تعداد بازدید: ۴۲۳
کد خبر: ۱۹۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱ - 2024 24 February
شهرداری نی‌ریز از حدود ۲ سال پیش مذاکرات خود را برای تملک حمام تاریخی میرزا صادق که به حمام میرزا مسیح هم موسوم است، آغاز کرده بود.

شهردار نی‌ریز با بیان این خبر اظهار داشت: «تشریفات قانونی ثبتی و حقوقی این پروژه با تلاش واحد حقوقی و املاک شهرداری در طول این مدت انجام شده و شهرداری پس از توافق با مالکین، پیشنهاد خود مبنی بر تملک این بنای ارزشمند تاریخی را چندین ماه قبل برای تصویب به شورای اسلامی شهر ارسال کرده بود؛ درخواستی که چند ماه معطل ماند و پس از ایجاد تغییرات جدید در شورای شهر مطرح شد و مورد موافقت همه اعضا قرار گرفت.

از این پس عملاً شهرداری مالک این حمام تاریخی خواهد بود.»

حامد فرغت گفت: «حمام میرزا صادق در زمینی به مساحت تقریبی ۷۰۰ متر مربع در خیابان امام مهدی (عج) واقع شده است.

این بنای تاریخی یکی از حمام‌های باقیمانده از دوران قاجار در نی‌ریز است.

کتیبه‌ای در بنا به چشم نمی‌خورد؛ اما احتمالاً سردر اصلی آن که در حال حاضر زیر کوچه شمالی مدفون شده است، از تاریخ ساخت آن پرده بر می‌دارد.»

وی افزود: «این بنا با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود؛ از جمله: حمام محله و حمام نو که به دلیل قرارگیری در این محله به این نام شهرت دارد.

حمام قجری در تملک شهرداری نی‌ریز

همچنین به نام‌های حمام میرزا مسیح پورمند به عنوان آخرین مالک آن و حمام میرصادق که به نام سازنده اصلی آن حاج میرزا صادق شناخته می‌شود و در دوران قاجار احداث شده است.

به نظر می‌رسد این بنای تاریخی در نیمه دوم قرن ۱۳ خورشیدی ساخته شده و با پیگیری‌های اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در آستانه ثبت در فهرست آثار ملی کشور است.»

شهردار نی‌ریز گفت: «این بنای ارزشمند تاریخی قرار است پس از مرمت توسط شهرداری نی‌ریز، به نگارخانه و موزه مردم‌شناسی نی‌ریز تبدیل شود.

مطابق بند ۲۲ ماده ۵۵ قانون شهرداریها، امکان همکاری شهرداری با میراث فرهنگی در راستای حفظ آثار تاریخی شهر وجود دارد.

توجه به آثار تاریخی شهر در این دوره مدیریت شهری نی‌ریز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و مرمت و بازآفرینی اماکن تاریخی شهر همچون مرمت بازار ملکی دوزان، مرمت قلعه‌ی تاریخی SPR، مرمت سرای تاریخی شمشیری و تملک کاروانسرای تاریخی سروی در همین دوره صورت پذیرفته است.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها