکی در زمستان هستند و باید در زمستان چک شوند.

۷) بازدید از چراغ‌های خودرو: رانندگی در فصل زمستان، به ویژه در جاده‌های کوهستانی، گاهی اوقات با هوایی بس مه‌آلود و کولاکی شدید توأم است و بی‌شک این دو عامل از دید بیرونی خودرو سخت می‌کاهند، پس وجود چراغ‌هایی با شعاع تابش قوی از الزامات مهم خودرو در این فصل است.  

۸) داشتن تایر‌های مناسب: تایر‌های یک خودرو نقش مهمی در چسبندگی و پایداری‌اش در جاده داشته و صد البته در فصل زمستان نقشی حیاتی را در ثبات و ایستایی آن بازی می‌کنند.

استفاده از تایر‌های رادیال چهار فصل یکی از راهکار‌های مؤثر در فصل زمستان است، اما چنانچه در مکانی بسیار سرد با بارش سنگین برف ساکن هستید استفاده از تایر‌های یخ‌شکن نیز توصیه می‌شود.

۹) زنجیر چرخ: برای رانندگی در فصل زمستان حتماً داخل خودرو زنجیر چرخ به همراه داشته باشید. یک یا دو بار در شرایط عادی زنجیر چرخ را روی تایر‌ها ببندید تا مهارت لازم را پیدا کنید.

۱۰) بررسی چشمی اگزوز خودرو: اگزوز خودرو به شدت در معرض پوسیدگی است. از آنجایی که برخی از خودرو‌ها در زمستان به زمان نسبتاً طولانی برای گرم شدن پیش از حرکت نیاز دارند، همین مسئله می‌تواند موجب آسیب دیدگی ساختمان اگزوزشان به سبب تجمع اکسید‌های کربن در آن شود.

۱۱) واکس و پولیش را فراموش نکنید

نمکی که در زمستان در جاده برای ذوب کردن برف‌ها پاشیده می‌شود برای سلامت سطوح بیرونی بدنه و رنگ خودرو بسیار مخرب است. پس بهتر آن است که پیش از فرا رسیدن سرمای زمستان اقدام به واکس زدن و پوشاندن رنگ بدنه خودرویتان با یک ماده پوشاننده مناسب و استاندارد کنید.

۱۲) بسته اضطراری زمستانی

اگر به هر دلیل در فصل زمستان خودروی شما زمین‌گیر شد، وجود یک بسته اضطراری زمستانی می‌تواند جان شما را نجات بدهد. این بسته هر آن چه را که فکر می‌کنید ضروری است باید داشته باشد.

برای نمونه:

- پتو و لباس گرم

- کابل USB  اضافی

- دستکش، چکمه زمستانی و پالتو گرم برای هنگامی‌که باید از داخل خودرو خارج شوید

- غذا و آب

- چراغ قوه با باتری اضافه

- طناب بکسل برای زمانی که کسی بخواهد شما را کمک کند

- کابل باتری به باتری

بسته به وضعیت مالی شما این لیست می‌تواند بسیار کامل‌تر هم باشد، ولی ما سعی کردیم موارد اضطراری را اینجا معرفی کنیم.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها