تعداد بازدید: ۴۰۱
کد خبر: ۱۹۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2024 10 February
وعده‌های دهه فجری معاون استاندار
در پنجمین روز از دهه فجر، محمود رضایی‌کوچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس به نی‌ریز آمد تا در آئین بهره‌برداری از پروژه‌های دهه فجر شرکت کند.
author
خبرنگار: امید شهدان

معاون استاندار دوشنبه ۱۶ بهمن‌ماه پس از حضور در گلزار شهدا و قرائت فاتحه برای شهدای امنیت، با حضور در بخش مرکزی از نزدیک شاهد آبرسانی به مجموعه روستا‌های هرگان، نصیرآباد، قطاربنه و دولت‌آباد بود.

آبرسانی به ۳ هزار نفر

محمدعلی قلندری قائم مقام شرکت آبفا استان در جمع اهالی این روستا گفت: «آب رزق الهی و وظیفه ما در برابر این نعمت، شکرگزاری است. شکرگزاری نیز چیزی جز مصرف بهینه و استفاده صحیح از آب نیست.

امروزه چالش‌های فراوانی آبِ آشامیدنی استان را تهدید می‌کند. با تغییر اقلیمی که به وجود آمده و نزولات آسمانی که به کمترین میزان خود رسیده، راهی جز صرفه‌جویی نداریم.»

قائم‌مقام آبفا استان با اشاره به اقدامات انجام شده خاطر‌نشان کرد: «شرکت آبفا به خجستگی چهل و پنجمین بهار انقلاب اسلامی، ۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۳ میلیارد تومان تقدیم مردم شهرستان نی‌ریز می‌کند.

این اعتبار شامل احداث یک باب مخزن ذخیره آب با ظرفیت ۳۵۰ متر مکعب، حفر و تجهیز ۱ حلقه چاه آبرسانی، اجرای ۹ کیلومتر خط انتقال آب، اصلاح و توسعه ۱۹ کیلومتر شبکه توزیع آب، احداث ۱ ایستگاه پمپاژ، کف‌شکنی ۱ حلقه چاه، اجرای ۳۰۰ متر خط انتقال برق است که سه هزار نفر را از این نعمت الهی بهره‌مند می‌کند.»

سپس مسئولان راهی بخش پشتکوه شدند تا در ابتدا کلنگ گاز روستای باقرآباد را به زمین بزنند.

آخرین روستای گازدار

فرماندار نی‌ریز در مسجد آن روستا به صحبت‌های اخیر استاندار فارس اشاره کرد و گفت: «همان گونه که دکتر ایمانیه در جلسه‌های متعدد به ما تذکر می‌دهند هیچ پروژه‌ای که اعتبار و منابع مالی آن مشخص نشده کلنگ‌زنی نشود یا از طرحی که به تکمیل صد‌در‌صدی نرسیده به هیچ عنوان بهره‌برداری نشود، در تحقق همین فرمایشات، ۲ ماه پیش با رئیس اداره گاز نی‌ریز در جمع اهالی مردم شریف باقرآباد حاضر شدیم و قول کلنگ‌زنی گازرسانی را دادیم.

نی‌ریز در فهرست مناطق سبز گازرسانی استان به شمار می‌رود و این آخرین پروژه گازی ما به حساب می‌آید.»

یعقوب خسروانی تصریح کرد: «ما قصد نداریم تشریفاتی عمل کنیم یا فقط برای گزارش تصویری به اینجا بیاییم؛ هدف ما خدمت به مردم است.»

۲۰ میلیارد سهم نقاره‌خانه

نماینده دولت سیزدهم در شهرستان نی‌ریز اضافه کرد: «در مسیر (باقرآباد به مشکان) که با معاون استاندار می‌آمدیم، ایشان از وضعیت جاده ناراحت شدند. ان‌شاءا... با تعاملی که آقای رضایی در جمع مدیران ارشد استان دارند، راه ارتباطی این روستا هم آسفالت شود.»

یعقوب خسروانی گفت: «جدا از پروژه‌های قابل افتتاح امروز که در بخش پشتکوه به ۱۲ میلیارد تومان می‌رسد، ما از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتباراتی که در جریان سفر دکتر منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تعلق گرفته بود، ۲۰ میلیارد تومان را به گردنه نقارخانه اختصاص دادیم و امیدواریم قسمت‌هایی از جاده که زیرساخت آن آماده است، آسفالت شود.»

تا ۴ ماه دیگر مشعل‌ها کار می‌کند

معاون بهره‌برداری گاز منطقه فارس در رابطه با پروژه گازرسانی باقرآباد گفت: «۳ کیلومتر شبکه‌گذاری و ۲۰ فقره علمک نصب می‌شود که معادل ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان صرف همین کار شده است.»

محمد  حسین‌پور اضافه کرد: «۱۰۰ روستا در نی‌ریز گازدار بودند که باقرآباد صد و یکمین روستای آن به شمار می‌رود. پیمانکار طرح هم آماده کار است و با یاری خدا قول می‌دهیم تا ۴ ماه آینده اجاق خانه‌ها گاز‌دار شود.»

روستا‌ها در اولویت 

معاون عمرانی استاندار با اشاره به خدمات دولت گفت: «قبل از انقلاب در استان فارس فقط شیراز و روستای گویم گازدار بودند؛ اما امروز شاهدیم که در شرق استان یک روستای کم‌جمعیت در شهرستان نی‌ریز گازدار می‌شود.»

محمود رضایی خاطرنشان کرد: «امروز بیشتر پروژه‌های استان مربوط به روستا‌ها است.

گرچه جمعیت روستایی ما ۳۰ درصد جمعیت استان را پوشش می‌دهد، اما کار‌هایی که نمایندگان مجلس دنبال می‌کنند، باید پروژه‌های کلان باشد.

همان طور که مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان اقتصادی فرمودند اگر می‌خواهید کشور رشد کند، بروید ناترازی‌ها را برطرف کنید.

یعنی در بخش آب، گاز و برق که کمبود‌هایی وجود دارد، برطرف شود.

مثلاً صنعتگر یا تولید‌کننده به ادارات مراجعه می‌کند؛ ولی امتیاز آب نیست یا نعمت گاز و برق هنوز زیرساخت‌های لازم را ندارد که در نتیجه منتج به فرار سرمایه‌گذار از منطقه می‌شود.»

آب شرب را تأمین می‌کنیم

معاون عمرانی استاندار اشاره‌ای به پروژه بزرگ انتقال آب از خلیج‌فارس به حوزه انتخابیه کرد و گفت: «در گام نخست هدف ما تأمین آب شرکت فولادغدیر نی‌ریز و گام دوم فولاد رهام‌پارس بختگان است.

چنان چه در سال‌های آینده خشکسالی‌های متعدد رخ بدهد، باید به دنبال آب پایدار باشیم که فاز سوم، آب شرب مناطق شهری است.»

۳۰ درصد اعتبارات برای نی‌ریز

این مقام عالی‌رتبه با اشاره به جاده کمربندی شهر نی‌ریز گفت: «در سال پیش‌رو، مسیر شیراز- سروستان- فسا- استهبان- نی‌ریز و همه جاده‌های ما تبدیل به بزرگراه می‌شود.»

رضایی افزود: «امروز ۲۶ پروژه در نی‌ریز در دست بهره‌برداری و افتتاح داریم که تقریباً ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار آن است؛ گرچه یک پروژه صنعتی در آن دیده می‌شود که حدود ۱۱ میلیارد تومان هزینه آن برآورد شده و مربوط به تولید شِمش در کارخانه فولاد نی‌ریز است و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

سر جمع در استان فارس و در دهه فجر، نزدیک به ۱۶۰۰ پروژه با اعتبار ۳۶ هزار میلیارد تومان داشتیم که ۳۰ درصد آن خاص نی‌ریز و ۷۰ درصد به بقیه شهرستان‌ها تعلق گرفته است.»

نوشتنی است در ادامه این برنامه، افتتاح ساختمان اداری گاز ناحیه مشکان، بهره‌برداری از زمین چمن مصنوعی مشکان و غوری، بازدید از جاده ارتباطی در حال ساخت تفرجگاه کشوری و بازدید از شهرداری مشکان (جهت مشاهده زمین‌های تفکیکی و پروژه نهضت ملّی مسکن) صورت گرفت.

دیدار با خانواده‌های داغ‌دیده شهدای فراجا، از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه بود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها