تعداد بازدید: ۶۵۴
کد خبر: ۱۹۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2024 06 January
راغب در نی‌ریز
اجرای موسیقی و کنسرت در نی‌ریز همیشه چالش‌هایی را با خود به همراه داشته است.
نویسنده :  سمیه نظری، محمد جلالی و عابد نعمتی

اجرای موسیقی و کنسرت در نی‌ریز همیشه چالش‌هایی را با خود به همراه داشته است.

از گرفتن مجوز اجرا گرفته تا گران بودن قیمت بلیت و...

به جرئت می‌توان گفت از سال ۱۳۹۸ که کنسرت فرزاد فرخ در نی‌ریز برگزار شد تا به امروز نی‌ریزی‌ها کنسرتی را به چشم ندیده بودند.  

پنجشنبه ۷ و یکشنبه ۱۰ دی‌ماه ۴ سانس کنسرت در نی‌ریز در سالن آمفی تئاتر ارشاد برگزار شد.

برای انجام مصاحبه با برگزارکنندگان این کنسرت راهی سالن شدیم.

هنوز غوغای اجرا آغاز نشده و نوازندگان مشغول تنظیم ساز‌های خود بودند، اما پس از باز شدن در‌های ورودی شوق و هیجان تماشاگران نمایان شد.

هر کسی صندلی‌های خود را پیدا می‌کرد و با آرامش تمام در جایگاه خود قرار می‌گرفت.

مهمانان ویژه سانس سوم فرماندار، معاونان سیاسی و برنامه‌ریزی او بودند.

در کنارش رئیس و تمام کارکنان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حضور داشتند تا شاهد خودنمایی «مصطفی راغب» باشند.

هماهنگی و اجرای این کنسرت طبق معمول به شهروند نی‌ریزی محمدجواد روانشاد مؤسس آوا سازان ارغنون سپرده شده بود.

از شادی حمایت می‌کنیم

پیش از اجرای مراسم فرماندار پشت تریبون قرار گرفت و اعلام کرد که از برگزاری کنسرت‌ها و فضای نشاط‌آور در نی‌ریز حمایت خواهد کرد که با تشویق حضار همراه شد.

پس از آن چراغ‌ها یک به یک خاموش و رقص نور‌ها به حرکت درآمد.

اجرا‌های راغب که بیوگرافی آن در صفحه آخر همین شماره آمده تلفیقی از آهنگ‌های پاپ، سنتی و خاطره انگیز بود.

در حاشیه این کنسرت با روانشاد مسئول برگزاری، قطرانی رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی و مردم گفتگو کردیم.

از ۹۳ تاکنون

روانشاد در ابتدای سخنانش گفت: افتخار می‌کنم که از سال ۹۳ توانسته‌ام اقدامات خوبی را در شهرستان نی‌ریز رقم بزنم.

پس از کرونا و از سال ۱۴۰۱ برای گرفتن مجوز جهت اجرای کنسرت در شهرستان نی‌ریز اقدام کردیم، اما به دلایل مختلف این درخواست مورد تأیید قرار نگرفت، ولی ناامید نشدیم و به قول معروف کفش آهنین به پا کردیم تا مجوز‌های لازم را بگیریم.

متأسفانه سیستم‌های نامه‌نگاری اداری برای کار ما بسیار دست و پاگیر است و از آنجایی که برگزاری کنسرت نیاز به برنامه‌های بسیار دقیق و منظمی داریم حداقل یک ماه و نیم  فرصت می‌خواهیم.

در رابطه با کنسرت آقای راغب یک ماه زودتر برنامه را ارائه کردیم، البته ما درک می‌کنیم و از آخرین برنامه‌ای که در نی‌ریز برگزار شده و مربوط به سال ۱۳۹۸ بوده قطعاً مسئولان به دنبال برگزاری برنامه‌ای بدون حاشیه هستند که باید به آن‌ها حق داد.

مردم نی‌ریز مردمی با فرهنگ هستند و باید به آنان اعتماد کرد.

اما همین مسئله سبب شد تا ما سه روز قبل از برگزاری کنسرت بتوانیم مجوز‌های لازم را بگیریم و در یک حرکت شبانه‌روزی مکان سالن، صوت و تصویر و اطلاع‌رسانی را انجام دهیم و این را هم باید توجه داشته باشید که سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی‌ریز سالن آماده‌ای نبود و کل سالن پر از گرد و خاک بود، اما با پیگیری‌های آقای قطرانی رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی نی‌ریز توانستیم یک روز قبل از اجرا سالن را آماده کنیم.

رضایت مردم از کنسرت
بیلبورد برای تبلیغ

وی به مشکل اطلاع‌رسانی هم اشاره کرد و گفت: زمانی که کار آماده شد حتی یک بیلبورد خالی در سطح شهر نی‌ریز وجود نداشت و ما از طریق اطلاع‌رسانی پیامکی و شبکه‌های مجازی توانستیم مردم را با خبر کنیم.

چرا راغب؟

روانشاد در خصوص علت انتخاب راغب گفت: ما سعی می‌کنیم برای یک خواننده تور اجرا آماده کنیم تا از لحاظ اقتصادی و اعتباری هم برای خواننده مفید باشد هم برای مردم.

ما بررسی کردیم که کدام خواننده در این فاصله زمانی وقت باز دارد و از طرفی کدام خواننده با حال و هوای شهر نی‌ریز سنخیت دارد و مورد استقبال و اقبال مردم قرار خواهد گرفت.

خوشبختانه در این رابطه اشتباه نکردیم و مردم در سانس‌های مختلف کلی از ترانه‌ها را با این خواننده همخوانی کردند.

چرا در سالنی بزرگتر، کنسرت برگزار نشد؟

مسئول آوا سازان ارغنون در خصوص اینکه چرا همانند کنسرت‌های گذشته در سالن‌های بزرگ همانند سالن‌های ورزشی این کنسرت برگزار نشد گفت: نزدیک شش ماه است که وزارت ارشاد اعلام کرده باید کنسرت‌ها در سالن آمفی تئاتر ارشاد برگزار شود از آنجایی که وزارت ورزش و جوانان اجازه اینگونه برنامه‌ها را در سالن‌های بزرگ نمی‌دهد و همچنین هماهنگی بین دو وزارتخانه چندان آسان نیست این تصمیم گرفته شده است.

باید این را هم مدنظر قرار داد که برگزاری اینگونه کنسرت‌ها در سالن‌های آمفی‌تئاتر از نظر صدا‌های آکوستیک بسیار بهتر است.

البته شهر‌هایی که سالن‌های آمفی تئاتر ندارند می‌توانند در همان سالن‌های ورزشی مراسم خود را اجرا کنند. هر چند اگر خود شهرستان بخواهد در سالنی بزرگ کنسرتی را برگزار کند، امکان‌پذیر است.

قیمت بالای بلیت

روانشاد در خصوص مبلغ بلیت گفت: این مبلغ بالا نبود.

هزینه خواننده، سالن برگزاری، اسکان و خورد و خوراک، تبلیغات، تیم فنی و... بسیار بالا است و باید همه این‌ها از طریق بلیت فروشی تأمین شود.

اگر سالن برگزاری به جای ۳۸۰ نفر مثلاً ۸۰۰ نفره بود، قطعاً بلیت محاسبه شده نصف این عدد می‌شد. سالن ارشاد حداکثر ۳۸۵ نفر گنجایش دارد و هر سانس حدود ۲۰ تا ۳۰ صندلی میهمان باید خالی باشد و در نهایت ما می‌مانیم با ۳۴۰ صندلی و کلی هزینه.

ما باید به گونه‌ای عمل کنیم تا برنامه به ضرر نرسد. ضمن اینکه در شهر‌های دیگر هم حداقل فروش بلیت بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ تومان است و در صورتی این بلیت کاهش پیدا می‌کند که یک کارخانه یا سازمان بزرگ بتواند از این کنسرت حمایت نماید.

متأسفانه این بار نتوانستیم هماهنگی لازم را به دلیل کوتاهی زمان داشته باشیم.

وی در خصوص فروش بلیط ۴۵۰ تومانی برای همه صندلی‌ها چه جلو و چه انتهای سالن و رعایت نکردن اختلاف فاصله گفت: خیلی سعی کردیم این کار را انجام دهیم، اما اگر یک ردیف را کمتر می‌زدیم در هزینه‌ها با مشکل روبرو می‌شدیم.

سانس ۱ و ۲ ما پنجشنبه و سانس دوم جمعه تعریف شده بود، اما با تغییر آن و انتقالش به وسط هفته عملاً سانس ۳ و ۴ در روز یکشنبه برگزار شد که با استقبال کمتری روبرو گردید.

شاید حمید هیراد و ماکان‌بند به نی‌ریز بیایند

روانشاد وعده داد تا در صورت همکاری مسئولان و صدور سریعتر مجوز‌ها بتواند حمید هیراد، ماکان بند و مهدی  احمدوند را به نی‌ریز بیاورد.

او گفت: دوست دارم تا قبل از عید نوروز برنامه‌ای را در نی‌ریز تدارک ببینیم.

نی‌ریز محل اقامت ندارد

وی با انتقاد از اینکه نی‌ریز در زیرساخت‌ها برای برگزاری این گونه برنامه‌ها با مشکل روبرو است گفت: محل اقامت اولین معضل ماست.

هتل نای‌ذی طبق معمول با تایم طولانی همیشه پر است.

اقامتگاه‌های سنتی زیرساخت‌های مناسبی ندارند و نمی‌توانند یک گروه ۱۵ تا ۱۷ نفره را در خود اسکان دهند و نهایتاً می‌ماند محل اقامت دانشگاه آزاد که آن هم با وجود همکاری‌هایی که با ما شد به دلیل فاصله زیاد با شهر چندان مطلوب نیست و برای تدارکات و رفت و آمد مشکل داریم.

از طرفی سالن اداره ارشاد با مشکل برق روبرو است.

برقی که ما برای این برنامه مورد نیازمان است ۳ فاز ۳۵ آمپر می‌باشد که به صورت موقت کشیده شد و با پایان این برنامه قطع می‌گردد.

تشکر از مسئولان

او در پایان گفت: البته مسئولان شهرستان به من قول داده‌اند که اگر این برنامه با نظم و ترتیب مناسب برگزار شود از این به بعد حمایت‌های بیشتری خواهند کرد.

اینکه از پشت تریبون نمازجمعه حجت الاسلام حسینی این گونه موضع می‌گیرند و می‌گویند که مخالف  شادی و کنسرت مردم نیستند بسیار خرسند کننده است و سپاسگزار و امیدوارم با تلاش بیشتری کار را به پیش ببریم.

استقبال مردم خوب بود، ولی قیمت بالاست

در ادامه رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز رضایت از خواننده انتخاب شده گفت: استقبال مردم خوب بود، اما قیمت بلیت‌ها بالا بود که باید برای آن برنامه‌ریزی انجام شود.

قطرانی همچنین با پرداختن به پروسه طولانی مجوز‌ها گفت: برخی از مسائل مربوط به مجوز‌ها دست ما نیست و اداره کل، شورای تأمین و دیگر مسئولان شهرستان تصمیم گیرنده هستند.

اما به نظر می‌رسد با برنامه‌ریزی دقیق بتوان این مسائل را حل و فصل کرد.

سالن آنگونه که باید تعمیر نشد

وی در ارتباط با سالن برگزاری کنسرت گفت: توقع ما این بود که مبلغی به بهسازی سالن اضافه شود تا چندین سال بدون دغدغه بتوانیم برنامه‌های مختلف را اجرا کنیم با آن مبلغ تنها سقف لابی و نور آن عوض شد.

قسمت‌هایی از سقف داخل سالن که احتمال ریزش داشت محکم گردید و دو ردیف لامپ در سالن اصلی تعویض شد، اما هنوز مشکل نور حل نشده است.

وی در ارتباط با مشکل برق سه فاز برای سالن اجرا هم گفت: در این ارتباط خود اداره ارشاد برق سه فاز دارد، اما نمی‌دانم چه مشکل فنی وجود دارد که در این‌گونه برنامه‌ها نمی‌توان از برق اداره استفاده کرد؛ با برقکار هماهنگ شده تا این مشکل را برطرف نماید.

اگر مبلغ پایین بود، استقبال بیشتری می‌شد

از حمیده حیاتی در مورد کنسرت پرسیدیم و او گفت: «کنسرت عالی بود، من که لذت بردم، با توجه به هزینه‌هایی که برای اجرای این‌چنین برنامه‌هایی صرف می‌شود، نمی‌توان گفت مبلغ بالاست، ولی خُب متأسفانه مردم دستشان خالی است و ترجیح می‌دهند با توجه به نیازهایشان اولویت‌بندی کنند و برخلاف میلشان نمی‌توانند شرکت کنند.

با این حال اگر مبلغ پایین‌تر بود مسلماً استقبال بیشتری می‌شد. البته عده‌ای نیز هستند که وضع مالی خوبی دارند، اما معتقدند این پول را صرف هزینه پوشاک کنند بهتر است تا به کنسرت بروند؛ غافل از اینکه نیاز روح و روان خیلی ضروری‌تر از بقیه نیازهاست و اگر از آن غافل شویم، قطعاً عواقب روحی و جسمی فراتری را  به دنبال خواهد داشت.

من که اگر دوباره کنسرتی برگزار شود، قطعاً شرکت می‌کنم.»

برگزاری کنسرت در نی‌ریز الزامی است

مهدی رجبی معتقد است برگزاری کنسرت برای شهری مثل نی‌ریز الزامی است، او گفت: «نی‌ریز نسبت به شهر‌های همجوار از امکانات رفاهی کمتری برخوردار است.

برگزاری کنسرت آقای راغب بی‌نظیر و خوب بود.

اما هزینه مناسب نبود، چون مازاد بر توان مالی خانوار‌ها است و گرنه ۴۵۰ تومان الان قیمت یک کیلو گوشت است.»

الهه و دوستش از مراسم رضایت داشتند و می‌گویند مشکل کار از گیردادن‌هاست، ادامه می‎دهد: «عالی بود، بعد از سال‌ها در نی‌ریز مراسم درست و بدرد بخوری اجرا شد، اما متأسفانه بعضی‌ها از شادی مردم لذت نمی‌برند و  مدام تذکر می‌دادند.

شما نگاه کن حجاب ما بد است؟! در این تاریکی چه چیزی مشخص است که بخواهند گیر بدهند.

ما هزینه کردیم که  با دوستم اینجا بیاییم و یک ساعت فارغ از همه مشکلات خوش بگذرانیم، اما نمی‌گذارند!»

واقعاً خوش گذشت

ندا لطفی معتقد است که هزینه بالا بود، ادامه می‌دهد: «اگر هزینه بلیت بخواهد زیاد باشد من شرکت نمی‌کنم، هرچند عاشق کنسرت هستم، اما با این شرایط اقتصادی واقعاً سخت است.

الان هم اگر اینجا هستم به اصرارهمسر و دوستانم آمدم، اولش حالم گرفته بود، ولی واقعاً خوش گذشت و برنامه را دوست داشتم.»

ارزشش را نداشت

آرزو می‌گوید: «اصلاً خوب نبود، واقعاً برای همچنین کنسرتی هزینه بالا بود، ارزشش را نداشت؛ خواننده دیگری بیاید من حتماً شرکت می‌کنم، اما اجرای مصطفی راغب، چون هیجانی نداشت، شرکت نمی‌کنم.»

خانم شیخعلی که به همراه دو دخترش آمده، می‌گوید: «من پنج‌شنبه شب  دختر کوچکم را نیاوردم و امشب مجدد آمده‌ایم که او هم از این اجرای شاد  استفاده کند؛ کمبود چنین برنامه‌هایی را احساس می‌کنیم و چقدر نیاز است که هر ساله برگزار شود؛ ما که حتماً شرکت می‌کنیم البته باز هم بستگی دارد، خواننده مورد علاقه‌ا‌مان باشد یا نه!»

اگر خواننده مورد علاقه‌ام باشد حتماً شرکت می‌کنم

آقاست و میلی به معرفی ندارد، می‌گوید: «راغب خواننده خوب و پرطرفداری است.

معمولاً هر کسی بابت علائق خودش پول خرج می‌کند؛ چه فرق می‌کند کنسرت باشد یا یک لباس.

وقتی خوب باشد، قیمت هم خوب است.

از لحاظ من همه چیز عالی بود هم قیمت، هم برنامه و اگر سالی یکبار آقای راغب به نی‌ریز بیاید من قطعاً شرکت می‌کنم حالا خواننده‌های دیگر هم شاید شرکت کنم.

بستگی دارد چه کسی بیاید.»

از آمدنم پشیمان نشدم

رقیه جعفرزاده یکی از علاقه‌مندان به موسیقی است، می‌گوید: «تمام زندگی و خاطرات من از موسیقی است و هر کاری بکنم باید در کنارش موسیقی پخش شود.

راغب خواننده مورد علاقه من نبود، اما کنسرت را دوست داشتم با وجودی که هزینه بلیت آن بالا بود، از آمدنم پشیمان نشدم،  چون همه چیز خوب بود.

اما این بار اگر قرار باشد کنسرتی اجرا شود در کنسرتی شرکت می‌کنم که خواننده مورد علاقه ام باشد نه هر کس.»

این هزینه برای خیلی از خانواده‌ها سخت است

فاطمه پورسینا عقیده دارد نمی‌شود از کنسرت گذشت، می‌گوید: «قیمت زیاد بود، اما ارزشش را داشت،  من با  دخترم که  هنوز یکسالش نیست آمدم نه تنها اذیت نشد بلکه  برایش  شاد و هیجان‌انگیز هم بود.

تأمین این هزینه برای خیلی از خانواده‌ها سخت است که بخواهند بیایند کنسرت، حیف است چنین برنامه‌هایی را همه نبینند.»

خواننده پرانرژی و مردمی

احمد قاسمی می‌گوید: «کنسرت عالی بود. اجرای باکیفیت، سیستم نور و صدا، خواننده پرانرژی و مردمی. از شادی مردم گرفته تا نظم، فرهنگ و هماهنگی نسبت به سال‌های گذشته. هزینه تقریباً بالا بود، با این‌حال، اما من اگر کنسرتی در کار باشد،  حتماً شرکت می‌کنم.»

معصومه ره‌فرسا که به همراه خانواده آمده، می‌گوید: «چون کنسرت یک خواننده محبوب و مردمی برای اولین بار در شهر خودمان برگزار شده؛ عالی بود ما تصمیم داشتیم برای دیدن یک کنسرت به شیراز برویم که هزینه خیلی بیشتر می‌شد و علاوه بر هزینه، خستگی راه، را هم داشتیم.

اما وقتی شنیدم آقای راغب آمده با وجودی که هزینه بلیت بالا بود.

نشستیم دو دو تا چهار تا کردیم و دیدم کمتر درمی‌آید و شرکت کردیم. قطعاً اگر خواننده دیگری بیاید باز هم شرکت می‌کنیم»

یک هنرمند نیاز به همراهی دارد

آقای م. میلی به معرفی ندارد می‌گوید: «تعریف از خود نباشد من یک هنرمندم؛ آقای خواننده را نمی‌شناسم و زیاد اهل موسیقی نیستم، اما معتقدم برای پیشرفت یک هنر و هنرمند باید با او همراه شد.

در نگاه اول هزینه زیاد است، اما در مقابل کار یک هنرمند ناچیز است، چون در کشوری زندگی می‌کنیم که از هنر و هنرمند حمایت نمی‌کنند.

من نه تنها در کنسرت‌ها شرکت می‌کنم بلکه هر هنرمندی در این شهر قدم بگذارد برای حمایت از او قدم برمی‌دارم.»

دیدن کنسرت  مثل دارو می‌ماند

علی قنبری  از نیاز مردم ما به شادی می‌گوید: «بعضی وقت‌ها اصلاً به هزینه فکر نمی‌کنی، دیدن کنسرت  مثل یک دارو می‌ماند که مجبوری آن را تهیه کنی.

هزینه بالا بود، اما بازتاب خوبی داشت.

من اگر بدانم کنسرتی  خوب اجرا می‌شود، حتماً برای خوب شدن حال خودم در آن شرکت می‌کنم.»

 

عکس: حمید حق‌شناس

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها