تعداد بازدید: ۴۰۴
کد خبر: ۱۸۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴ - 2023 18 November
نی‌ریز رتبه سوم استان در تصادف کامیون‌ها
رتبه ۳ نی‌ریز در تصادف کامیون‌ها و جاده‌های دوطرفه‌ای که دیگر کشش غول‌های آهنی معادن و کارخانجات را ندارند، دغدغه اصلی جلسه شورای ترافیک بود.  
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

در ابتدای این جلسه که با حضور دبیر شورای ترافیک استان و مسئولان پلیس راهور و پلیس راه استان در فرمانداری نی‌ریز برگزار شد، دبیر شورای ترافیک شهرستان نی‌ریز اظهار داشت: «شهرستان نی‌ریز ۷ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و یکی از وسیع‌ترین شهرستان‌های فارس است که یکی از بزرگترین حوزه‌های راه استان را در اختیار دارد.

۶۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۷۷ کیلومتر راه اصلی، ۱۰۵ کیلومتر راه فرعی، ۱۲۰ کیلومتر راه آسفالت روستایی و ۳۹۱ کیلومتر راه خاکی روستایی دارد.»

علیرضا میرزایی افزود: «با وجود معادن مختلف، سنگبری‌ها، سه کارخانه بزرگ سیمان سفید و خاکستری و مجتمع فولاد غدیر و همچنین مجتمع صنعتی گل‌گهر، یکی از پر ترافیک‌ترین محور‌ها در دومین شهرستان صنعتی استان شکل گرفته و باید زیرساخت‌های راه و همچنین راه‌آهن گسترش یابد.»

وی گفت: «چون ما ورودی شرقی استان هستیم، مشکل قاچاق انسان و مواد مخدر را داریم که تلفات تصادفات آن‌ها روند افزایشی دارد.»

نیاز به چندین دوربین در گردنه‌های لای‌رز و چاه سبز

میرزایی به مشکلات جاده‌های نی‌ریز اشاره کرد و عنوان داشت: «گردنه لای‌رز یا بزرگراه نی‌ریز - قطرویه - سیرجان در چندین فاز طراحی شده و فاز یک آن در سال گذشته به بهره‌برداری رسید؛ اما به خاطر توپوگرافی محل احداث جاده، باند برگشت دارای شیب‌های تندی بود که طی یک صورتجلسه در تیرماه سال گذشته، قرار شد اداره کل راهداری و راه و شهرسازی اصلاحاتی در آن انجام دهند.

فاز دو این جاده که مربوط به سه راهی مشکان تا کارخانه فولاد غدیر (معروف به گردنه چاه‌سبز) است، با توجه به ترافیک کامیون‌ها یکی از نقاط حادثه‌خیز شهرستان است که هر ماه در آن تصادفات شدیدی رخ می‌دهد و لازم است دوبانده شود.  

با توجه به شیبدار بودن باند دوم گردنه لای‌رز، اداره‌های راهداری و راه و شهرسازی باید در آنجا و همچنین گردنه چاه‌سبز تعدادی دوربین نصب کنندکه می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش سرعت و تصادفات داشته باشد.»

یکی از پرحادثه‌ترین جاده‌های کشور در راه بختگان

وی اضافه کرد: «نقطه حادثه خیز بعدی، جاده ارتباطی نی‌ریز - بختگان است.

این جاده در سال ۱۳۸۴ به عنوان راه اصلی درجه دو به بهره‌برداری رسید که ترافیک آن افزایش زیادی داشته و یکی از نقاط پرحادثه استان فارس است؛ اما همین جاده موجود را می‌توانیم با یک سری اقدامات ایمن‌سازی کنیم.

جاده بعدی سه‌راهی مشکان تا شهر مشکان است که مقداری شانه‌سازی راه در آن انجام شده؛ اما هنوز نیاز به اصلاح چندین پیچ، به‌ویژه بعد از روستای دهچاه نرسیده به روستای بهویه دارد.

اگر پروژه گردنه نقاره‌خانه انجام شود، بخش عظیمی از بار ترافیکی این جاده کاهش پیدا می‌کند.»

میرزایی گفت: «در آینده نه چندان دور، کارخانه فولاد بختگان با ظرفیت ۱.۸ میلیون تن در سال، بار ترافیکی زیادی در این مسیر ایجاد می‌کند.

تقریباً ۳۰۰ کامیون باید محصول خوراک مجتمع را بیاورند و ۳۰۰ کامیون خارج شوند؛ آن هم اگر تنها یک خط این کارخانه راه‌اندازی شود.

باید هر چه زودتر کمیسیون ماده ۲۳ این محور تصویب و به عنوان بزرگراه تعریف شود.

اگر عملیات اجرایی این جاده به اجرا نرسد و کارخانه زودتر از زیرساخت آماده شود، قطعاً یکی از پرحادثه‌ترین جاده‌های کشور را در این محور خواهیم داشت؛ چون همین الان حجم ترافیکی آن بسیار بالا است و باعث تصادف‌های زیادی می‌شود.»

جاده‌های دوطرفه منسوخ شده و توجیهی ندارد

در ادامه جلسه، رئیس عملیات پلیس راه شمال استان فارس گفت: «شهرستان نی‌ریز ۴.۷ درصد راه‌های استان را به خود اختصاص داده است.

در محور قطرویه، زیرساخت‌ها در خصوص شبکه توزیع برق ایراد دارد و چالش بزرگی شده که ما نمی‌توانیم روی سرعت کنترل و نظارت کنیم.»

سرهنگ همایون‌پور افزود: «بر پایه تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون اصلاح معادن، صنعت باید زیرساخت‌های شهرستان را تأمین کند و مطالبه‌گری آن باید از این شورا شکل بگیرد. ۹۵ درصد راه‌های منطقه قطرویه دو طرفه است.

امروزه راه‌های دو طرفه کلاً منسوخ شده و با این نوع خودرو‌ها و رفتار‌های ترافیکی هیچ توجیهی ندارد.»

وی گفت: «در هفت ماهه اول سال، ۳۲ کشته در حوزه ترافیک جاده‌ای نی‌ریز داشته‌ایم که سهم ۴ درصد را در استان دارد و وضعیت نامناسبی برای این منطقه است که باید بررسی شود.»

دوربین‌های بلااستفاده

در ادامه، جانشین پلیس راهور استان فارس گفت: «تلفات شش ماهه اول امسال  نی‌ریز در مقایسه با سال گذشته پنج برابر شده که درصد تصادفات راننده ۶۰ درصد، عابر پیاده ۲۰ درصد و سرنشین ۲۰ درصد بوده است. بیشترین عامل تصادفات عدم توجه به جلو است که ۳۲ درصد علت‌ها را به خود اختصاص داده است.

بیشترین ساعات آن هم از ۶ عصر تا ۱۲ شب بوده است.»

سرهنگ موسوی با بیان این که در این شش ماه ۴۵ درصد نسبت سال گذشته افزایش برخورد با تخلفات داشته‌ایم، عنوان داشت: «این عدد گویای فعالیت همکارانمان با وجود کمبود‌ها و نواقص است.

ما سال به سال درصد اختصاص نیروی انسانی‌مان کمتر می‌شود و نیازمند این هستیم که به سمت سامانه‌های دوربینی و الکترونیکی حرکت کنیم تا بتوانیم از ظرفیت نیروی انسانی‌مان در جا‌های دیگر استفاده کنیم.

شهرستان‌های دیگر از نظر نصب دوربین سرآمد هستند و حرفی برای گفتن دارند؛ اما شهرستان نی‌ریز در مورد دوربین اقدام عاجلی انجام نداده و آماری از زیرساخت‌های آن ارائه نکرده است.

شهرستان خرمبید از نظر منابع مالی و معدنی تفاوت زیادی با اینجا ندارد؛ اما ببینید با استفاده از امکانات و ظرفیت حوزه استحفاظی‌شان چند دوربین نصب کرده‌اند.

حتی در بخش‌های این شهرستان چندین دوربین نصب است.»

شهردار نی‌ریز در پاسخ به این گفته، عنوان داشت: «سال ۱۳۹۶ هشت دوربین پایش شهری داشتیم که امروز بیش از ۳۵ دوربین به آن اضافه شده است.

ما در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ با صرف هزینه زیادی، دوربین‌های سطح شهر را با لینک مستقیم به پلیس راهور تحویل دادیم. اما تا به امروز حتی یک فقره جریمه راهنمایی و رانندگی با استفاده از این دوربین‌ها صادر نشده است.»

حامد فرغت افزود: «ما دوربین‌ها را با لینک و نرم‌افزار در اختیار قرار دادیم. راهنمایی و رانندگی اعلام کرد اگر آن را در اختیار داشته باشیم دست کم در مرکز شهر که ترافیک سنگینی دارد، می‌توانیم بابت توقف‌های نابجا به صورت پایش از دور جریمه صادر کنیم و این خود باعث بازدارندگی خوبی خواهد شد؛ اما تا به امروز حتی یک فقره هم اتفاق نیفتاده و از آن تجهیزات استفاده نمی‌شود.»

جاده‌ها دیگر کشش غول‌های آهنی را ندارد

۳۰۰ تصادف موتوری در ۴ سال

جانشین پلیس راهور استان فارس در جایی دیگر با اشاره به این که تست مصرف مشروبات الکلی در حال افزایش است، گفت: «در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۹ تست در نی‌ریز انجام شده که تنها دو نفرش مثبت بوده است؛ اما متأسفانه در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۷ تست انجام شده که ۶ نفرشان مثبت بوده است.»

یزدانی نماینده اداره کل  راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس در این جلسه اظهار داشت: «نی‌ریز از نظر تعداد کشته‌ها و تصادفات جرحی در استان جایگاه نهم را دارد.

در چهار سال گذشته ۳۰۱ تصادف موتور‌سوار داشته‌ایم که از این بابت، نی‌ریز رتبه چهارم استان را به خود اختصاص داده است و روند، به شدت افزایشی است. در مورد تصادفات کامیون هم نی‌ریز رتبه ۳ استان را دارد که مربوط به سنگبری‌ها و معادن و کارخانجات است.

این روند نیز به شدت رشد داشته که باید برای آن برنامه‌ریزی شود.»

روگذر را یک و نیم ساله تحویل می‌دهیم

رضایی سرپرست کارگاه پروژه روگذر ورودی شهر نی‌ریز و نماینده شرکت سیویل تونل در مورد این پروژه گفت: «پروژه روگذر طبق قرارداد ما ۱۸ ماهه است و تمام تلاشمان را می‌کنیم که در موعد مقرر تحویل دهیم.»

یاراحمدی بخشدار پشتکوه عنوان داشت: «جاده مشکان زمانی ساخته شد که هیچ کدام از این کارخانه‌ها وجود نداشت و یک جاده روستایی بود؛ اما الان ماهی نیست که دو یا سه نفر کشته در این مسیر ندهیم.»

شول‌نژاد بخشدار قطرویه نیز گفت: «قطرویه بخش بسیار وسیعی است که راه‌های ارتباطی به استان‌های شرقی از آن می‌گذرد. کارخانجات بزرگی مثل فولاد و گل‌گهر سیرجان، بار ترافیکی زیادی روی آن ایجاد کرده‌اند.

امیدواریم دو بانده کردن جاده قطرویه - سیرجان در برنامه باشد و هر چه سریعتر اجرا شود.»

پلیس راهور یا پلیس میدان ۱۵ خرداد؟

شهردار نی‌ریز در جایی دیگر اظهار داشت: «امروز مطالبه مردم شهر نی‌ریز در حوزه ترافیکی، ترافیک مرکز شهر است.

امروز مردم پلیس راهنمایی و رانندگی را پلیس میدان ۱۵ خرداد می‌شناسند. توقع ما حداقل اعمال قانون در شعاع ۵۰۰ تا ۶۰۰ متری این میدان است؛ نه جای دیگر.»

۷۵ کیلومتر پرحادثه بدون پایگاه اورژانس

محمدحسین کچویی  مسئول اورژانس ۱۱۵ نی‌ریز هم گفت: «مسیر قطرویه - سیرجان ۷۵ کیلومتر است که متأسفانه امسال تاکنون ۱۲۳۷ مصدوم داشته‌ایم؛ در حالی که در تمام سال گذشته  ۱۱۰۷ مصدوم داشتیم.

با این شرایط فکر کنم تا پایان سال بیش از ۳۰۰ درصد افزایش داشته باشیم؛ بنابراین این مسیر نیاز مبرم به پایگاه اورژانس دارد.

قطرویه و خیرآباد پایگاه دارند؛ اما بین این دو یک پایگاه نیاز است. البته آنجا برق نیست و منطقه کویری است.

اگر یک مجتمع رفاهی احداث شود، ما هم می‌توانیم آنجا بیاییم و خدماتمان را ارائه دهیم تا در زمان استاندارد بر بالین مصدومان برسیم.»

وی افزود: «در مسیر غدیرگه به سمت آباده‌طشک و همچنین برای شهر نی‌ریز به عنوان پایگاه مصوب دوم شهری، نیاز به احداث پایگاه جدید داریم. برای راه اندازی آن هم بیشترین مشکل ما آمبولانس است که سهمیه ما را کم می‌بینند و وسعت شهرستان و صنعتی بودن آن و ترافیک جاده‌ها را در نظر نمی‌گیرند.»

استاندارد را رعایت نکنید، باید دیه بدهید

در پایان جلسه، دبیر شورای ترافیک استان اظهار داشت: «محور نی‌ریز یکی از محور‌های بسیار با اهمیت برای استان فارس است و نیازمند این است که ادارات کل راه و شهرسازی و راهداری، مسائل و نواقص آن را مجدانه و با اولویت پیگیری کنند.»

سیدابوذر حسینی گفت: «تصادفات به عنوان یکی از شاخص‌های اول مرگ و میر در دنیا شناخته می‌شود در کشور ما، آمار کشته‌های تصادفات ۲۰ درصد جهان است.

در مرحله بعدی، استان فارس جزو استان‌های رتبه اول در تعداد کشته‌های تصادفات است و عامل انسانی نزدیک به ۷۰ درصد علت آن را شامل می‌شود.

اگر نقش ایمنی خودرو‌ها به دلیل مسائل فنی را کنار بگذاریم، کنترل مناسب خودرو‌ها توسط مراکز معاینه فنی می‌تواند مشکلات خودرو‌ها را تا حدودی حل کند.»

وی با بیان این که همه طرح‌های ترافیکی باید به شورای ترافیک شهرستان بیاید و اگر در صلاحیت آن نیست در شورای ترافیک استان مصوبه بگیرد، عنوان داشت: «باید استاندارد مواردی که احداث می‌کنید، رعایت شود؛ از جمله میدان، سرعتکاه، تابلو و علائم.

اجرا نکردن استاندارد این موارد می‌تواند تبعات بعدی برای مجموعه سازمان‌ها به همراه داشته باشد.

اگر به دلیل غیر استاندارد بودن سرعتکاهی تصادفی رخ دهد، پلیس می‌تواند تقصیر را به شهرداری یا راهداری بدهد؛ چرا که استاندارد را اجرا نکرده است؛ بنابراین از انجام هر کار غیر استاندارد در سطح شهرستان خودداری کنید.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها