تعداد بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۱۸۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۲ - 2023 25 November
فاز دوم احداث بوستان بزرگ قلعه تاریخی SPR، با تلاش شهرداری نی‌ریز در مراحل پایانی است.

با پایان یافتن عملیات عمرانی فاز دوم پروژه احداث بوستان بزرگ قلعه تاریخی SPR شامل سنگفرش محوطه، اجرای تک لبه‌های سنگی و احداث آبنمای مرکزی، ظرف چند روز اخیر عملیات نصب برج‌های نوری و چمن‌کاری این قسمت از بوستان ۳۳ هزارمترمربعی قلعه تاریخی SPR توسط واحد‌های مختلف شهرداری نی‌ریز شروع شده و پیش‌بینی می‌شود ظرف چند هفته آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد.

فاز دوم بوستان بزرگ قلعه تاریخی SPR در زمینی به مساحت تقریبی ۷ هزار متر مربع احداث شده است. این بوستان به مساحت بیش از ۱۵ هزار متر مربع در اراضی پیرامونی این قلعه تاریخی و در آخرین طرح تفصیلی شهر نی‌ریز تثبیت شده است.

تا سال ۱۳۹۶، این قلعه تاریخی به دلیل بی‌توجهی به صورت نیمه مخروبه به حال خود رها شده بود که توسط شهرداری نی‌ریز مرمت شد و از نابودی کامل نجات یافت.

مطالعات و طرح مرمت این قلعه تاریخی و بوستان پیرامونی آن، با پیگیری‌های شهرداری نی‌ریز از سال ۱۳۹۶ با مشارکت شهرداری و سازمان میراث فرهنگی صورت پذیرفته و در تهیه نقشه‌های اجرایی این پروژه، از الگوی بوستان‌های تاریخی ایرانی الهام گرفته شده است.

برای مرمت دیواره‌ها و احداث بوستان SPR به تناسب ارزش تاریخی این بنا، از بهترین و فاخرترین مصالح بومی نی‌ریز استفاده شده است.

با توجه به سرانه بسیار کم و ناکافی فضای سبز منطقه مسکن مهر با جمعیت نهایی ۱۵ هزارنفری که در سال‌های قبل در شمال شرق نی‌ریز ساخته شده است، احداث و بهره‌برداری از این بوستان عمومی می‌تواند تا حدود زیادی این نقص را جبران کند.

فاز اول این بوستان تاریخی با وجود عدم تجهیز و بهره‌برداری و افتتاح رسمی، در تابستان امسال مورد استقبال قابل توجه شهروندان قرار گرفته بود.

یک سال پس از آغاز جنگ جهانی اول، جنوب ایران عملاً به اشغال قوای نظامی متجاوز انگلیسی در آمد.

نیرو‌های متجاوز انگلیسی در زمان جنگ جهانی اول به علت سوق‌الجیشی بودن نی‌ریز و قرارداشتن بر سر راه‌های کرمان، یزد، بندرعباس، شیراز و اصفهان، اقدام به ساخت قلعه SPR از جنس سنگ، خاک و ساروج کردند.

این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بوستان تاریخی SPR با مساحتی بیش از ۳۳ هزار مترمربع، پس از تکمیل و بهره‌برداری نهایی، با ظرفیتی بیش از ۱۵ هزار نفر، علاوه بر حفظ یک اثر ملی ثبت شده، در قالب بوستان شهری می‌تواند به محلی برای تجمع مردم و برگزاری آیین‌ها و مراسم مختلف تبدیل شود.

توجه به حفظ و بازآفرینی اماکن تاریخی شهر، در طول دوره فعلی مدیریت شهرداری همواره مورد توجه ویژه قرار داشته است.

روابط عمومی شهرداری نی‌ریز

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها