تعداد بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۱۸۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱ - 2023 23 December
چطور سیگار را ترک کنیم؟

آیا شما هم بار‌ها تلاش کرده‌اید سیگار را ترک کنید، اما در انجام آن ناکام مانده‌اید؟ باید بدانید که این مشکل تنها مختص شما نیست و افراد زیادی هستند که در این مسیر دشوار نتیجه‌ای مشابه شما به دست آورده‌اند.

یورونیوز نوشت: خواندن این مطلب به شما کمک می‌کند که این مسیر را با موفقیت سپری کنید.

ر اینجا می‌خواهیم به ۱۰ روشی که در روند ترک سیگار و دخانیات مؤثر هستند بپردازیم. ضمن اینکه به یاد داشته باشید میل مصرف به دخانیات هرچقدر هم که شدید باشد چه سیگار بکشید و چه خیر در عرض ۵ الی ۱۰ دقیقه از بین می‌رود.

هر بار هم که در برابر این هوس مقاومت می‌کنید یک قدم به توقف مصرف کامل دخانیات برای همیشه نزدیک می‌شوید.  


۱ -  درمان جایگزین نیکوتین را امتحان کنید

از کسی که در مسیر ترک سیگار به شما کمک می‌کند در مورد جایگزین‌های نیکوتین بپرسید.

ین گزینه‌ها عبارتند از: نیکوتین تجویزی در اسپری بینی یا استنشاقی، چسب‌های نیکوتین، آدامس و قرص‌هایی که می‌توانید بدون نسخه بخرید، و دارو‌های تجویزی غیر نیکوتینی برای ترک سیگار مانند بوپروپیون.  

درمان‌های جایگزین نیکوتین کوتاه مدت مانند آدامس نیکوتین، قرص‌های پاستیل، اسپری‌های بینی یا استنشاق‌ها می‌توانند به شما در غلبه بر هوس شدید کمک کنند.

ین درمان‌های کوتاه‌اثر معمولاً همراه با چسب‌های نیکوتینی با اثر طولانی یا یکی از دارو‌های غیر نیکوتینی برای ترک سیگار مؤثر و در عین حال بی‌خطر هستند؛ که البته باید با تجویز پزشک مصرف شوند.

سیگار‌های الکترونیکی هم اخیراً به عنوان جایگزینی برای سیگار‌های سنتی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

اما ثابت نشده که سیگار‌های الکترونیکی ایمن‌تر یا مؤثرتر از دارو‌های جایگزین نیکوتین در کمک به افراد در ترک سیگار هستند.

۲ -  از عوامل محرک اجتناب کنید

میل به دخانیات در جا‌هایی که اغلب سیگار می‌کشید یا می‌توانید آن را مصرف کنید، قوی‌تر است، مانند مهمانی‌ها یا قهوه‌خانه‌ها، یا در مواقعی که استرس داشتید. محرک‌های خود را بیابید و برنامه‌ای برای اجتناب یا عبور از آن‌ها بدون استفاده از دخانیات داشته باشید.

سعی نکنید برای سرگرم کردن خود سیگار بکشید. برای نمونه اگر معمولاً در حین صحبت با تلفن سیگار می‌کشید، یک خودکار و کاغذ در نزدیکی خود نگه دارید تا به جای سیگار کشیدن، خود را با آن‌ها مشغول کنید.  

۳ - تأخیر

اگر احساس می‌کنید می‌خواهید تسلیم سیگار شوید، به خود بگویید که ابتدا باید ۱۰ دقیقه دیگر صبر کنم.

پس کاری انجام دهید که در آن مدت حواس خود را پرت کنید. سعی کنید به یک منطقه عمومی عاری از دود بروید.

این ترفند‌های ساده ممکن است برای از بین بردن ولع مصرف سیگار کافی باشد.

۴ - آدامس مصرف کنید یا چیزی بجویید

به دهان خود کاری بدهید تا در برابر هوس تنباکو مقاومت کنید. آدامس بدون قند یا آب نبات سفت بجوید، هویج خام یا آجیل بخورید یا تخمه بشکنید، چیزی ترد و خوشمزه میل کنید.

۵-  «فقط یک نخ» را کنار بگذارید

ممکن است وسوسه شوید و پس از مدتی مصرف نکردن به خودتان بگویید فقط یک نخ سیگار می‌کشم تا هوس را برطرف کنم.

ما خودتان را فریب ندهید که فکر کنید می‌توانید در آنجا متوقف شوید.

در اغلب موارد، داشتن یک مورد منجر به یکی دیگر می‌شود؛ و ممکن است دوباره به دخانیات برگردید.  

۶ - فعالیت بدنی داشته باشید

فعالیت بدنی می‌تواند به منحرف کردن حواس شما از سیگار کمک کند.

حتی فعالیت‌های کوتاه مدت مانند چند بار از پله‌ها بالا و پایین رفتن می‌تواند ولع مصرف تنباکو را از بین ببرد.

برای پیاده روی یا دویدن به بیرون بروید.

اگر در خانه یا محل کار هستید، اسکات، خم شدن عمیق زانو، دویدن در محل، یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها را امتحان کنید.

اگر فعالیت بدنی را دوست ندارید، خیاطی، کار با چوب یا سرگرمی‌هایی از این سبک را برای حواس پرتی انجام دهید.

همچنین تمیز کردن خانه یا بایگانی کردن اوراق می‌تواند مفید واقع شود.  

۷- تکنیک‌های تمدد اعصاب را امتحان کنید

سیگار کشیدن ممکن است راه شما برای مقابله با استرس بوده باشد.

مبارزه با ولع مصرف دخانیات خود می‌تواند استرس‌زا باشد.

با امتحان راه‌هایی برای آرامش، مانند تنفس عمیق، آرام‌سازی ماهیچه‌ها، یوگا، مدیتیشن، ماساژ یا گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش، استرس را از خود دور کنید.

۸ -  با دیگران صحبت کنید

برای کمک به تلاش خود برای مقاومت در برابر ولع مصرف دخانیات، با یکی از اعضای خانواده، دوستان یا کسی که تجربه ترک سیگار دارد تلفنی صحبت کنید، یا در شبکه‌های ارتباطی چت کنید، با آن‌ها قرار ملاقات بگذارید و سعی کنید ذهنتان از این وسوسه دور شود.  

۹ - به کمپین‌های آنلاین ترک سیگار بپیوندید

یک برنامه آنلاین ترک سیگار را پیدا کنید و مطالب آن‌ها را بخوانید. یا در مورد کسی که قبلاً ترک کرده مطالبی بخوانید و افکار تشویق کننده را برای خود به کار ببندید. از نحوه برخورد دیگران برای مقابله با هوس سیگار کشیدن یاد بگیرید.  

۱۰- مزایای آن‌را به خود یادآوری کنید

یادداشت کنید یا با صدای بلند بگویید که چرا می‌خواهید سیگار را ترک کنید و در برابر هوس سیگار مقاومت کنید. این دلایل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- احساس بهتر

- سالم‌تر شدن

- عزیزان خود را از دود سیگار دور نگه دارید

- پس انداز مالی

به خاطر داشته باشید که تلاش برای غلبه بر میل به مصرف دخانیات هرچند راحت نیست، اما امکان‌پذیر است.

هر بار که در برابر هوس سیگار کشیدن مقاومت می‌کنید یک قدم به ترک کامل آن نزدیک‌تر می‌شوید.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها