تعداد بازدید: ۲۸۸
کد خبر: ۱۹۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳ - 2024 03 February
هر چند امید‌هایی برای ادامه سریعتر پروژه  روگذر نی‌ریز ایجاد شده، اما مسئولان می‌گویند نمی‌شود زمان مشخصی برای بهره‌برداری از این پروژه تعیین کرد.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

ششم بهمن‌ماه سال گذشته بود که استاندار و جمعی از مسئولان استانی به نی‌ریز آمدند و در آن سفر بود که معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی فارس قول داد که پروژه روگذر نی‌ریز تا دهه فجر سال بعد، یعنی امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

اما این پروژه پیشرفت زیادی نکرده و شاهد چیزی جز حرکت لاکپشتی پروژه نیستیم.

در سفر سال گذشته استاندار، وی خواستار سرعت بخشیدن به ساخت آن شد و تقوی معاون اداره کل راه و شهرسازی در این زمینه گفت: «پروژه ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با پیگیری‌های انجام شده از طریق ماده ۵۶، تأمین اعتبار شده است. به دلیل کم توان بودن پیمانکار قبلی با او قطع همکاری کرده‌ایم و امیدواریم پروژه تا دهه فجر سال آینده به بهره‌برداری برسد.»

حال و پس از گذشت یک سال، رئیس اداره راه و شهرسازی نی‌ریز می‌گوید: «همین طور که می‌بینید، بال دوم روگذر به تازگی بتن‌ریزی شده است.

چندی پیش به آقای تقوی گفتم می‌خواهید چه کنید؟ گفت، چون پیمانکار حدود ۵۰ میلیارد تومان طلبکار است، به دنبال وام هستیم تا از طریق ماده ۵۶ مقداری پول بگیریم و پیمانکار بتواند کارش را ادامه دهد.»

حمید خزاعی اضافه می‌کند: «هفته قبل با مشاور فراشار تماس گرفتم که گفت به زودی شروع به مخلوط‌ریزی پشت دیواره‌ها می‌کنیم.

آن‌ها برای قسمت عرشه یا سقف همان ستون‌هایی که وسط بلوار است، به دنبال خرید میلگرد هستند که گفته‌اند قبل از عید نوروز آن را تهیه می‌کنیم و شروع به کار آن به بعد از عید موکول می‌شود.»

وی عنوان می‌کند: «پیمانکار قبل را خلع پیمان کردند و پروژه را به پیمانکار جدید یا همان شرکت سیویل تونل واگذار کردند.

همین شروع به کار جدید هم با پیگیری خوب فرماندار بوده که پروژه فعال شده است.»

او می‌گوید: «البته طلبکاری شرکت سیویل تونل فقط بابت این پروژه نیست؛ بلکه بابت پروژه‌هایی مثل دو بانده شدن گردنه حسن‌آباد، گردنه نقاره‌خانه، ۱۰ کیلومتر بعد از قطرویه و ۱۰ کیلومتر مسیر از پاسگاه قطرویه به سمت سیرجان است که دارد کار می‌کند.»

خزاعی اظهار می‌کند: «پیش بینی برای اتمام پروژه نمی‌توانم داشته باشم؛ شاید یکی دو سال دیگر کار طول بکشد.»

معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی فارس در گفتگو با ما و در واکنش به وعده سال گذشته خود می‌گوید: «من گفتم در صورت تأمین اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد!»

سیدمصطفی تقوی ادامه می‌دهد: «الان کار دارد انجام می‌شود و پیمانکار پای کار است؛ ولی مشکل اعتباری دارد که هنوز هم حل نشده است.

البته الان نماینده مجلس در حال پیگیری از محل ماده ۵۶ است تا از بانک شهر وام گرفته شود؛ ولی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده، هرچند بیشتر مجوز‌های آن را گرفته و کار دارد نهایی می‌شود.»

وی می‌گوید: «اعتبار پروژه حدود ۶۰ میلیارد تومان است و شاید تاکنون عملاً ۵ یا ۶ میلیارد تومان به آن داده شده باشد و تقریباً همه آن نیاز است.

چون این پروژه همراه با قرارداد نی‌ریز - قطرویه و در قالب یک قرارداد است، پیمانکار حداقل ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد تومان مطالبات دارد.»

تقوی نیز زمانی برای اتمام پروژه تعیین نمی‌کند و می‌گوید: «سال گذشته هم زمان تعیین کردم و حالا شما معترضید! اما کار دارد دنبال می‌شود.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها