تعداد بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۱۹۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳ - 2024 27 January
author
روزنامه نگار: غلامرضا شعبانپور

در روز‌های گذشته گزارشی از میزان شادی در کشور‌های جهان منتشر شد.

قبل از هرگونه تحلیلی، رتبه شادی کشور‌ها را برمی‌شماریم. کشور‌های فنلاند، دانمارک، ایسلند، سوئیس، هلند، سوئد و نروژ در رده‌های اولیه زیر ۱۰ قرار داشتند.

پس از آن‌ها اتریش، استرالیا، کانادا، آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه، امارات متحده عربی، اروگوئه، عربستان سعودی، اسپانیا، شیلی، مکزیک، بحرین، قزاقستان، ژاپن، مالزی، کره جنوبی، چین، روسیه، ترکمنستان، کنگو و نیجریه قرار دارند. جالب این که میزان شادی در کشوری مانند عراق که با مشکلات زیادی روبرو است، از ایران بهتر بوده است، اما در عین حال کشوری مانند ترکیه ۵ رتبه از ما عقب افتاده.

بررسی میزان شادی کشور‌ها با ترکیب ۷ شاخص شامل نداشتن فساد در جامعه، سخاوتمندی، آزادی در انتخاب زندگی، امید به زندگی سالم، حمایت اجتماعی و سرانه تولید ناخالص داخلی به وجود آمده و نهایتاً کشور ما را در جایگاه ۱۰۱ قرار داده است. البته باید اشاره کنیم که کشوری مانند ونزوئلا که به علت مشکلات سیاست خارجی و اقتصادی در سال گذشته در رتبه ۱۰۸ قرار داشت حالا به رتبه ۸۸ ارتقاء یافته است. 


نگاهی به شاخص‌های ترکیبی بیانگر این است که یک شاخص، صرفاً اقتصادی است؛ یعنی سرانه تولید ناخالص داخلی.

اما مابقی شاخص‌ها عموماً اجتماعی و فرهنگی هستند.

هرچند نمی‌توان اثر شاخص مهم اقتصادی یعنی سرانه تولید ناخالص داخلی را بر عوامل اجتماعی نادیده گرفت؛ چه اینکه هرچه سطح تولید کمتر شود سطح درآمد ملی و درآمد سرانه کمتر می‌شود.

مشکل بزرگ اقتصاد کنونی ما تورم افسارگسیخته‌ای است که به شدت به غم و اندوه دامن می‌زند و انگار بنا نیست سر و سامانی بگیرد.

گسترش مداوم فساد نیز به شدت آزاردهنده است و سطح شادی را کاهش می‌دهد.

دخالت حکومت در نوع انتخاب زندگی از جمله مواردی است که بر ناراحتی‌ها می‌افزاید و جامعه به ویژه جوانان را به ستوه می‌آورد.

امید به زندگی سالم زمانی حاصل می‌شود که خانواده از درآمد کافی و آموزش برخوردار باشد که درهر دو مورد با مشکل روبرو هستیم و متأسفانه نرخ بی‌سوادی در حال افزایش است.

بد نیست به برخی مصادیقی که به شادی مردم صدمه می‌زند اشاره کنیم شاید مطلب روشن‌تر گردد.

چه دلیلی دارد که سینما‌های کشور در ایام وفات ائمه و بزرگان دین تعطیل شوند؟

مگر نمایش فیلمی که از چندین فیلتر گذشته تا مجوز اکران گرفته چه مشکلی دارد که نباید نمایش داده شود؟

البته از مصادیق مثبت به ویژه در شهرستان نی‌ریز باید به صدور مجوز برگزاری کنسرت اشاره کرد که در خور تقدیر است و امید می‌رود تابوی برگزاری چنین برنامه‌هایی شکسته شود و رویکردی پیشا انتخاباتی نداشته باشد.

شاد و سالم و موفق باشید 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها