تعداد بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۱۹۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۹ - 2023 30 December
آمار فرمانده پلیس راه از سال گذشته:
فرماندار: هر اداره‌ای کوتاهی کند، باید پاسخگو باشد.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

فرمانده پلیس راه نی‌ریز - سیرجان از ۷۱ کشته تصادفات جاده‌ای نی‌ریز در سال گذشته خبر داد و گفت که این تعداد نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است.

۷۰ درصد تصادفات منجر به واژگونی می‌شود

سرهنگ امین اقبالیان که در جلسه شورای ترافیک ۴ دی‌ماه سخن می‌گفت، اظهار داشت: «طول حوزه‌های استحفاظی ما ۱۵۰۳ کیلومتر است و شهرستان‌های نی‌ریز، بختگان و بخشی از استهبان را پوشش می‌دهیم.»

وی افزود: «بر پایه گزارش پزشکی قانونی، سال گذشته ۷۱ نفر در جاده‌های ما کشته شدند که البته در سال جاری نزدیک به ۳۰ درصد کاهش داشته‌ایم؛ هر چند این تعداد در جاده‌های استهبان افزایشی است.»

اقبالیان با بیان این که در زمینه کاهش تصادفات در استان اول هستیم، عنوان داشت: «در سطح استان اولین سازمانی هستیم که هم در تصادفات جرحی و هم فوتی کاهش داشته‌ایم.

در تصادفات جرحی ۱۵۰ فقره و ۲۰۰ نفر نسبت به سال گذشته کاهش داشته‌ایم و این نشان می‌دهد کار زیادی انجام شده و این موفقیت به راحتی به دست نیامده است.»

فرمانده پلیس راه با تقدیر از دادستان نی‌ریز که به گفته او با دستوراتش نقش مهمی در کاهش تصادفات و تخلفات داشته، گفت: «در سال جاری ۱۲۰۰ خودرو و موتورسیکلت را توقیف کرده‌ایم؛ از جمله تخلفات حادثه‌ساز و سرعت‌های بالای ۱۵۰ کیلومتر.

امسال بیش از ۱۰۰ مورد از خودرو‌های شوتی و قاچاق‌بر را توقیف کرده‌ایم و در کل، ۳۶۱ خودرو متخلف را توقیف و ۶۸۰ دستگاه را بابت تخلفات همزمان توقیف ساعتی کرده‌ایم.

همچنین ۱۴۷ موتورسیکلت توقیف، ۴۵۸ مورد تخلفات باربری به پایانه و ۲۸۸ پرونده به دادگستری ارجاع داده شده است.»

اقبالیان با بیان این که علت ۷۰ درصد تصادفات سرعت غیر مجاز و عدم توجه به جلو است، گفت: «بیش از ۷۰ درصد تصادفات منجر به واژگونی می‌شود و در این زمینه،  راه نقش مستقیمی دارد.

در این راستا اگر اداره راهداری یا هر اداره دیگری نقش داشته باشد، به او سهم تقصیر می‌دهیم.»

وی در ادامه گفت: «دوربرگردان‌های محمودآباد و تل‌مهتابی خیلی به هم نزدیک هستند و یکی از آن‌ها باید بسته شود.»

این در حالی بود که اعضای جلسه پیش‌بینی کردند در این صورت خودرو‌ها و به‌ویژه موتورسیکلت‌ها پس از استفاده از پمپ بنزین فرامرزی‌نژاد، به احتمال زیاد تمایل پیدا می‌کنند تا به صورت خلاف مسیر را برگردند و وارد شهر شوند که این نقطه را تبدیل به یک مکان حادثه‌ساز می‌کند.

مصوباتتان کارشناسی‌شده و قابل اجرا باشد

فرماندار در این جلسه از اعضای شورای ترافیک خواست تا مصوباتشان کارشناسی شده باشد و اگر قرار است اجرایی نشود، در همین جلسه عنوان کنند و دلیلش را هم بگویند.

یعقوب خسروانی عنوان داشت: «اگر خدای ناکرده تصادفی در جاده و شهر رخ دهد، هرچند ما از نظر قانونی زیر سؤال نرویم، اما اگر کوتاهی کرده باشیم و حق‌الناسی گردن ما باشد، باید پاسخگو باشیم.

اگر در جهت نصب سرعتکاهی یا دوربینی یا تعریض جاده‌ای کوتاهی کرده باشیم، ما هم مقصریم و هر اداره‌ای کوتاهی کرده باشد، باید با آن برخورد شود.

قبل از مطالبه و اظهار نارضایتی مردم درباره مشکلات شهرستان، ما باید یک قدم از آن‌ها جلوتر باشیم و مشکل را حل کنیم.»

وی در ادامه بر لزوم تعریض و اصلاح دوربرگردان شهرک سنگ و همچنین ترمیم راه روستا‌هایی که هنگام بارندگی مسدود و غیر قابل استفاده می‌شود تأکید کرد و گفت: «اگر مردم به سازمان‌های خدمات‌رسان تماس می‌گیرند، سعی کنید در حداقل زمان رسیدگی شود؛ در این زمینه من به طور ناشناس با بعضی جا‌ها تماس می‌گیرم تا سرعت رسیدگی را بررسی کنم.»

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: «در محور نی‌ریز - قطرویه و گردنه چاه‌سبز در حال احداث شانه و پارکینگ هستیم و تاکنون یک کیلومتر انجام شده است.

در محور مشکان هم نقاط حادثه‌خیز در حال ترمیم است.»

محسن رحیمی افزود: «برج نوری تقاطع فولاد نصب شده، اما باند کندرو و تقاطع غیر همسطح باید با کمک کارخانه فولاد احداث و رمپ ورود و خروج اصلاح  شود؛ چرا که دور برگردان آن استاندارد نیست و باعث تصادف می‌شود.»

وی از تصمیم بر احداث چندین سرعتکاه در بولوار امام رضا و همچنین بستن آخرین دوربرگردان آن روبروی رستوران خبر داد که در این بین، کچویی مسئول اورژانس ۱۱۵ نی‌ریز عنوان داشت: «زمان برای انتقال بیمار خیلی مهم است و اگر این دوربرگردان بسته شود، آمبولانس‌ها باید جلوی پمپ بنزین دلخوش دور بزنند و انتقال بیمار ۳ تا ۴ دقیقه دیرتر انجام می‌شود.»

دوربین‌های ثبت تخلفات در بولوار ولایت نصب می‌شود

در ادامه جلسه، شهردار نی‌ریز با بیان این که دوربین‌های پایش تصویری در همه مبادی ورودی و خروجی شهر نی‌ریز تجهیز شده، گفت: «تا دو ماه آینده نیز دوربین‌های ثبت تخلفات در بولوار ولایت نصب خواهد شد.»

حامد فرغت افزود: «تقاطع بولوار شهید چمران و شهدای گمنام را تبدیل به میدان دائمی می‌کنیم.

البته در مورد تملک اراضی اطراف آن پلاک که خارج از محدوده است، با اداره کل راه و شهرسازی مکاتبات لازم انجام شده است.»

وی عنوان داشت: «در خیابان شهید معصومی، عده‌ای از نمازگزاران حسینیه ثار‌ا... تقاضای ایجاد بریدگی در این بولوار را دارند تا در محدوده پشت حسینیه برای دور زدن نیازی برای ورود به خیابان طالقانی نداشته باشند.

البته کل این خیابان روی یک کانال قدیمی احداث شده و باید ببینیم آیا در تمام طول این بولوار دال مسلح کار شده و ما می‌توانیم روی آن بریدگی ایجاد و بارگذاری کنیم یا خیر. اگر پلیس راهور موافق این بردگی باشد، ما آن را ایجاد می‌کنیم.»

میرزایی معاون فرماندار موضوع در اختیار قرار دادن خودرو پلاک‌خوان توسط شهرداری به پلیس راهور برای راحتی و سرعت در جریمه خودرو‌هایی که در مکان‌های پارک ممتوع توقف می‌کنند مطرح کرد که شهردار پاسخ داد: «این یکی از مشکلات ساختاری شهر است.

مردم زیر تابلو پارک ممنوع توقف می‌کنند؛ در حالی که به فاصله یک دیوار آن طرفتر، پارکینگ شهرداری با وسعت ۱۲ هزار متر خالی است.»

در ادامه، معاون فرماندار موضوع تعیین محدوده شهری در بولوار امام رضا را مطرح کرد و گفت: «ترافیک این منطقه ترکیبی از ترافیک شهری و برون شهری شده و شورای ترافیک استان مصوبه‌ای دارد که مناطق در محدوده قانونی، جزو حوزه شهرداری و پلیس راهور باشد و مناطق در حریم، جزو حوزه پلیس راه.»

تلاش برای تعیین محدوده شهر

سرگرد خادمی رئیس پلیس راهور نی‌ریز هم عنوان داشت: «خواهش می‌کنم موضوع حوزه استحفاظی را مشخص کنید؛ چون از طرف استان هر هفته یک نامه به ما ارسال می‌کنند که این مسئله را مشخص کنید.

اگر بند ۸ آخرین مصوبه شورای ترافیک استان را مطالعه کرده باشید، در آن عنوان شده: با توجه به مشکلات عدیده تعیین محدوده خدماتی پلیس راه و راهور در شهرستانها، مقرر شد حوزه خدماتی پلیس راهور به استناد محدوده قانونی هر شهر باشد و خارج از آن در حوزه خدماتی پلیس راه و راهداری است.

در صورتی که شرایط در شهرستانها به جز آن باشد، موضوع در شورای ترافیک شهرستان و با تأیید شورای هماهنگی ترافیک استان مشخص شود.»

شهردار نی‌ریز هم گفت: «برابر ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، مرجع صدور پروانه‌های ساختمانی در محدوده و حریم شهر، شهرداری است. برابر قانون ما خدماتمان را در محدوده شهر ارائه می‌دهیم و نمی‌توانیم در حریم شهر پروانه ساختمانی صادر کنیم. بر پایه طرح تفضیلی که مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی است، کاربری‌ها برای شهرداری مشخص است.

در حریم شهر باید از کارگروه امور زیربنایی شورای برنامه‌ریزی توسعه مجوز گرفته و از سازمان‌های دیگر نیز استعلام گرفته شود و بعد شهرداری به آن پروانه بدهد.»

وی افزود: «در این محدوده شهرداری هیچ وقت پروانه‌ای صادر نکرده است. چند فقره پروانه بدون رعایت تشریفات قانونی و بدون رعایت حریم بولوار توسط بخشداری مرکزی وقت صادر شده که البته بعداً باطل شده است.»

فرغت اظهار داشت: «اگر روزی در دهه ۸۰ خورشیدی شهرداری با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی کمک کرده تا این قسمت از شهر ساخته شود، آیا باید متولی آن هم خودش باشد؟

اگر این بولوار در محدوده نی‌ریز است، چرا وزارت راه و شهرسازی در آن پروژه تعریف کرده است؟

این بلوار مطابق مصوبه ۱۱ اردیبهشت سال ۹۷ شورای عالی معماری و شهرسازی، خارج از طرح تفضیلی شهر نی‌ریز است.

سرعت خودرو‌ها در آن بین‌شهری است و تابلو‌های آن نیز تابلو‌های اداره راهداری است.»

در ادامه، بخشداران مرکزی، پشتکوه و قطرویه، به ترتیب خواسته‌های زیر را مطرح کردند:

- جاده‌های روستا‌های بخش مرکزی بعد از بارندگی نیاز به تیغ‌زنی دارد.  

- نقاط حادثه‌خیز به‌ویژه پیچ بهویه نیاز به برج نوری دارد.

- برج نوری ریزاب هنوز نصب نشده و شهرک وزیره نیاز به سرعتکاه دارد.

اسفندیاری رئیس بهزیستی عنوان داشت: «خط‌کشی عابر پیاده برای عبور معلولان نباید منتهی به جدول یا بولوار شود؛ به‌ویژه در بولوار‌های سرداران و شهید زردشت.»

پل سیل‌بند ایمن‌سازی می‌شود

مجید مظفری، جانشین پلیس راه نی‌ریز اظهار داشت:

- اگر قرار است دوربرگردان محمودآباد بسته شود، باید ایمن‌سازی دوربرگردان تل‌مهتابی بیشتر شود.

- پیچ انتهایی گردنه لای‌رز دید مناسبی ندارد و نیاز به تراشه‌برداری و نصب چشم‌گربه‌ای دارد.

- سه‌راهی مشکان هنوز اصلاح نشده است. این تقاطع باید بسته شود و از یک کیلومتر بعد وارد شوند تا ایمن باشد.

- اختلاف سطح جاده نی‌ریز - سیرجان باعث می‌شود خودرو‌ها در صورت منحرف شدن، به راحتی واژگون شوند.

- خیلی از پل‌ها لبه ندارند و هیچ کس فکر نمی‌کند اصلاً اینجا پلی وجود دارد.

رئیس پلیس راه نی‌ریز هم دوباره به مشکل نداشتن حفاظ پل سیل‌بند و حادثه اخیر منجر به قطع نخاع یک خانم اشاره کرد که در ادامه، مصوب شد این پل به سرعت ایمن‌سازی شود.

جمالی مدیر آموزش و پرورش نی‌ریز گفت: «جلوی مدرسه شهید طاهری در خیابان طالقانی تبدیل به پارکینگ عمومی شده و هر کاری می‌کنیم جلوی مدرسه را باز بگذاریم، نمی‌شود و زمان تعطیلی مدرسه هم خیابان بند می‌آید.

همچنین ۳۶۰ دانش‌آموز باید از بولوار سرداران به سمت مدرسه کاشانی بروند که این مسیر سرعتکاه، تابلو و خط‌کشی مناسبی ندارد؛ همه سرویس‌های مدارس هم با سرعت بالا حرکت می‌کنند.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها