تعداد بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۱۹۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2024 24 February
دانستنیهای خودرو
بخش مکانیک خودرو هنرستان فنی و حرفه‌ای باهنر نی‌ریز

بخش نخست

در شرایط اقتصادی امروز و با قیمت‌های بالایی که برای خرید می‌پردازیم و همچنین هزینه بالای تعمیرات، نگهداری و مراقبت از خودرو کاری مهم و واجب است.  

در این بخش توصیه‌های مهم نگهداری خودرو آورده شده است.

تعویض به موقع روغن موتور و گیربکس، رسیدگی سریع به علائم هشدار و دانستن اینکه چه زمانی عمر خودرو شما به پایان می‌رسد؛ تمام این‌ها نشانه‌هایی دال بر این است که رفتار درستی با خودروی خود دارید.  

استفاده درست از خودرو

هر بار که خودرو را روشن می‌کنید به آهستگی برانید تا خودرو به دمای کاری خود برسد.

این کار زمانی که هنوز روغن سرد و غلیظ است خصوصاً در فصل زمستان، فشار وارده روی موتور را کاهش می‌دهد.  

گزینه دیگر استفاده از هیتر برقی موتور است که منجر به رانندگی با موتور گرم می‌شود و می‌توان در زمان اندک به سرعت مورد نظر رسید. در خودرو‌های پیشرفته، صرف وقت برای موتور سرد، هم اتلاف وقت و هم یک امتیاز منفی است.  

در خودرو‌های دنده اتومات، هنگامی که شتاب می‌گیرید برای تعویض اتومات دنده کمی پدال گاز را رها کنید.

این کار باعث ساییدگی کمتر کلاچ داخلی می‌شود.

تعویض دنده زمانی که پدال گاز را کمی رها می‌کنید برای کلاچ‌ها راحت‌تر است.

همچنین استفاده درست از ترمز دستی بسیار مهم است. حتی اگر با ماشینی با سیستم گیربکس اتوماتیک رانندگی می‌کنید، به طور مرتب از ترمز دستی خود استفاده کنید، به ویژه اگر خودروی خود را در مسیر شیبدار پارک می‌کنید.

این موضوع به ترمز‌های عقب ماشین برای حفظ تعادل آن کمک کرده و باعث می‌شود عمر طولانی تری داشته باشند.

در زمستان از ترمز دستی خود استفاده نکنید؛ زیرا ترمزتان یخ زده و تا زمانی که آن را گرم نکنید، می‌چسبد و رها نمی‌شود.
 
تنظیم باد تایر‌ها

یکی از مهمترین موارد در نگهداری درست خودرو تنظیم ماهانه باد تایر‌ها است.

همیشه باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید و آن‌ها را پر باد یا کم بادتر از میزان استاندارد نگه ندارید.

تایر‌های کم باد باعث کاهش ۱۵ درصدی عمر آن‌ها می‌شود و مصرف بنزین را در حدود ۱۰ درصد و بیشتر افزایش می‌دهد.

تنظیم باد تایر‌ها شاید راحت‌ترین کار باشد و تمامی آپاراتی‌ها این کار را انجام می‌دهند.

بررسی فشار باد تایر‌ها هر بار که سوخت می‌زنید می‌تواند ساییدگی لاستیک‌ها را کاهش داده و از وقوع مشکلات جدی برای جلوبندی خودرو جلوگیری کند.

مواره توصیه شده است که شیار‌های تایر را بررسی کنید. می‌توانید این کار را با یک سکه انجام دهید و اگر عمق آن کم بود باید تایر‌ها را تعویض کنید.
 
بررسی لنت ترمز

ضخامت لنت‌های ترمز را هر ده هزار کیلومتر یک‌بار بررسی کنید و اجازه ندهید ساییدگی آن‌ها شدید شده و به فلز برسند.

این امر در کمترین حالت باعث آسیب رسانی به دیسک چرخ خودرو می‌شود و همچنین ممکن است به کالیپر‌ها آسیب برساند.

هزینه تعویض روتور‌ها و کالیپر‌ها به مراتب بیشتر از تعویض لنت است.

توجه کنید که چنین چیزی وجود ندارد که بگوییم یک لنت را زمانی که هنوز در خودرو استفاده می‌شود، تمیز کنید و همه راننده‌ها باید بدانند که اصطکاک بین لنت و روتور هرگونه ماده خارجی را فوراً از بین می‌برد.
 
تعویض فیلتر هوا

تعویض فیلتر هوای خودرو کاری است که می‌توانید با ابزار‌هایی اندک یا حتی بدون ابزار آن را انجام دهید.

یک پیچ گوشتی ممکن است لازم شود.

می‌توانید از نزدیکترین فروشگاه لوازم یدکی خودرو، فیلتر هوا را تهیه کنید و با استفاده از دفترچه راهنما یا جستجو در اینترنت، محل قرارگیری فیلتر هوا را بیابید.

فیلتر هوای کثیف می‌تواند مصرف سوخت را افزایش دهد و شتاب خودرو شما را کاهش دهد.

اکیداً توصیه می‌شود حداکثر با هر بار تعویض روغن، فیلتر‌ها را هم تعویض کنید.
 
بررسی سطح مایعات

شما باید به طور منظم سطح ضدیخ، روغن موتور، روغن گیربکس، روغن هیدرولیک فرمان و روغن ترمز خودرو خود را بررسی کنید. زمان مناسب برای این کار می‌تواند هنگام سوخت گیری باشد. حتی اگر خودرو شما روغن ریزی یا هرگونه نشتی نداشته باشد.

ما هر زمان می‌تواند این اتفاق بیفتد؛ بنابراین بررسی گهگاهی سطح سیالات یا مایعات خودرو خود برای شناسایی نشتی لازم است.

همچنین باید رنگ برخی از این سیالات را بررسی کنید.

برخی از آن‌ها در ظروف پلاستیکی هستند که سطح سیال از بیرون آن قابل مشاهده است و برخی از آن‌ها نیز میله درجه بندی شده برای سنجش عمق دارند.

ضدیخ باید صورتی، سبز یا زرد باشد.

ضدیخ قهوه‌ای رنگ باید تخلیه شود، زیرا که زنگ زدگی یا کثیفی یا هردو را شامل می‌شود.

همچنین هیچ وقت مدل‌های مختلف ضدیخ را ترکیب نکنید.

تعویض روغن موتور

این کار باعث کاهش مصرف سوخت و محافظت از موتور می‌شود.

مسافت توصیه شده برای تعویض روغن ۵ تا ۸ هزار کیلومتر است یا هر سه تا شش ماه این کار را انجام دهید که این زمان بستگی به نوع روغن مصرفی و شرایط رانندگی شما دارد.

در هنگام تعوض روغن، فیلتر روغن را نیز تعویض کنید.

منطقی نیست که روغن تمیز را از طریق فیلتر کثیف عبور دهید.

به علاوه فیلتر‌ها قیمت مناسبی داشته و یافتن آن‌ها آسان است.

اگر مطمئن نیستید که چه زمان روغن را باید عوض کنید از دستورالعمل سازنده خودرو خود استفاده کنید یا با یک فروشنده تماس بگیرید.

در حالت کلی یعنی استفاده از روغن‌های مرسوم و در شرایط رانندگی سخت (مثل سفر‌های کوتاه،  پلیس ها، پیک ها، شرایط آب و هوایی بد، بارگیری سنگین)، بازه تعویض روغن کوتاه‌تر می‌شود و زودتر باید این کار را انجام داد که در استفاده از روغن‌های سنتتیک و رانندگی در شرایط سبک و عادی این چنین نیست.
 
تعویض روغن گیربکس

روغن گیربکس باید قرمز روشن بوده و بوی سوختگی ندهد و هر ۳۰ هزار کیلومتر تعویض شود.

اگر روغن گیربکس بوی سوختگی دهد یا اینطور به نظر آید، آن را تخلیه کنید.

در صورت انجام ندادن این کار، ممکن است به دنده شما آسیب برساند.

اگر با تعویض دنده مشکل دارید ممکن است ناشی از اشکالی داخلی در جعبه دنده باشد.

ادامه دارد

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها