تعداد بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۱۹۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2024 27 January
دانستنیهای خودرو
بخش مکانیک خودرو هنرستان فنی و حرفه‌ای باهنر نی ریز

کم بودن گرمای بخاری خودرو ناشی از برخی مشکلات است که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود:

- ممکن است از گرفتگی و یا خرابی رادیاتور بخاری باشد.

وقتی رادیاتور بخاری تبادل حرارتی مناسبی نداشته باشد و گرما را از آب به هوا منتقل نکند، بخاری خوب گرم نمی‌کند.

- گاهی شیلنگ آبی که وارد بخاری شده و به رادیاتور متصل است، گرفتگی دارد و آب داغ موتور نمی‌تواند وارد شبکه گرمایی (رادیاتور) شده و به درستی حرارت خود را به هوا بدهد.

در این گونه موارد باید  گرفتگی برطرف شده و آب و گردش آن باید به حالت عادی بازگردد.

- عیب دیگری که بسیار شایع است، خرابی فن و یا دمنده بخاری است.

در این حالت رادیاتور گرم می‌شود، آب داغ موتور نیز وارد سیستم می‌شود، ولی در نهایت هوای محیط به درستی وارد نشده و با شبکه گرمایی برخورد نمی‌کند.

برای رفع این عیب باید فن بخاری را باز کرده و آن را در بیرون تست کرد.

- گاهی آب موتور کافی نیست و سطح آن پایین است و در نتیجه شبکه گرمایی بخاری نمی‌تواند به درستی تبادل حرارتی داشته باشد.

در این حالت باید به سیستم خنک‌کاری موتور آب اضافه کنیم. سپس سیستم را هواگیری کرده و آن را نشت‌یابی می‌کنیم.

- از دیگر عواملی که در کارکرد بخاری نقش بسیار مهمی دارد ترموستات خودرو است.

ترموستات وظیفه دارد مسیر آب موتور را تغییر دهد تا زمانی که نیاز به خنک‌کردن آب نیست آب همچنان داخل موتور و اطراف آن گردش کند و وارد رادیاتور نشود.

هر زمان که دمای آن به حدی بالا رفت که نیاز به خنک‌کاری و کاهش دما بود، ترموستات خود به خود باز شده و اجازه عبور آب را می‌دهد.

گاهی در فصل زمستان ترموستات برداشته می‌شود و آب در تمامی مواقع خنک می‌شود.

این حالت فقط مناسب هوای گرم است و در فصل سرما باعث می‌شود تا بخاری، گرمای موردنیاز را تولید نکند.

گاهی ترموستات خراب است و همیشه در حالت باز قرار دارد.

در این شرایط هم باز بخاری گرمای موردنیاز را تولید نمی‌کند برای رفع عیب باید ترموستات تعویض شده و سیستم هواگیری شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها