تعداد بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۱۹۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲ - 2024 02 March
فلامینگوی سرگردانی که شب هنگام از گروه خود جا مانده و با خطر مرگ مواجه بود، توسط یکی از شهروندان نی ریزی نجات یافت.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

ساعت ۲۱:۳۰ پنجشنبه ۱۰ اسفند، حامد پرند یکی از شهروندان نی ریزی در حال گذر از خیابان منتهی به تفرجگاه آبادزردشت بود که یک فلامینگو را کنار جاده مشاهده کرد.

این شهروند حامی محیط زیست فلامینگو را در حالی که توان زیادی نداشت مهار کرد و با آتش نشانی تماس گرفت.

آتش‌نشانان با حضور در محل، پرنده را به مرکز آتش نشانی انتقال و ضمن هماهنگی با محیط زیست آن را به مسئولان این اداره تحویل دادند.

رئیس اداره محیط زیست نی‌ریز با بیان این که این فلامینگو گونه شاخص و بومی دریاچه بختگان و ارومیه است گفت: «وقتی یکی از فلامینگوها به هر دلیل مثل ضعف بدنی از گروه جدا شود، شرایط زیست برایش سخت می‌شود.

ما سعی می‌کنیم پس از تأیید سلامت از طرف دامپزشک، در اولین فرصت آن را به یک محیط امن طبیعی مثل دریاچه‌ سدها و آبگیرهای طبیعی برسانیم.

اما اگر نتواند به طبیعت برگردد و حیوان نیاز به تیمار داشته باشد، به دانشکده دامپزشکی شیراز فرستاده می‌شود.»

علی اکبر صفایی افزود: «متأسفانه گونه‌ای که بیشترین آسیب را در این سال‌ها دیده، همین فلامینگو بوده است.

چون با مقدار کمی آب لانه‌گزینی و تخم‌گذاری می‌کند و در ادامه به خاطر خشکسالی و شروع فصل گرم، جوجه‌های متولد شده نمی‌توانند سیر طبیعی رشد را تکمیل کنند و دچار مرگ تدریجی می‌شوند.

این اتفاق از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون، حداقل سه بار رخ داده است.»

وی عنوان داشت: «پرندگان بالغ هر ساله از اواسط پاییز تا اواخر زمستان که هوا سرد می‌شود، پله پله از سیبری به سمت جنوب از جمله تالاب بختگان می‌آیند و اگر شرایط مهیا باشد، لانه‌گزینی و تخم‌گذاری می‌کنند؛ اما اگر شرایط مهیا نباشد، نمی‌مانند و به سمت جاهایی که آب باشد برمی‌گردند.

غذای اصلی این پرنده آرتمیا است که یک سخت پوست در آب‌های شور است.»

صفایی گفت: «به هیچ وجه نمی‌شود تغذیه را به شکل مصنوعی برایشان فراهم کرد؛ چون اگر از شرایط غیر طبیعی خارج شود، از نظر محیط زیست از طبیعت حذف و غیر قابل برگشت می‌شود.»

تعداد بازدید : 76
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها