۱- در رانندگی از فرعی به اصلی، کامل میایستد بعد حرکت میکند، چون شهرنشین است.
۲- حتی دشمنان خود را با «آقای» یا «خانم» خطاب میکند، چون اعتماد به نفس دارد.
۳- ارتفاع ادب و حشمت او بالاتر از دانش، ثروت و قدرت او قرار دارد.
۴- با صنعت فریب آشناست، ولی چون بنیان هستی را صدق میداند، از آن پرهیز میکند.
۵- چند مرحله جلوتر، به پی آمدهای سخن خود فکر میکند بعد حرف میزند، چون زندگی امری دراز مدت است.
۶- نهایت تلاش خود را میکند تا شخصیتی با ثبات داشته باشد، چون پایداری شخصیت، اعتماد ساز است.
۷- مادامی در قدرت میماند که فکر جدیدی داشته باشد و گرهای را باز کند، چون نگران قضاوت تاریخ است.
۸- در جهان تخصصی امروز، فقط در یک رشته مینویسد و اظهار نظر میکند.
۹- نیاز روانی به غیبت، بد گویی و نفرت ندارد، چون سعی میکند از غوغای کثرت فاصله گیرد.
۱۰- به واسطۀ مزایای سِمَت، در پی جبران محرومیتهای دوران کودکی نیست.
۱۱- معتقد است اهانت به دیگران، در مقطعی به خود او باز میگردد.
۱۲- وقتی نمیتواند سر موقع به قراری برسد، زنگ میزند یا پیغام میفرستد.
۱۳- در پی این نیست دیگران را مثل خود کند، چون هر فردی، عالم و گذشتۀ خاص خود را دارد.
۱۴- آنقدر آشغال را در دست خود نگه میدارد تا سطلِ زباله پیدا کند.
۱۵- اهتمام میورزد تا بازارِ پررونق سایه روشنهای جهل را با گسترشِ آگاهی خود بهتر بشناسد.
۱۶- در صندلیهای پشت تاکسی، پاهای خود را جمع میکند تا دو نفر دیگر راحت باشند.
۱۷- با دو نفر دیگر در عرض پیادهرو، راه نمیرود و سدّ راه عبور دیگران نمیشود.
۱۸- تبلیغ عبادت خود را با باطنِ «بِشنو از نی» در تضاد میداند.
۱۹- تاریخ میخواند تا انتظارات خود را بر واقعیتها منطبق کند.
۲۰- از راه رفتن روی برگهای پاییزی و صدای خش خش آنها لذت میبرد.
۲۱- چراغهای روشن اضافی در محل سکونت و کار خود را خاموش میکند.
۲۲- در مورد دیگران، با Fact (واقعیت) و نه شنیدهها و تخیلات، قضاوت میکند.
۲۳- در لحن، کلام، رفتار، چِشم، نحوۀ نشستن و واکنشهای او، تکّبر حس نمیشود.
۲۴- با توجه به واقعیتهای جهانِ امروز، به کثرت گرایی فکری اعتقاد دارد.
۲۵- کتاب میخواند و کتاب خواندن در افکار و رفتار او تأثیر دارد.
۲۶- در کش و قوسهای میان هیجان و فکر، بر خود مسلّط است.
۲۷- هم به توسعۀ فردی خود توجه میکند وهم به رفع مشکلات دیگران.
۲۸- درجهان فوقالعاده زیبای امروز، برای موسیقی، هنر، سینما و تئاتر وقت میگذارد.
۲۹- به همۀ کشورها، ملتها و نمادهای ملّی آنان مانند زبان، آیین و هویت احترام میگذارد.
۳۰- تا میتواند کار میکند، زحمت میکشد و انتظارات خود را از دیگران به حداقلِ ممکن میرساند.
*- پژوهشگر حوزه توسعه، علوم سیاسی و تاریخ معاصر ایران و نائب رئیس مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه، عضو هیئت علمی و استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، عضو انجمن مطالعات بینالملل (آمریکا)، شورای دستور کار جهانی مجمع جهانی اقتصاد (سوئیس) و استاد غیرمقیم دانشگاه اقتصاد و روابط بینالملل (ASERI) در ایتالیا.