تعداد بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۱۹۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2024 24 February
برپایی نمایشگاه عرضه کالا، ️کالابرگ الکترونیکی، یکسان‌سازی قیمتها، نظارت بر غرفه‌های ماهی گلی و تشکیل کمیته سدمعبر، از برنامه‌های جلسه تنظیم بازار بود که در دستورکار مسئولان قرار گرفت.
author
خبرنگار: امید شهدان

فرماندار نی‌ریز در جلسه ستاد تنظیم بازار ۳۰ بهمن‌ماه، ضمن بیان این که در نی‌ریز قیمت اجناس نباید نسبت به شهر‌های همجوار گران‌تر باشد، گفت: «باید آرامش روحی از لحاظ کمی و کیفی در بازار حکمرانی کند.

ما از حق مردم دفاع می‌کنیم. به عنوان مثال بنده تقاضا دارم چنانچه قرار باشد نمایشگاه فصلی در نی‌ریز برپا شود، اولویت با فروشندگان بومی باشد؛ مسئولان هم باید در آستانه عید نوروز جیب خالی مردم را درک و جلوی گران‌فروشی را بگیرند.»

یعقوب خسروانی اضافه کرد: «اداره صمت باید همانگونه که طرح بازرسی از اصناف را در برنامه دارد، طرح تشویقی برای کسبه بیاندیشد و بازرسی‌ها نمایشی و سوری نباشد. در این بین، هوای مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و سایر کسانی را که با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند، داشته باشید و چنانچه سبد‌های حمایتی ارسال شد، آن‌ها را یاری کنید.»

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: «در راستای کمک به مجری طرح برپایی غرفه، ادارات ذی‌ربط در قِبال امتیاز برق یا در اختیار قرار دادن مکان، سهم‌خواهی نکنند تا آن‌ها دلگرم شوند. گرچه غرفه‌داران هم باید احترام شهروندان را بگذارند و با قیمت منصفانه.  

وکیفیت مطلوب ارائه دهند.»

در ادامه جلسه، معاون برنامه‌ریزی فرمانداری با گلایه از اداراتی که دستورالعمل یا مصوبه ابلاغ شده به آن‌ها را به فرمانداری به عنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی ارائه نمی‌دهند، عنوان داشت: «به عنوان مثال یک کالا ۲۰٪ الی ۳۰٪ افزایش قیمت پیدا کرده و در نتیجه آن، مردم فرمانداری را پیکان انتقادات خود قرار می‌دهند؛ در صورتی که ما روحمان هم خبر ندارد.»

رسول حقیری افزود: «در رابطه با طرح فجرانه کالابرگ، واقعاً مردم از روند توزیع گلایه‌مند هستند. به عنوان نمونه، شخصی ۴۵۰ هزار تومان خرید می‌کند؛ ولی ۱۰ هزار تومان از کارت خود پرداخت می‌نماید.

ولی یک نفر دیگر می‌آید و باید قیمت بالاتری را بدهد تا کالا به او تعلق بگیرد.

با توجه به پایان سال و هجوم مردم به فروشگاه‌ها، باید دوگانگی و اختلالات سیستمی که باعث مسدود شدن عرضه شده برطرف شود.»

معاون فرماندار، اشاره‌ای به غرفه‌های ماهی گلی کرد و گفت: «سال گذشته مسئله درج نشدن قیمت‌ها مطرح بود که امسال باید تعهد کتبی از آن‌ها گرفته شود تا مبلغ اجناس را درج کنند.»

حقیری همچنین پیشنهاد داد تا مکان غرفه ماهی فروشان، پارک رو‌به‌روی صحن گلزار شهدا باشد که با مخالفت حسین دهقان معاون شهردار نی‌ریز روبه‌رو شد.

دهقان مشکل عدم استقبال شهروندان و بار سنگین ترافیکی خیابان امام خمینی را مهمترین دلیل آن دانست.

حقیری ادامه داد: «از آخرین جلسه کمیته سد معبر نی‌ریز چندین سال می‌گذرد و خبری از آن نیست؛ اگر این کمیته تشکیل شود، کاسبان متخلف حق شهروندان را پایمال نمی‌کنند.»

در ادامه، مسئول بهداشت محیط نی‌ریز تصریح کرد: «از ۱ اسفند تا ۱۴ فروردین، گشت ویژه بازرسی اصناف آغاز می‌شود.

در همین راستا از قنادان و هایپر‌ها خواهشمندیم هنگام خرید شیرینی‌جات، حتماً مشخصات بهداشتی و علامت استاندارد را چک کنند.»

علی‌اکبر رحیمی در جایی دیگر گفت: «از آرایشگاه‌ها و فروشندگان لوازم بهداشتی و آرایشی به صورت ویژه بازدید خواهیم داشت.

ما درخواست داریم اگر قرار است غرفه ماهی برپا شود، آب فاضلاب در کوچه رها نشود که موجب آلودگی می‌گردد.»

سهراب قدم‌زن رئیس اداره صمت در رابطه با چگونگی برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا گفت: «ما ابتدا به فروشندگان نی‌ریزی پیشنهاد می‌دهیم و در صورت استقبال نکردن آنها، از اصفهان، مشهد و ... فروشنده می‌آوریم.

گرچه  قیمت‌ها باید به گونه‌ای باشد که گران‌فروشی رخ ندهد.»

رسول حقیری در خلال جلسه، به افزایش قیمت ناوگان‌های پایانه مسافربری امام رضا اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: «چنانچه قیمت بلیط افزایش داشته، باید خدمات رفاهی (صندلی‌ها، سیستم تهویه هوا، بهداشت اتوبوس و...) هم کنترل شود.

گرچه مشاهده شده اتوبوس‌ها با تأخیر یک ساعته نی‌ریز را به مقصد شیراز یا تهران ترک می‌کنند یا برای یک بسته شخصی یا وسایل مشابه هزینه گزافی از مردم می‌گیرند که وظیفه اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است که با جدیت پیگیری کند و به ما گزارش کار دهد.»

بصیری مدیر جهادکشاورزی نی‌ریز به گفت: «در رابطه با کالا‌های اساسی ماه مبارک رمضان و میوه شب عید هنوز نامه‌ای به ما نرسیده؛ اما به محض این که مصوبه برسد، به رسانه‌ها اعلام می‌کنیم.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها