تعداد بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۱۹۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2024 06 January
یک کارگاه مبل‌سازی در سه‌راه گلستان دچار آتش‌سوزی شد که در پی آن همه مبلمان‌ها و وسایل کارگاه به ارزش حدود ۵ میلیارد تومان در آتش سوخت.

تلاش آتش‌نشانی با حداکثر نیرو

به گفته مسئول خدمات ایمنی و آتش‌نشانی شهرداری نی‌ریز، این حادثه ساعت ۱۴:۲۰ یکشنبه ۱۰ دی در سه‌راه گلستان رخ داد که در پی آن همه مبل‌ها و وسایل کارگاه در آتش سوخت.

ابراهیم خیراندیش گفت: «در این عملیات ۱۲ آتش‌نشان به همراه سه خودروی آتش‌نشانی سنگین، یک خودروی پیشرو و یک موتورسیکلت آتش‌نشانی حضور داشتند. این حادثه در زمان تعطیلی کارگاه رخ داد و خوشبختانه تلفات و خسارات جانی نداشت.»

وی افزود: «در این عملیات با اقدام به موقع آتش‌نشانان، از سرایت آتش به واحد‌های تجاری اطراف جلوگیری شد.

علت حادثه در دست بررسی است؛ هرچند به گفته خیراندیش این رخداد می‌تواند بر اثر بی‌احتیاطی عوامل انسانی یا اتصالی برق رخ داده باشد.

البته وجود مواد اشتعال‌زا مثل بنزین و رنگ و تینر و همچنین مبلمان، بر شدت شعله‌های آتش افزوده بود.»

کارگاهم بیمه نبود

زارعی صاحب کارگاه مبل‌سازی ترمه در گفتگو با ما عنوان داشت: «ساعت دوازده و نیم ظهر کارگرانمان رفتند و ۲۰ دقیقه بعد خودم برای ناهار راهی خانه شدم. همسایه روبرو دیده بود که از داخل کارگاه صدا‌هایی شبیه جرقه می‌آید.

فکر کرده بود ما داخل کارگاه در حال کاریم؛ چون هیچ وقت ظهر تعطیل نمی‌کردیم.

چند دقیقه که گذشته بود، دیده بود از داخل کارگاه دود بیرون می‌آید. از همسایه من سؤال کرده بود که آیا هستیم یا نه؟ در زده بودند و وقتی دیده بودند قفل است، از دیوار بالا رفته و دیده بودند که از کنار درِ ورودی و کنتور برق، آتش‌سوزی شروع شده است.

چون کنار آن مواد اولیه قابل اشتعال و یک سرویس خواب کامل و مواد نفتی بوده، آتش به سرعت گسترش پیدا کرده بود.»

وی افزود: «چند دقیقه بیشتر نبود به خانه رسیده بودم که با من تماس گرفتند و گفتند بیا که کارگاه آتش گرفته است.

از خانه که حرکت کردم، دود آن را در آسمان دیدم و زمانی که رسیدم، دیگر نمی‌شد در را باز کرد؛ همه جا به سرعت آتش گرفته بود.»

زارعی با بیان این که علت آتش‌سوزی اتصالی کنتور برق دم در ورودی بوده، گفت: «متأسفانه کارگاه ما بیمه نبود و حداقل ۵ میلیارد تومان خسارت وارد شد.

حدود ۱۰ دست مبل برای مردم بوده که می‌خواستیم تعمیر کنیم.

همچنین آتش به انبار لوازم یدکی کنار ما هم سرایت کرده و به چندین سپر و درِ فلزی خودرو خسارت وارد کرده بود که نزدیک به ۴۰ میلیون تومان می‌شود.»

مزاحمت مردم هنگام امدادرسانی

همچنین به گزارش روابط عمومی شهرداری نی‌ریز، به دلیل انباشت مصالح و مواد اولیه قابل اشتعال، شدت آتش‌سوزی در دقایق اولیه بسیار زیاد بود که با حضور نیرو‌های آتش‌نشانی نی‌ریز، شعله‌های آتش به سرعت مهار و از گسترش آتش‌سوزی به مغازه‌های اطراف و منزل مسکونی کنار این کارگاه جلوگیری شد.

به دلیل شدت زبانه‌های آتش و حرارت، به بخش کوچکی از انبار لوازم یدکی خودرو نیز که در مدرسه متروکه کنار این کارگاه قرار داشت، خسارت‌هایی وارد شد؛ اما با حضور آتش‌نشانان، عملیات مهار آتش این انبار نیز با موفقیت اجرا گردید.

این گزارش می‌افزاید: در تمام طول مدت زمان عملیات، خیابان مجاور این کارگاه توسط عوامل خدمات شهری شهرداری و نیروی انتظامی مسدود شده بود؛ اما برخی از رانندگان عبوری بدون توجه به هشدار‌ها و با عبور از کنار خودرو‌های آتش‌نشانی، باعث بر هم خوردن تمرکز آتش‌نشانان می‌شدند.  

حضور تعداد زیادی از اهالی و عابران در ورودی کارگاه تولیدی برای تماشای آتش‌سوزی، یکی دیگر از نقاط قابل توجه این عملیات بود.

حضور غیر ضرور این افراد علاوه بر مخاطراتی که می‌توانست برای خودشان ایجاد کند، موجب کند شدن فعالیت آتش‌نشانان و مزاحمت برای نیرو‌های خدماتی و انتظامی شده بود.

در پی این آتش‌سوزی، شهردار و معاون خدمات شهری شهرداری نی‌ریز با حضور در محل حادثه، از نزدیک در جریان روند مهار آتش‌سوزی قرار گرفتند و از زحمات عوامل زحمتکش واحد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قدردانی کردند.

شهردار نی‌ریز در این باره گفت: «با توجه به نوع واحد‌های تجاری کنار این کارگاه و وجود مواد قابل اشتعال، اقدامات کارکنان آتش‌نشانی قابل ستایش بوده و خوشبختانه این حادثه بدون هرگونه خسارت جانی، در کوتاهترین زمان ممکن مهار شده است.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها