تعداد بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۱۹۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2024 13 January
دانستنیهای خودرو
بخش مکانیک خودرو هنرستان فنی و حرفه‌ای باهنر نی ریز

متأسفانه در پالایشگاه‌های ایران سوخت تولیدی بصورت رندمی کنترل می‌شود.

بعضی مواقع اکتان مورد نظر تحویل جایگاه‌های سوخت نمی‌شود. به همین دلیل خودرو‌های حساس به اکتان، باید از مکمل استفاده کنند.

مکمل بنزین چه فایده‌ای دارد؟

افزایش عدد اکتان و بهبود عملکرد موتور، تمیز کردن سیستم سوخت‌رسانی موتور، کاهش آلایندگی و کاهش انتشار کربن، حفظ کیفیت سوخت، و جلوگیری از یخ زدن سوخت فقط چند فایده از فواید مکمل بنزین است.

موتور یا پیشرانه مهم‌ترین قسمت خودرو محسوب می‌شود و قطعاً مراقبت از آن اهمیت بسیار بالایی دارد که در ادامه شما را با مهمترین مزیت‌های استفاده از مکمل بنزین برای موتور خودرو آشنا خواهیم کرد.

از آنجایی‌که اساس کار موتور خودرو با احتراق سوخت است، کیفیت سوخت و ترکیبات آن قطعاً نقش بسیار مهمی در کارکرد پیشرانه ایفا می‌کند. بنابراین، سوخت بی‌کیفیت یا نامناسب بودن ترکیبات آن می‌تواند به سیستم احتراق موتور آسیب زده و طول عمر قطعات را کاهش دهد.

یکی از راه‌های مراقبت از موتور خودرو و جلوگیری از آسیب دیدن قسمت‌های مختلف آن به خاطر سوخت نامناسب، استفاده از مکمل بنزین است که این روز‌ها در انواع و اقسام مختلفی تولید می‌شوند و هرکدام برای انجام وظیفه خاصی طراحی شده‌اند.

مکمل بنزین چیست؟

مکمل یک افزودنی است که به بنزین داخل باک اضافه می‌شود و می‌تواند باعث بهبود عملکرد موتور شود و همچنین سلامت پیشرانه را برای طولانی‌مدت تضمین کند.

مکمل‌ها انواع مختلفی دارند که هنگام سوخت‌گیری به بنزین و یا گازوئیل اضافه می‌شوند تا باعث بهبود احتراق در موتور شوند.

مکمل‌ها در دو شکل محلول و قرص تولید می‌شوند و می‌توان از آن‌ها در همه وسایل نقلیه موتوردار درون‌سوز مثل خودرو، موتورسیکلت و کامیون استفاده کرد.

انواع مکمل بنزین

مکمل‌های بنزین در انواع مختلفی و برای انجام وظایف مختلف ساخته می‌شوند و هرکدام کاربرد خاصی دارند.

برای نمونه، برخی مکمل‌ها برای افزایش اکتان بنزین طراحی می‌شوند، برخی پاک‌کننده سیستم سوخت یا انژکتور شور هستند، برخی روان کننده هستند که باعث کاهش اصطکاک و کارکرد روان‌تر قطعات موتور می‌شوند، برخی پایدارکننده سوختی هستند که برای مدتی طولانی داخل باک خودرو می‌ماند و .... علاوه بر این، مکمل فقط برای بنزین نیست و مکمل‌های سوخت گازوئیل هم وجود دارد که آن‌ها هم کاربرد‌های مختلفی مثل جلوگیری از یخ زدن گازوئیل در دما‌های سرد، افزایش عدد ستان و ... دارند.

عدد اکتان بنزین چیست؟

عدد اکتان مقیاسی برای نشان دادن مقاومت بنزین در برابر گرما، فشار و احتراق خودبه‌خود (بدون جرقه) است.

هر چه عدد اکتان بیشتر باشد، بنزین در مقابل پدیده احتراق مخرب ناشی از فشار و گرما مقاوم‌تر خواهد بود و احتراق بهتری خواهد داشت.

استفاده از بنزین اکتان پایین در موتور‌های مدرنی که ضریب تراکم بالایی دارند، باعث ناک زدن می‌شود.

یعنی احتراق مخلوط سوخت و هوای داخل سیلندر زودتر از زمان جرقه زدن شمع می‌شود که می‌تواند آسیب‌های جدی و زیادی را به موتور وارد کند.

علاوه بر مشکل ناک زدن، بنزینی که اکتان پایینی دارد احتراق خوبی هم نخواهد داشت و درنتیجه در طول فرایند احتراق، کربن تولید می‌کند که با گذشت زمان در مسیر سیستم سوخت رسوب می‌کند و به قطعاتی مانند سیستم انژکتور آسیب جدی وارد خواهد کرد.

افزایش عدد اکتان مهمترین و اصلی‌ترین مزیت استفاده از مکمل بنزین است. مثلاً درحالی‌که موتور EF۷ به بنزینی با اکتان ۹۵ نیاز دارد، عدد اکتان بنزین معمولی در ایران ۸۷ و بنزین سوپر بین ۹۳ تا ۹۵ است؛ بنابراین، ازآنجایی‌که بنزین سوپر همیشه و همه‌جا در دسترس نیست، بهترین راه برای افزایش عدد اکتان بنزین معمولی و رساندن آن به نزدیکی بنزین سوپر استفاده از مکمل سوخت است.

این نوع مکمل که از آن به‌عنوان اکتان بوستر یاد می‌شود، به لطف ترکیبات شیمیایی که دارد پس از اضافه شدن به سوخت، در طی واکنشی سریع، عدد اکتان بنزین را افزایش می‌دهد تا احتراق به شکل بهتری انجام گیرد.

سخن پایانی

با توجه به مواردی که بیان شد، مکمل‌های سوخت مزیت‌های زیادی را به دنبال دارند و راه‌حل نسبتاً کم‌هزینه‌ای برای بهبود کارکرد موتور خودرو محسوب می‌شوند.

مکمل‌ها همچنین با افزایش طول عمر قطعات و کاهش خرابی آن‌ها، در طولانی‌مدت چندین برابر هزینه خود را جبران می‌کنند.

مناسب‌ترین زمان برای ریختن مکمل داخل باک پیش از موقع بنزین زدن یعنی هنگامی است که باک خالی باشد.

در این صورت، پس از بنزین زدن مکمل به‌خوبی با بنزین یا گازوئیل ترکیب شده و وارد موتور خواهد شد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها