تعداد بازدید: ۸۱۶
کد خبر: ۱۹۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷ - 2024 06 January
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

با وجود اعلام رایگان بودن انتقال سهام عدالت فوت‌شدگان به وراث، در دفاتر پیشخوان دولت نی‌ریز مبالغ چند صد هزار تومانی گرفته می‌شود.

انتقال سهام رایگان

چندی پیش، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با انتشار اطلاعیه‌ای، از افزایش زمان‌بندی انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث خبر داد و اعلام کرد: سامانه میراث (درگاه یکپارچه ذینفعان سرمایه به نشانی https://ddn.csdiran.ir) برای متوفیان سال‌های ۱۳۸۴ تا ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ سهام عدالت بازگشایی شده تا فرایند انتقال سهام به وراث به سرعت انجام و پیگیری شود.

در این اطلاعیه تأکید شده بود تمامی فرایند ثبت‌نام در سامانه میراث در شعب شرکت‌های کارگزاری و بانک‌های منتخب رایگان بوده و نیازی به پرداخت وجه نیست.

رئیس سازمان بورس هم گفت: «سهام عدالت متوفیان بدون دریافت کارمزد و الکترونیکی منتقل خواهد شد.»

عشقی افزود: «در تمامی این مراحل نیاز به پرداخت هیچ وجهی نیست؛ چرا که کارمزد از طریق شرکت سپرده‌گذاری از محل منابعی که سهام عدالت دارد، پرداخت می‌شود.»

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت نیز اظهار داشت: «تن‌ها کافی است یکی از وراث در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و مدارک مورد نیاز را به همراه داشته باشد. وراثی که از طریق بازار سرمایه یعنی شعب کارگزاری‌ها و شعب بانک‌های منتخب اقدام به انحصار وراثت سهام عدالت کنند، فرآیند برای آن‌ها رایگان خواهد بود.»

حاجی‌وند پیش از این هم گفته بود: «بعد از بررسی و طی شدن مراحل در کوتاه مدت، سهام عدالت متوفی میان وراث توزیع و همه سود انباشته آن نیز در انتهای سال با مرحله دوم واریز سود سهام عدالت برای افراد پرداخت خواهد شد.»

نوشتنی است از سال ۱۳۸۴ تا به امروز حدود ۳.۷ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت فوت شده‌اند که دارایی آن‌ها باید به ورثه‌شان منتقل شود.

در نی‌ریز چه می‌گذرد؟

در این بین، اما برخی همشهریان با ارسال پیام‌هایی از دریافت مبالغ ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی در دفاتر پیشخوان دولت برای انتقال این سهام خبر داده‌اند.

مسئولان دفاتر پیشخوان دولت نی‌ریز می‌گویند به ازاء هر ورثه، مبلغ ۷۰ هزار تومان کارمزد دریافت می‌کنند و این مبلغ به حساب دولت می‌رود.

این در حالی است که بر پایه بررسی خبرنگار ما، در نی‌ریز شعب کارگزاری‌ها و بانک‌هایی مثل ملت، ملی و تجارت، بدون دریافت هزینه و دفاتر خدمات قضایی تنها با دریافت مبلغ کل ۷۰ هزار تومان برای همه وراث این کار را انجام می‌دهند.

مسئولان دفاتر پیشخوان دولت می‌گویند: «ما بر خلاف کارگزاری‌ها بدون نوبت و محدودیت و تقسیم‌بندی زمانی اعلام شده، این روند را برای مشتری انجام می‌دهیم.

کارگزاری‌ها سال آینده که قرار است این سهام آزاد شود، سود خود را از خرید و فروش سهام و درصد خود را از سهم برداشت می‌کنند.»

این در حالی است که ظاهراً تقسیم‌بندی زمانی بر پایه تاریخ فوت برداشته شده و همه افراد می‌توانند همین حالا عملیات انتقال سهام را انجام دهند.

اما در شعب کارگزاری‌ها و بانک‌های نی‌ریز، تنها انتقال سهام متوفیان تا تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ انجام می‌شود و به دلایل مالیاتی، دستورالعملی برای انتقال سهام متوفیان این تاریخ به بعد هنوز نیامده است.

دفاتر پیشخوان دولت، اما مدارک ورثه متوفیان بعد از این تاریخ را هم می‌گیرند و ظاهراً کار آن‌ها را انجام می‌دهند؛ اما واقعیت این است که کار سیستمی متقاضیان تمام نمی‌شود و بعد از اعلام رسمی دولت و سازمان بورس است که روند آن با پرونده‌ای که از قبل گرفته و تکمیل شده، انجام خواهد شد.

لیست مدارک مورد نیاز جهت انتقال سهام عدالت متوفیان به ورثه:

- تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی

- اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت

- اصل شناسنامه و کارت ملی نماینده (نماینده باید حتماً یکی از وراث باشد.)

- اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی انحصار وراثت

- اصل یا تصویر گواهی فوت

- اگر متوفی دارای وصیت‌نامه رسمی باشد، اخذ و ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت‌نامه نیز ضروری است.

لازم به ذکر است در حال حاضر امکان فروش سهام عدالت وجود نداشته و تنها سود نقدی سالانه سهام عدالت به شماره حساب بانکی ذینفعان واریز می‌شود.

همچنین دستورالعمل جدیدی برای ثبت‌نام افراد فاقد سهام عدالت صادر نشده و تنها به متولدین سال ۱۴۰۱ به بعد تعلق می‌گیرد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها